Oliedop, wat is dit nou weer?!

Freakin

Actief lid
oliedop.jpg

Zie plaatje...
Kreeg een melding in het display dat het olienivo laag was dus wou er net een half litertje bij gooien en toen zag ik dit op de vuldop zitten...

Wat de **$% is dat?
 

Freakin

Actief lid
Hmm, okay..

Korte stukjes rijden: check!.. 2 x 11 km p.d. (maar eens of twee keer per maand wel een langere rit van 200 km pd ofzo...)
Kapotte thermostaat: nee (temp is altijd prima 90 graden)
Verkeerde olie: nee, 5w30 gebruikt
Te lang niet ververst: nee, volgens boekje (inmiddels wel anderhalf jaar geleden)

Niks om me zorgen te maken dus? Kan ik gewoon een half litertje bijvullen of is het wijs om een andere werkwijze (alles laten vervangen?) te hanteren?

Tnx!
 

Canon-Eye

Forumguru
Te lang niet ververst: nee, volgens boekje (inmiddels wel anderhalf jaar geleden)

Dat lijkt me toch inderdaad te lang, en wel letterlijk - dus niet in km, maar wel in tijd. Normaal moet je óf bij een bepaalde km-stand óf na 1 jaar verversen, whichever comes first.

Los daarvan - voor de volledigheid: koppakking ook in orde? Ook langs daar zou vocht in de olie kunnen raken.
 

Freakin

Actief lid
Hmm, ik kocht de auto in juni 2010
In juni 2011 meldde ik me netjes voor onderhoud bij de dealer voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt (ben ik gewend van andere automerken waarmee ik gereden heb). Er werd mij toen echter netjes gemeld dat Skoda's een long life systeem hebben en dat er geen onderhoud nodig was op dat moment (hoeft maar 1x per 2 jaar of elke 30.000 km). Aan beide aantallen kwam ik niet (ik rij 12.000km pj) dus hebben ze toen alleen een litertje olie bijgevuld. Op vakantie dit jaar (september) heb ik ook een half litertje bijgevuld.

De laatste volledig olie vervanging is dus in juni 2010 geweest (toen kreeg de auto een volledige beurt). Alles volgens het boekje dus....

Koppakking: geen witte rook of rare temperatuurverschillen oid. Zou dus prima moeten zijn...

Juni staat pas de volgende onderhoudsbeurt op het programma..
 

Skoody Boo

Actief lid
Wat bedoel je Canon Eye?

Moet je na het eerste jaar de olie verversen (en daarna een interval van 2 jaar), of elk jaar?
 

Antera

Donateur
Je rijd te korte stukjes dat is de oorzaak de andere zaken zijn bij jouw niet van belang. Zorg eens in de maand minimaal dat de auto goed op temperatuur komt zodat het vocht in de motor verdampt. Als je zo blijft rijden met korte stukjes krijg je vroeg of laat vaak problemen met de koeling omdat andere delen van het systeem ook dicht slibben.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Skoody Boo:

Ik weet niet beter of het was 1x per jaar, òf telkens na 15000km - net wat zich het eerste voordoet.
Maar tot heden zit ik steeds ruim tot zeer ruim over de 15k, dus die tijdslimiet komt in mijn geval niet echt aan de orde (d'r staat wel iets op het verversingskaartje, maar ik zou nu eerst de regen in moeten om te kijken wàt precies en dat doen we nu even niet).
 

Freakin

Actief lid
Zorg eens in de maand minimaal dat de auto goed op temperatuur komt zodat het vocht in de motor verdampt. Als je zo blijft rijden met korte stukjes krijg je vroeg of laat vaak problemen met de koeling omdat andere delen van het systeem ook dicht slibben.

Okay, en wat wordt er normaal gesproken met 'goed op temperatuur komen' bedoeld? De temperatuurmeter geeft elke dag op weg naar het werk na een kleine tien minuten rijden altijd 90 graden aan. Is dat niet voldoende?
En ik rij zeker 2 x per maand 200 km op 1 dag (zegmaar 100km heen, en weer 100km terug). Dat zou dan toch voldoende moeten zijn?

En, wat nu te doen? Half litertje olie erbij of alles laten vervangen (6 maanden voordat ie eigelijk z'n beurt moet hebben)?
 

Noord26

Forumguru
Wat u ziet is de watertemperatuur. Dat is geen olietemperatuur. Als mijn motor 90 graden aangeeft op het dashboard zie ik via maxiDOT dat de olie net 50/55 graden is.

Mijn algemene advies is om altijd minimaal 1x per jaar een beurt te laten doen incl olie. Overige onderdelen (bijv. remvloeistof), in uw geval olie, staan ook onder invloed van water. En dat is niet afhankelijk van de gereden kilometers.
 

turboturbo

Forumguru
-edit: hierboven was me al voor-
Dat is de temperatuur van het koelwater. Olie op bedrijfstemperatuur duurt een stuk langer, ruwweg minimaal na 20 minuten (onder normale belasting)
En ik rij zeker 2 x per maand 200 km op 1 dag (zegmaar 100km heen, en weer 100km terug). Dat zou dan toch voldoende moeten zijn?
Dat zou ik ook wel denken, hoor, dat dat genoeg zou moeten zijn. Kan het nog te maken hebben dat je op gas rijdt?

Bij zo'n grote rit, als je motor al lekker warm is (na bijv. 30 minuten) trek hem dan eens goed door in de toeren bij het optrekken, en trap 'em eens goed op de staart.
Zou je niet eerst ook zo'n additief erbij gooien, zoals in dat motor forum gemeld wordt?
 

Cordoba

Forumguru
Long life systeem is volgens mij van latere datum, dan de Octavia van Freakin' (of vergis ik mij?), dus ik denk dat de dealer hier in de fout is gegaan, en dat de Octavia óf iedere 15.000 km óf ieder jaar (wat het eerst komt) verse olie nodig heeft.

De sludge (mayo) die ik zie in de startpost, doet mij toch wel sterk denken aan koelvloeistof in de olie. Dat je geen witte rook ziet, hoeft niet te betekenen, dat je geen probleem met je koppakking hebt. Je kunt bijvoorbeeld ook lekkage hebben tussen de kanalen voor koelvloeistof en voor olie in de kop/koppakking. Als je verder geen lek hebt naar een cilinder, kun je dan toch deze sludge krijgen. Check ook eens of je iets van oliesporen in je koelvloeistof kunt vinden, of kijk of je olie (peilstok) zoet ruikt. Koelvloeistof bevat namelijk glycol (bekend van de zoete Oostenrijkse witte wijn) en dat ruikt zoet.

Misschien dat afpersen van je koelsysteem duidelijkheid kan verschaffen. Als je geluk hebt, kun je het misschien redden met alleen een verse koppakking (en vlakken van de kop).
 

EdK

Forumguru
Tsja wat sludge en dan ?
Wel gooi dat half litertje er lekker in en rij lekker door tot je 30K beurt
Ja sludge komt door wat vocht in combinatie met olie, en met een ritje van 11Km wordt je wagen niet warm genoeg om al het vocht te verwijderen
Maar met die lange rit zal het weer verdwijnen, dus kijk eens na terugkomst van die lange rit ( heen en teug) of het dan ook nog op je dop zit.

En wat betreft je olietemp, ik weet niet of je die in je maxidot kunt zien , bij mij in de yeti namelijk wel en ook bij mij is de temp meter bij 10 min rijden op de 90 graden maar dan spreken we inderdaad over de koelvloeistof want als ik dan me olietemp bekijk dan is die pas rond de 50 graden van de 90 a 100 na 20 minuten rijden.

En om het te probleem van de sludge te voorkomen, rij eens een keertje een stukje om zodat je eens per week ipv 11 Km rijd eens een stukkie van 30 a 40 km maakt.
 

Freakin

Actief lid
@cordoba: er zitten diverse stickers in het motorcompartiment met de tekst 'let op, longlife olie' etc.
Tevens zie ik in het onderhouds boekje dat er altijd elke 2 jaar onderhoud is gepleegd (of elke 30.000 km), nooit eerder.

@EdK: Er zit geen maxidot in. Ik wist dat ie de watertemperatuur aangaf ipv olie (bedankt voor de tip!)

Stomme vraag dan misschien nog, maar hoe zou die oliedop van al die huisvrouwtjes met hun fiat panda er niet uit zien met hun ritje van 3 km naar de supermarkt? Of ligt het bij kleine auto's net even anders?
 

Skoody Boo

Actief lid
Lijkt mij toch wel heel erg voorbarig om bij zo'n jonge auto direct uit te gaan van een probleem met de koppakking.


Verder meldt Noord26 het volgende: "Overige onderdelen (bijv. remvloeistof), in uw geval olie, staan ook onder invloed van water. " Volgens mij heeft remvloeistof er echt helemaal niets mee te maken, en komt er ook niet minder water in je remsysteem als je de olie eerder vervangt.

Alles heeft natuurlijk met water te maken. Zo bestaan wij zelf uit water. En 70% van het aardoppervlak is ook water. En je moet genoeg drinkwater binnen krijgen, maar ook weer geen natte voeten. En Prins Willem Alexander heeft er ook verstand van. En als hij te veel olijfolie binnen krijgt komt er vast ook sludge-vorming.

Maar niet alles wat met water te maken heeft is nou in 1 keer on-topic, toch?
 

EdK

Forumguru
Ik mag niet aan de oliedoppen van de huisvrouwtjes komen want dat doet hun man ! De rest mag wel van ze !
Maar ga er maar vanuit dat die ook de sludge tegen de oliedop hebben zitten net als wat jij hebt !
In periode dat ik motorfiets reed en een K75RT 3 cilinder had heb ik ook een periode gehad van korte ritten en ook daar had ik toen sludge op de vuldop zitten
En in peilglas zag ik gewoon de olie zitten zoals hoort. En na een langere rit in het weekend was alle sludge ook weer verdwenen op de vuldop.

Dus zou me niet al teveel zorgen maken hierover.
 
Heeft te maken met de bouw van de motor heb ik ooit eens gehoord,
kleppendeksel bovenop én van ijzer (correct me if I'm wrong) hierdoor slaat het vocht sneller neer in je motorolie.
Tevens komt het vaker voor bij VW producten (seat van mij had er ook last van) én laat skoda ook nu een VW motor hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt mij toch wel heel erg voorbarig om bij zo'n jonge auto direct uit te gaan van een probleem met de koppakking....

We hebben het hier toch over een Octavia uit september 2005, dus ruim 6 jaar oud. Ik heb ook auto's van minder dan 2 jaar oud met kapotte koppakking gezien, dus zo raar is het niet. Overigens heeft een kapotte koppakking vaak (niet altijd) te maken met of de manier waarop een auto (koud) wordt bereden, of bij bepaalde motortypes komt het gewoon door een matige motor (door ontwerp of materiaalgebruik).
 
Bovenaan Onderaan