Olie verversen

Axel

Lid
Aangezien er volgende week de distributieriem vervangen wordt wil ik ook meteen de olie weer verversen. Ik wil dan ook maar meteen de versnellingsbak weer voorzien van verse olie.
Nu vroeg ik mij eigenlijk af hoeveel motorolie en versnellingbak olie er ongeveer ingaat of waar ik dit kan vinden. Niet dat ik heen en weer kan blijven rijden om olie te halen.
Wat voor olie is nou eigenlijk goed om erin te doen? Zie veel verschillen van long-life tot High performance. Ik meen dat het 5W40 is wat erin gaat?

Het gaat hier om een Octavia RS 1.8T gechipt naar +/-210PK

Axel

Lid
Niet bij de hand in ieder geval aangezien ik op het werk zit. Waar kan ik deze het simpelst vinden?

Ronnie

Forumguru
Staat in het instructieboekje, voorin op een sticker, of in de kofferbak onder de mat ofzo.

Axel

Lid
Gevonden! Stond inderdaad op sticker in service boekje.
Motorcode AUQ en versnellingsbak EHA

Ronnie

Forumguru
Het was even zoeken: 1.8T AUQ motor: 4,5ltr 5W30 Longlife incl. filterwissel ,
EHA=O2W bak; 2 ltr olie, echter volgens VW specificaties, moet dus bij de dealer (VW of Skoda) gehaald worden, is verpakt in 1 ltr flessen.

Er staat bij de versnellingsbak dat de olie niet ververst hoeft te worden, alleen na een reparatie van b.v. een verbrande synchromeshring ofzo.
Om het peil te controleren moet je op halve hoogte van de bak achter het differentieel een stop losdraaien, de olie mag er dan net niet uitlopen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt....
Succes!

Axel

Lid
Zeker. Bedankt hiervoor.
Dat de olie van de bak niet hoefde werd me gisteravond ook verteld door iemand. Die sla ik dan maar over...
Bedankt voor het opzoeken van de info.

Bovenaan Onderaan