Olie versnellingsbak verversen...?

• Onderwerp starter Deleted member 17627
  • Startdatum
D

Deleted member 17627

Is dit een optie..? Betreft: 1.6 Greenline TDI .. BVD

ertromp

Forumguru
Zeker een optie
Wat is je km stand? Wat is bouwjaar van de auto? En ik neem aan handgeschakelde versie?

D

Deleted member 17627

2014 okt. 140.000km overgenomen uit lease... alles nieuw erop distr-waterpomp rollen etc.

catch me

Forumguru
Wel 0,4 liter meer olie erin (laten) doen als door fabriek opgegeven hoeveelheid. Is behoud van de bak.....Auto dan schuin laten zetten, of schakelmechanisme even eruit...

turboturbo

Forumguru
Wel 0,4 liter meer olie erin (laten) doen als door fabriek opgegeven hoeveelheid
Interessant advies, waar komt dat vandaan?
Normaliter is over of onder vulling zeker bij een versnellingsbak niet zonder risico.

Verder is het niet ondenkbaar dat het extra bijvullen lastig wordt, omdat vaak het vulgat het precieze niveau aan geeft (m.a.w. als de olie eruit loopt tijdens het vullen is het peil niveau bereikt)
Je zou de auto dan eerst scheef moeten zetten om dat te voorkomen.

Laatst bewerkt:

catch me

Forumguru
Interessant advies, waar komt dat vandaan?
Normaliter is over of onder vulling zeker bij een versnellingsbak niet zonder risico.

Uit ervaring en van het bedrijf waar wij onze bakken laten reviseren, de af fabriek opgegeven hoeveelheid is net aan, waardoor de 5de en meestal bij de 6 bakken de 6de versnelling in een hoop gevallen te weinig olie, smering krijgt en daardoor stukloopt.
En 0,4 liter extra zorgt absoluut niet voor overvulling

Wij zeggen altijd als we een gebruikte of gereviseerde versnellingsbak verkopen vullen voor montage op de werkbank.
Dan monteren.

En zoals al eerder gezegd, Zit de bak er nog in, dan de auto idd schuin proberen te zetten of via het schakelmechanisme (bij) vullen

turboturbo

Forumguru
Helder! Ik las zelf ergens toen ik me verdiepte in de versnellingsbak olie vervangen dat overvulling tot schuim en overdruk problemen zouden kunnen leiden. Maar dat gaat dan vermoedelijk inderdaad over grotere hoeveelheden dan 0,4L.

turboturbo

Forumguru
In mijn O1 met 5v handbak ging slechts 1,9 liter. Andere motor varianten / versnellingsbakken zelfs nog minder. Dus op zo’n volume is 400cc best aanzienlijk meer.

Uit ervaring en van het bedrijf waar wij onze bakken laten reviseren, de af fabriek opgegeven hoeveelheid is net aan, waardoor de 5de en meestal bij de 6 bakken de 6de versnelling in een hoop gevallen te weinig olie, smering krijgt en daardoor stukloopt.
En 0,4 liter extra zorgt absoluut niet voor overvulling

Wij zeggen altijd als we een gebruikte of gereviseerde versnellingsbak verkopen vullen voor montage op de werkbank.
Dan monteren.

En zoals al eerder gezegd, Zit de bak er nog in, dan de auto idd schuin proberen te zetten of via het schakelmechanisme (bij) vullen

ik zie talloze bakken van dit type.
geen idee waar je het over hebt.
van de 100 auto's is er misschien een met een brillager die bij de 6de versnelling zit die iets geluid maakt,
dan nog is deze moeite loos vervangen.
en is er niet te zeggen of dit komt door olie te kort door lekkage of ander problemen...

door een teveel aan olie zie ik vaker schade.
door oa schuimen van te veel olie of lekkage door te veel olie.
of overloop van te veel olie.

mijn advies gewoon vullen zoals beschreven in de reparatie handleiding

Bovenaan Onderaan