@Stripedkrijn en andere hier....het gaat hier om een olie filter in cartridge vorm......niet de gebruikelijke stalen schroeffilter.
Deze cartridge filters worden bij deze 1.2 3cilinders als het ware op zijn kop gemonteerd tov van een normale schroeffilter die rechtlijnig onder je motor hangt. Bij de AQW en de BBY/BKY type motoren zitten deze aan de zijkant van de motor geschroefd ....bij de 1.2 3cilinder zit deze in een apart huis...in feite op zijn kop maar afgesloten met een zwart kunstig dop die met o-ringen.....1 grote en 1 kleine.
Wat het voordeel is bij de 3 cilinders is omdat het filter op zijn kop gemonteerd zit dat het filter terug leeg loopt de motor in......bij de AQW en de BBY/BKY loopt bij het losdraaien van het filter altijd de olie over je tengels.
Maar wat de maat is van de 6kant die op de kunstof dop is deur ik niet te zeggen......bij onze BBY/BKY motoren is dat #30 6 kant.......de AQW (de 1.4 8v) heeft volgens mij geen 6 kant op het filter.....die kan je dmv een filterklem, of een grote (dan wel een hele grote) waterpomptang.....of dmv van een schroevendraaier er doorheen te slaan losdraaien.
Al zou ik de laatste optie bij de BBY/BKY niet durven toepassen omdat de dynamo erg dichtbij het filter zit. (Ooit eens kortsluiting gehad met het losschroeven van een oliefilter....het speciale stuk gereedschap wat ik daar voor nodig had raakte bij losdraaien net de plus op de dynamo ....dat gaf goed vuurwerk kan ik je zeggen)
Hier het oliefilter bij de 3 cilinder 1.2....duidelijk de dop voor het filter zichtbaar..
Hier het filter van een BBY/BKY......is ongeveer bij een 1.4 8v (AQW)de zelfde locatie..maar dan meer naar het midden van het blok, plus dat de AQW meestal geen 6 kant op het filter heeft zitten.
Als het goed is heeft topic starter zo’n oliefilter...
@Heino55 , volgens mij volstaat 5w-30 of 5w-40 voor deze motoren
Sow

.....sorry mensen....ik had de startdatum van dit topic niet in de gaten....zal allang wel opgelost zijn denk ik.....mag agg....er staat weer een mooi stukje info op dit forum