Olie verbruik

knsb

Nieuw lid
Hallo
wij hebben een skoda Felicia van 98 ,hij verbruikt olie is hier wat aan te doen ??
Hij tikert ook als hij koud wordt gestart maar dat is maar even

Groet klaas

Buster

Lid
Aangezien je hier de vraag stelt of er wat aan te doen is, doet mij vermoeden dat je het olieverbruik te hoog vindt (want dat een Felicia uit 1998 olie vebruikt lijkt me heel logisch). Wat ik her en der lees en hoor is 1 liter per 1000 km nog acceptabel.
Wat is het olieverbuik van de Felicia waar het hier om gaat?

Is er iets aan te doen? Waarschijnlijk alleen tegen hoge kosten, en voor dat geld kun je denk ik beter olie kopen.

darkprojectx

Forumguru
kleprubbers en stoters vervangen, dan verbruikt hij minder olie.
Of lekker verder rijden en olie bij de Lidl halen, kan a 5 liter voor 10 euro ofzo.

Cordoba

Forumguru
1 liter op 1000 km is de officiele norm, maar dat is wel heel erg veel. Overigens over welk type motorblok praten we? Dat een auto uit '98 olie verbruikt, dat kan, maar is beslist niet noodzakelijk. Een nieuwe auto met dieselmotor die olie verbruikt, dat hoort zo: een diesel verbruikt altijd een klein beetje olie ook als ie nagelnieuw is.

Wat overigens ook wel eens wil helpen, om de juiste olie voor het blok te kiezen. Sommige motoren hebben op een gegeven moment een net iets andere olie nodig, waardoor je het olieverbruik fors kunt reduceren, zonder dat dit ten koste gaat van de motor.

knsb

Nieuw lid
1 liter op 1000 km is de officiele norm, maar dat is wel heel erg veel. Overigens over welk type motorblok praten we? Dat een auto uit '98 olie verbruikt, dat kan, maar is beslist niet noodzakelijk. Een nieuwe auto met dieselmotor die olie verbruikt, dat hoort zo: een diesel verbruikt altijd een klein beetje olie ook als ie nagelnieuw is.

Wat overigens ook wel eens wil helpen, om de juiste olie voor het blok te kiezen. Sommige motoren hebben op een gegeven moment een net iets andere olie nodig, waardoor je het olieverbruik fors kunt reduceren, zonder dat dit ten koste gaat van de motor.

Het is een benzine 1.6 injectie

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet welke olie je gebruikt en wat er is voorgeschreven voor jouw auto. Ik weet wel van gevallen waar oorspronkelijk volledig synthetische 5W40 olie in ging, en overgestapt op half-synthetische 10W40 olie. Verbruik ging van 1 liter/3000 km naar minder dan 1 liter/10.000 km.

Misschien het overwegen waard om te proberen.

The bone collector

Senior Member
Het is in ieder geval te hoog, dat olieverbruik. Maar het valt net binnen de norm die VAG opgeeft. Andere olie kan je proberen. Als hij tikt, misschien een probleem met de kleppen?

Chatslet

Forumguru
Ik zou inderdaad zoals Cordoba aan geeft er gewoon wat dikkere olie in gooien en kijken wat ie dan doen. Is het dan nog steeds zo dan zou je verder kunnen kijken. Overigens is slijtage ook van invloed. Wat is de KM stand? Heeft ie veel stationair gelopen? Hoe is er mee gereden?

Bovenaan Onderaan