Olie verbruik en de consequenties

Camilio

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een skoda fabia met 169000 op de teller. (Skoda Fabia II (5J) 1.2i 12_V BZG 51 kW). Na enkele maanden valt het mij op dat het olie verbruik erg hoog is. Althans gevoelsmatig erg hoog, namelijk halve liter op ongeveer 1000km afhankelijk of ik veel snelweg km heb gereden of niet. Is dit normaal? Hij heeft verder geen andere kwaaltjes oid. Wat zouden mogelijk gevolgen op de wat langere termijn kunnen zijn? En wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn?

Alvast bedankt!
 

turboturbo

Forumguru
Bijzonder! Ik heb nog nooit over olie verbruik gelezen over de verder nagenoeg probleemloze 1.2 driecilinder benzinemotoren (Mijn Fabia I (6Y) had een AZQ 1.2 12V die verbruikte geen druppel olie)

Halve liter per 1000km is idd wel veel. Is de uitlaat ook erg vies / olie aanslag?
 

Kogamyata

Senior Member
Bijzonder! Ik heb nog nooit over olie verbruik gelezen over de verder nagenoeg probleemloze 1.2 driecilinder benzinemotoren (Mijn Fabia I (6Y) had een AZQ 1.2 12V die verbruikte geen druppel olie)

Halve liter per 1000km is idd wel veel. Is de uitlaat ook erg vies / olie aanslag?

Hallo Turbo. Er was toch iets over die speciale downsized motoren. Liep daar niet 'n topic over? Dat waren vlgs mij Fabia 2 motoren. Die type 1 hadden nergens problemen mee meen ik.
 

turboturbo

Forumguru
@Helmond42 het gaat hier niet om een downsize motor (denk dat jij de 1.2TDI bedoelt en de TSI motoren - kleine motoren met turbo?) maar om een driecilinder benzine motor (BZG) zonder turbo. Is geen downsize motor, wel een 'instap' motor.

De eerste van deze generatie benzine motoren verscheen in 2003 (als opvolger van de 1.4mpi) in de Fabia en werd later door VW ook in de Polo en de Ibiza geleverd. In de Fabia II, maar ook nog wel in de Fabia I is deze beter bekend als de 1.2HTP motor (High Torque Performance) vanwege z'n mooie koppelverloop (relatief gezien he, dus voor wat dat motortje 'in huis' had op papier)
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Volgens mij is er wel "iets" aan de hand toch.. Oliekoeler mss? Maar dan moet ik kijken in Elsa of dit model een oliekoeler heeft.

Hoe is je koelwater van kleur eigenlijk?
 

cortrans

Forumguru
Zat ik ook net aan te denken Joske. Is de koelvloeistof wel op de juiste kleur??? (groen of roze).
Is deze zwart (drap) dan is mogelijk de koppakking de boos doener.
Kijk ook eens op je oliepeilstok, met een aansteker even onder de olie houden.
Hoor je geknetter, dan ook de koppakking.
 

Spierings

Forumguru
Olie koeler en koppakking verwacht ik niet,

Bij een lekke oliekoeler/warmtewisselaar en een olieverbruik van 1 op 2000 zou er onderhand meer olie als koelvloeistof in moeten zitten...

De olie kanalen zitten redelijk ver van de cilinders en olie tast de pakking niet aan..

Met zo'n hoog verbruik zou een lekkage naar buiten of koelwater geel goed op moeten vallen, is niks te zien zit het inwendig

Verwacht eerder olieverbruik door slechte zuigerveren of klep geleiders/klepseals..

Defecten die je kan verwachten bij een hoog olieverbruik is een slechte/vervuilde katalysator en lambdasondes en koolaanslag in de motor
 

Camilio

Nieuw lid
Dank voor de reacties. Ik ben de tweede eigenaar en de auto is bij de vorige eigenaar bij de dealer onderhouden (Heb het dealer boekje met daarbij de verschillende beurten in mijn bezit(voor wat dat waard is dan natuurlijk). Ik ben vergeten te vertellen dat er sinds 2 weken een nieuwe lambdasondes in zit. Ik ga zo even kijken of de koelvloeistof de juiste kleur heeft.

edit: Zojuist gekeken, maar de koelvloeistof is mooi helder roze.
 
Laatst bewerkt:

Camilio

Nieuw lid
Olie koeler en koppakking verwacht ik niet,

Bij een lekke oliekoeler/warmtewisselaar en een olieverbruik van 1 op 2000 zou er onderhand meer olie als koelvloeistof in moeten zitten...

De olie kanalen zitten redelijk ver van de cilinders en olie tast de pakking niet aan..

Met zo'n hoog verbruik zou een lekkage naar buiten of koelwater geel goed op moeten vallen, is niks te zien zit het inwendig

Verwacht eerder olieverbruik door slechte zuigerveren of klep geleiders/klepseals..

Defecten die je kan verwachten bij een hoog olieverbruik is een slechte/vervuilde katalysator en lambdasondes en koolaanslag in de motor

Ik ben eens gaan zoeken op zuigveren en klepseals. Ik lees dat een van de symptomen ook rook ontwikkeling is. Nu heb ik dat nog niet ondervonden. Ik heb hier natuurlijk ook niet heel nadrukkelijk op gelet. Kan het ook zijn dat deze symptomen er niet zijn?
 

Spierings

Forumguru
De ene auto rookt meer als de ander bij olieverbruik, hij hoeft niet persee te roken als deze verbruikt.

Roken doen ze meestal als er opeens veel olie verbrand wordt, bij klepseals bijvoorbeeld wordt er bij gas los en hoog inlaat vacuüm opeens veel olie via de geleiders de inlaat in gezogen.. Wat veel rook veroorzaakt.
 

Kogamyata

Senior Member
@Helmond42 het gaat hier niet om een downsize motor (denk dat jij de 1.2TDI bedoelt?) maar om een driecilinder benzine motor (BZG) zonder turbo. Is geen downsize motor, wel een 'instap' motor.

De eerste van deze generatie benzine motoren verscheen in 2003 (als opvolger van de 1.4mpi) in de Fabia en werd later door VW ook in de Polo en de Ibiza geleverd. In de Fabia II, maar ook nog wel in de Fabia I is deze beter bekend als de 1.2HTP motor (High Torque Performance) vanwege z'n mooie koppelverloop (relatief gezien he, dus voor wat dat motortje 'in huis' had op papier)

Er zijn ook zoveel motoren en modellen. Je wordt er tureluurs van. Alleen insiders net als jij weten dan de weg nog te vinden. Maar ik dacht wel aan de benzineuitvoeringen. Tijdje terug was er 'n topic over veel olieverbruik bij bepaalde moderne (weet niet meer welke) downsize motoren. Daar dacht ik toen aan. Bedankt voor de uiteenzetting.
 

dirkie996

Forumguru
@Helmond42 Ik denk dat je de 1.4 uit de Fabia rs bedoelt, die was inderdaad een slokkop op oliegebied.
De 1.2 HTP is voor zover ik weet een probleemloos blokje. Ik denk dat het geval van Camilio een alleenstaand geval is.
 

Kogamyata

Senior Member
Ik weet niet of dit je helpt, maar misschien wel. In de begin 90er jaren had mijn vrouw 'n Nissan Cherry 1200 en die rookte bij schakelen, afremmen op motor en gasgeven. Het zgn. pluimen. Ik heb dat toen, op advies van kenners, opgelost dmv Wynn's anti smoke. Nooit meer last gehad en verbruik daalde van 1l op 2000 naar 1l op 5000 km. Kosten toen ca. fl. 9,95 p/flacon. Ik had er eerst de helft en later nog 'n kwart ingekieperd. Ja en zo kwam Jan Splinter weer door de Winter. Immers baat 't niet, schaden doet 't ook niet! Succes en groeten,

Joop.
 

Camilio

Nieuw lid
Om het forum enigszins niet te vervuilen zal ik hier mijn (rest)vragen verder stellen. Ben inmiddels bij de garage geweest. Hij wilden allereerst een goedje proberen om zo eventueel de zuigveren los te krijgen (hij vermoede dat deze vast zitten). Dit is inmiddels gebeurd en we zitten momenteel op 1500km. (Dit zegt natuurlijk nog niks, want ik vulde pas een halve liter olie bij wanneer de indicator ging branden. En ik heb geen idee hoeveel er uit moet zijn wanneer de indicator gaat branden.) Na 500km ben ik zelf ook gaan peilen, maar ik snap er werkelijk niks van. Bij het eruit halen van de peilstok maak ik deze goed schoon om hem vervolgens weer terug te steken en er weer uit halen om hem af te lezen. Bij het aflezen zit de hele peilstok onder de olie... behalve de indicator lijkt wel (boven de indicator dus wel). Als hij paar uur stil heeft gestaan en ik kijk direct bij de eerste keer eruit halen dan is het olie peil keurig in het midden. Is dit ook een betrouwbare manier? Of moet de peilstok echt eerst worden schoongemaakt. Wie weet wat ik fout doe?
 

Kogamyata

Senior Member
Dus als ik het goed begrijp staat de olie na 1500km in het midden vd indicator. Stop je de peilstok wel diep genoeg? Soms moet je wat doordukken en voel je nog 'n klikje. Immers iets verder erin geeft hogere stand. Even afvegen en opnieuw peilen. Doe dat altijd 2 of 3 keer. Laat daarna je bevindingen horen. En...hoe heette dat goedje?
 

Camilio

Nieuw lid
Als ik de peilstok er uit haal nadat hij enkele uren stil heeft gestaan, staat hij in het midden van de indicator. Let wel, ik haal de peilstok rechtstreeks eruit en kijk direct (dus maak hem niet eerst schoon). Op deze manier is er wel duidelijke een grens te zien van olie. Ik kan mij voorstellen dat dit niet de juiste manier is want je zou wel iets van een capillaire werking hebben in de buis oid? Als ik hem vervolgens schoonmaak en er weer terug insteek om weer te gaan peilen kan ik niet echt een duidelijke stand vinden. Olie zit over de gehele stok zelfs boven de indicator. Maar olie op de indicator is slecht tot niet waar te nemen. Ik weet zeker dat hij ver genoeg gaat, omdat ik idd dat klikje voel.

Ik heb geen idee wat de naam is van dat goedje. Als ik hem goed begrepen heb, spoot hij dat op de zuigers (als dat kan?). Ik ben echt een leek op het gebied van auto's helaas:cry:
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij warme motor altijd een minuutje(of twee) wachten voordat je de olie gaat controleren. Dat geeft de olie tijd omnterug te vloeien naar het carter en je hebt minder kans dat de hele peilstok nog onder de olie zit.

Als je bi volledigj koude motor de stok eruit trekt, zal de indicatie wel betrouwbaar zijn. Wil je het zeker weten, dan gewoon schoonvegen en nog eens peilen...
 

Monteurtje

Forumguru
Is idd een lastige peilstok om goed te peilen. Komt door de bocht die erin zit. Peilstok goed schoonvegen. Peilstok erin doen, even tel wachten. Rustig eruit trekken. Beide kanten van peilstok bekijken. Aan een kant moet het goed te zien zijn en andere kant is vaak beetje onduidelijk.

Als ik het een beetje lees zorg dan dat je eerst een keer goed peilt en op max bijvult. Dus tot aan de bovenste inkeping. Bij een motor die gedraaid heeft en daarna paar minuten stil staat. Zo staat het ook in je instructieboekje.
Tussen min en max zit ongeveer een liter.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat bij koude motor de uitlezing, het meest betrouwbaar is: dan is de hele peilbuis, waar de stok door heen gaat nog schoon bij het eruit trekken, al zal er beste een klein beetje olie vanaf de peilstok in de buis blijven hangen. Als je vervolgens de (schone) peilstok terug schuift, dan raak je met de peilstok die oliedruppels, en ook bij het opnieuw eruit trekken van de peilstok gebeurt dat, dat is dus de reden dat het dan slecht zichtbaar is op de peilstok wat nu het oliepeil is.

Overigens zit daar wel verschil tussen bij de verschillende motorblokken: bij sommige blokken is het kinderspel om de olie te peilen, bij andere blokken is het een stuk lastiger, doordat de peilstok erg lang en flexibel is, en de hoek waaronder de peilstok naar binnen moet, wat ongelukkig is.
 
Bovenaan Onderaan