Long life systeem is volgens mij van latere datum, dan de Octavia van Freakin' (of vergis ik mij?), dus ik denk dat de dealer hier in de fout is gegaan, en dat de Octavia óf iedere 15.000 km óf ieder jaar (wat het eerst komt) verse olie nodig heeft.
De sludge (mayo) die ik zie in de startpost, doet mij toch wel sterk denken aan koelvloeistof in de olie. Dat je geen witte rook ziet, hoeft niet te betekenen, dat je geen probleem met je koppakking hebt. Je kunt bijvoorbeeld ook lekkage hebben tussen de kanalen voor koelvloeistof en voor olie in de kop/koppakking. Als je verder geen lek hebt naar een cilinder, kun je dan toch deze sludge krijgen. Check ook eens of je iets van oliesporen in je koelvloeistof kunt vinden, of kijk of je olie (peilstok) zoet ruikt. Koelvloeistof bevat namelijk glycol (bekend van de zoete Oostenrijkse witte wijn) en dat ruikt zoet.
Misschien dat afpersen van je koelsysteem duidelijkheid kan verschaffen. Als je geluk hebt, kun je het misschien redden met alleen een verse koppakking (en vlakken van de kop).