Dit laatste schoot ook door mijn gedachten, maar tussen de laatste beurt en gebeurtenis liggen 12 maanden wanneer ik berichten van TS lees.
Persoonlijk geef ik je weinig kans via aansprakelijk stellen van de dealer/garage of rechtsbijstandverzekering.
Heb je het oude filterhuis nog, want ik neem aan dat je dat bedoelt met deksel van oliehuis. Kun je aan het filterhuis zien waar en hoe het gescheurd/afgesprogen is? Laat anders een metaalbedrijf er eens naar kijken. Wanneer je aan kunt tonen dat het filterhuis ondeugdelijk was/lijkt, geef ik je meer kans. Misschien kun je dit samen met je dealer doen?
Is er nadat de auto bij de garage is geweest niets anders gebeurd dan een nieuw filterhuis geplaatst? Dus geen dichtgeslibte kanaaltjes, en geen motorflush/reiniger gebruikt?
Heb je het oude filter nog? Is het complete filterhuis eraf gesprongen of is de behuizing gescheurd en daardoor de olie op straat terecht gekomen?
Is het schroefdraad van de behuizing (nog) goed?
Kortom, eerst wat uitzoekwerk denk ik. Ik hoop dat je de filterbehuizing nog hebt en dat die gescheurd is, dat maakt een en ander in mijn ogen wat makkelijker.
Wie heeft eigenlijk de gemeente geattenteerd op de vervuiling? Is je aangezegd de vervuiling zelf te verwijderen of heeft de gemeente het gelijk zelf ter hand genomen. Dus zonder jou in de gelegenheid te stellen om het zelf verantwoord op te ruimen. Hiervoor zou je via de bestuursrechter naar je kansen kunnen vragen.
Ik heb de APV van Ridderkerk eens doorgenomen, maar vindt niks over bodemverontreiniging. Dan is waarschijnlijk de Wet Bodembescherming van toepassing.
Een in mijn ogen belangrijk stukje voor je gekopieerd(van Wikipedia:
Bescherming van de bodem
De belangrijkste basis vormt het 'zorgplicht'artikel 13:
Ieder die op of in de bodem handelingen verricht (...) en die weet of redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat door die handelingen de bodem kan worden verontreinigd of aangetast, is verplicht alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd, teneinde die verontreiniging of aantasting te voorkomen, dan wel indien die verontreiniging of aantasting zich voordoet, de verontreiniging of de aantasting en de directe gevolgen daarvan te beperken en zoveel mogelijk ongedaan te maken. Indien de verontreiniging of aantasting het gevolg is van een ongewoon voorval, worden de maatregelen onverwijld genomen.
Voor deze gevallen hoeft geen saneringsonderzoek gedaan te worden of een saneringsplan geschreven te worden. Het volstaat het geval te melden bij het bevoegd gezag en een 'plan van aanpak' te overleggen.
Sanering
Voor verontreingingen die niet onder artikel 13 Wbb moeten worden opgeruimd (gevallen ontstaan vóór 1987 waarbij de veroorzaker wordt aangesproken), is een regeling opgenomen die handelingen met die grond verbiedt tenzij daar vooraf instemming over is gekregen van het bevoegd gezag. Daarbij wordt de feitelijke situatie vastgelegd in een beschikking ernst en urgentie. Indien wordt overgegaan tot grondverzet of bodemsanering moet bij gevallen van ernstige bodemverontreiniging (zijnde meer dan 25 m3 grond of 100 m3 grondwater verontreinigd boven de interventiewaarde een saneringsplan worden ingediend.
Waar ik naar toe wil is dat de gemeente mogelijk niet de juiste procedure heeft gevolgt bij het saneren. De vraag is of ze jou niet in de gelegenheid hadden moeten stellen om deze sanering zelf ter hand te nemen. Op zich had je dat ook geld gekost, maar misschien had je met zelfwerkzaamheid de kosten kunnen beperken. Echter deze gelegenheid heb je misschien niet gehad. Procedurefout heet dan zoiets. Misschien zwaarwegend genoeg om af te zien van een claim aan jou.
Nog wat link's,
http://www.bodem.info/?id=4113
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bodem-en-ondergrond/aanpak-bodemverontreiniging
http://www.hollandmilieutechniek.com/over-ons
De laatste is misschien een adres om eens te vragen naar kosten of noodzaak etc.
Tsjonge, wat een gedoe eigenlijk. Voor mij als buitenstaander, en vroeger in mijn werk gewerkt met juridische procedures(oa bij/voor gemeenten), is dit misschien wel even leuk uitzoekwerk.(wat heet leuk trouwens)
Maar wanneer je dit overkomt heb je er goed mee van doen.
Sterkte ermee.
johan