Olie temperatuur meter.

Mark

Banned
denk dat veel afhangt van de aansluitingen die je moet uitvoeren, voor iemand die dat kent moet dat kinderspel zijn.
De werkuren zullen het wel duur maken als je het via een garage laat doen.
 

blacktdi

Actief lid
Als je nu gewoon een afstand van 15 tot 20km aanhoud, afhankelijk van de buitentemperatuur, dan zit je altijd goed. Scheelt je de inbouw en kosten van een olie temperatuur meter.
 

Mark

Banned
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
die meet volgens mij niet de temp van de olie maar van de "motor"
Hier kan best wat verschil inzitten.

[/ QUOTE ]

Watertemperatuur word gemeten, niet de motertemperatuur.
 

Dutch4x4

Senior Member
En dat maakt inderdaad nogal een verschil. Water is veel eerder op temperatuur dan olie. Heb 't altijd wonderlijk gevonden dat een olietemperatuurmeter overbodige luxe is voor autofabrikanten, maar inderdaad, 15 km of 15 minuten (whichever comes first) aanhouden als vuistregel voor warmrijden werkt net zo goed.
 

Fabia

† In Memoriam
Zo heb ik eens een Ferrari ingehaald die netjes rustig op de rechterbaan reed om een tijdje later door ingehaald te worden toen de motor opbedrijfstemperatuur was. Hij knalde behoorlijk hard langs me. /forum/images/graemlins/923.gif
 

Rallye

Forumguru
Jammer dat er geen olietemperatuurmeter opzit. Mijn Peugeot 206 GTI heeft hem wel en het is een zeer leerzaam apparaat. Het water is inderdaad veel eerder op temperatuur dan de olie....
 

Dey

Actief lid
Wilde net zeggen, op de 206 zit dat ook, maar ik kan ook prima zonder. Als je op de olietemperatuurmeter kijkt en deze is op temperatuur is dat meer een geruststelling om lekker door te trekken in de toeren.

P.S. @Rallye, heb je toevallig ook een Octavia besteld?
 

Rallye

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dey</font><hr />


P.S. @Rallye, heb je toevallig ook een Octavia besteld?

[/ QUOTE ]

Nee, maar ik zit er sterk over te denken. Enig nadeel: ik wil eigenlijk een RS met DSG. Heb er in een andere thread al naar gevraagd (hier wellicht wat off topic): komt er een RS met DSG?
 

Dey

Actief lid
Ik denk dat je daar beter een apart topic over kan openen, heb je meer kans op reactie.
Succes met je keuze! Mijn O2 wordt eind deze week geleverd, ik kijk erg uit naar het comfort. Ben het stuiteren van de 206 beetje erg zat...
 
@Dey, dat kan je nog wel tegenvallen. Een Franse auto is verdomd soepel geveerd. Een auto uit de VW stal is dat toch echt wel minder. Ik denk dat je alleen de grotere wielbasis erg zal merken.
 

Dey

Actief lid
Je hebt in de GTI toch ook een sportonderstel? Nou, dit vind ik alles behalve comfortabel. Zat dit weekend als passagier bij mijn vader in een Focus, ben spontaan in slaap gevallen ...
Uiteraard heb ik eerst proefgereden in een Octavia met sportonderstel, heb bewust een paar lelijke klinkerwegen genomen. De Octavia en Leon sport-up, beide vond ik ze stukken comfortabeler dan mijn 206. Natuurlijk is dit ook een gevolg van een langere wielbasis en een degelijker interieur, maar de schokdempers zijn gewoon veel beter.
 

Dey

Actief lid
@Rogier: Sorry, dacht dat je Rallye was.
Bij de Peugeot 206 hebben de XS en GTI modellen een sportonderstel, de andere modellen zijn vaatdoeken en rijden totaal anders, daar zit veel verschil tussen. Misschien wel teveel verschil.
 

Erikje

Actief lid
weer even on-topic: volgende week wordt er bij mijn O2 een olietempmeter ingebouwd, in het klepje van de asbak. Zodra ie erin zit volgen er wel wat foto's.
 

Erikje

Actief lid
Butchie, tis deze enige plek waar ie netjes en niet prominent geplaatst kan worden. Ik denk dat het wel mooi wordt, daarnaast is het natuurlijk een zinvolle feature: ik weet nu precies wanneer het gas er echt op kan.
 

Erikje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: butchie</font><hr />

Iemand enig idee of dit veel werk is? /forum/images/graemlins/crazy.gif

[/ QUOTE ]

Bij www.dbmengineering.nl doen ze het in 1,5 uur. De meter (uit USA) is electronisch en er wordt een draad geplaatst in de karterplug, die daarvoor wordt uitgeboord, getapt en weer bevestigd. Via een klein draadje komt de temperatuur binnen in de meter. Een metertje kost tussen de 60 en 100+ euro. Inbouw zo'n 75 euro. Lijkt me geen klusje m ff zelf te doen, tenminste: ik begin er niet aan.
 
Bovenaan Onderaan