Olie-probleem?

Ik heb wel e.e.a. gevonden met de zoekfunctie, maar niet helemaal gerust. Het gele olielampje ging branden, maar omdat het toevallig een druk weekje was had ik geen kans om even bij de Skoda langs te rijden. Na noodgedwongen zo'n 100km doorgereden te hebben toch maar paar tankstations bezocht voor de juiste VW506.01 of 507.00 (long life, PD). Bij de Esso hebben ze normaal die Mobil 1 met deze spec, maar bij deze niet, en bij Texaco ook niet. De bezochte Shell had ook niet. Gezien ik een beetje baalde (hoe kun je nou een motor ontwerpen met olie die bijna nergens te krijgen is???) en dacht dat met te weinig olie helemaal slecht is heb ik er toch maar VW 505.00 0W40 in gekiept (high performance bla bla). Was duur (17 euro), dus had er wel vertrouwen in.

Nu blijkt dat dit olie is voor de wat oudere niet PD-TDI's is
crazy.gif
... Mijn vraag is: ik heb er 0.5 liter in gedaan en het is nog iets van 4500km voor de 60k beurt. Wat zouden jullie doen? Niks aan de hand? Ik bedoel 0.5 liter is natuurlijk niet veel op zeg 4 liter, en hooguit neemt de concentratie werkzame stoffen met 1/8e (0.5 op 4) af. Of is het toch anders?

Timothee

Actief lid
Een monteur bij mijn dealer vertelde me laatst toen ik belde om te vragen welke olie ik moest hebben dat ik in elk geval 0w of 5w olie moest nemen (bij voorkeur long life).

Mij lijkt dan ook dat een halve liter van deze olie niet echt rampzalig is...het is immers 0w olie.

Maar goed...ik ben geen auto-techneut, dus ik kan het bij het verkeerde eind hebben.

Bedankt tot nu toe. Ja de 0W40 of 0W30 zegt alleen iets over de viscositeit bij koud en warm, maar niets over de toevoegingen noodzakelijk om de slijtage binnen de perken te houden bij de pompverstuivers (grote krachten!). En die mist de VW505.00. Zover was ik al gekomen.

Maar goed niemand raakt in paniek begrijp ik. Ik dan ook maar niet want nog maar 4500km tot de volgende beurt en het is maar een half litertje. Daarbij geteld dat ik niet bij -10 hoef te starten en meteen over de bergpas naar mijn werk hoef, zal het wel loslopen! Al zou er 2x zoveel slijtage als normaal zijn door deze actie... Gaat ie 295.500km mee ipv 300.000km
wink.gif
.

VEEJAY

Forumguru
Ik mocht van de mobiliteits service 5W nog wat erin gooien maar niet meer dan 1 liter, anders moest de interval korter worden.

Beste Mavlo77,

Als je de juiste olie wilt kopen en vooral goedkoop, kijk dan eens op de site: www.ichwillautoteile.de
Daar kost 1 liter Castrol 0W30 ca. 7 euro ipv 22 euro hier in Nederland....
wink.gif

Btw 5W30 is alleen bedoeld voor VAG dieselmotoren met een dieselpartikelfilter. Als je deze niet hebt, moet je voor je 2.0 TDI gewoon 0W30 kopen, liefst van Castrol (hebben een deal met het VAG concern).

Groetjes,

Frank

Ehhh...ik had een Octavia I 2.0 maar die heb ik ingeruild voor een VW Touran 2.0TDI....het zijn allemaal VAG-produkten...
xyxthumbs.gif

Hahaha.....
grin.gif
...dat zou je kunnen denken maar ik mis mijn Octi I helemaal niet. Die Touran rijdt wel verrekte goed! Die bak rijdt gewoon sportief.....veel meer dan mijn oude Octi I. Maar ik was heeeeeel tevreden met die Skoda...
xyxthumbs.gif

Ik had graag de Octi II combi gekocht alleen biedt de Touran wel verrekte veel plaats. Had Skoda zo'n mpv gehad dan had ik die zeker overwogen. Btw...die Touran heb ik via een Duitse garage van een VW-medewerker uit Wolfsburg gekocht...was een goede deal (1 jaar oud, 25.000km, 29K, nieuwprijs NL=37,5K). Tja, het is wel zo dat VW een kwaliteitsprobleem heeft maar dit schijnt met de Touran reuze mee te vallen....effe afkloppen...
smirk.gif

Maar ik vind het gewoon leuk om het Skodaforum te volgen...
smile.gif
...vandaar mijn aanwezigheid.

Groetjes,

Frank

SmurfForLife

Actief lid
FYI.....

Castrol is exit in Nederland aangaande VAG dealers!

Alle dealers van het VAG concern in NL gaan of moeten over op Shell Olie.

Kwaliteit heeft hier niets mee te maken, maar PON heeft een megadeal met Shell..

Dangerclose

Nieuw lid
Klopt, De dealer heeft er bij mij ook Shell olie in gekieperd. Ze hebben er een sticker op geplakt welke er precies in moet.

Shell Rules!

(Ik werk er
smile.gif
)

Bovenaan Onderaan