oliehuis deksel eraf gesprongen na 2 1/5 jaar

wim reijerink

Nieuw lid
Hoi Iemand ervaring met skoda octavia 2008 diesel waarvan in dec. bij mij het deksel van het oliehuis eraf klapte. Gevolg nieuw oliehuis en filter en olie, lekkage op de weg in mijn gemeente en vervolgens een rekening van ruim 4000 euro voor schoonmaakkosten.
1. Autoverzekering dekt dit niet, had ergens tegen aan moeten rijden dan wel!
2. W.A. verzekering dekt dit ook niet, geen motorvoertuigen
3. Skoda geeft ook niet thuis tenminste de dealer voorlopig.
Iemand nog suggesties?:shocked:

Ronnie

Forumguru
Wanneer je met "deksel van Oliehuis" het oliefilterhuis bedoelt heb ik het al eens meegemaakt; Bij een IVECO stralis was het oliefilter dermate verontreinigd dat de druk te hoog opliep met als gevolg dat de behuizing van het oliefilter brak. Een boel rotzooi en een hoop opruimwerk was het gevolg.
Het is dus waarschijnlijk terug te voeren op een sterk vervuild oliefilter.
Wanneer je echter het kleppendeksel bedoelt zou ik het niet weten.......

wim reijerink

Nieuw lid
nee het was inderdaad de deksel van het oliehuis waar de filter inzit

maar de octavia krijgt jaarlijks zijn beurt dus dat mag eigenlijk niet kunnen.:icon_smile_dead:

octaaf11

Actief lid
Wat bedoel je met "jaarlijks zijn beurt". Betekend dit 1 maal per jaar een beurt en olie/filterwissel ongeacht aantal kmters?
Of hanteer je de adviezen van Skoda? Is filterwissel onderdeel van deze beurt?

Verder ken ik het ook alleen vanuit mijn tijd van werken met onze old-timer en de old-timerclubs. Vervuild filter, carterventilatie veel black sludge, etc
Vervuiling van oliekanalen zou ook nog mogelijk zijn, maar ook dat is vaak slecht onderhoud of "rare" olietoevoegingen die de olie kanaaltjes verstoppen.

Zit het filter voor of na de oliepomp bij de diesel? Dus duwt de pomp onder druk de olie door de pomp, of zit de pomp erna en "zuigt" hij de olie door het filter.

Zat na de oliewissel het filterhuis misschien niet goed vast en is deze verder losgetrild?
Kortom, een hoop vragen, maar helaas geen oplossing.
Johan

Monteurtje

Forumguru
Wat ik wel heb mee gemaakt is dat er olielekkage is tussen deksel en huis. Dat is ook een bekend iets. Er moet dan met het juiste moment het deksel vast gedraaid worden.

wim reijerink

Nieuw lid
nee oliedruklampje gaat branden en open motorkap, deksel eraf en alles onder de olie

Wegenwacht i.o.v. skoda weggesleept en gerepareerd. Maar ik zit met 4080 euro kosten nu in mijn maag van de gemeente voor olie lekkage op het wegdek (aan de kant notabene) Gem. Ridderkerk!
Niemand geeft thuis dus mijn hoop of er meer mensen met hun Octavia last van hadden, volgens de dealer uit Apeldoorn was het hun nog niet bekend, of eerder meegemaakt.

Wannneer je het onderhoud keurig volgens de aanwijzingen van de fabrikant door de dealer laat uitvoeren, en dat kunt aantonen, dan kun je denk ik de dealer aansprakelijk stellen voor de geleden schade. Wellicht kan de BOVAG of je rechtsbijstandverzekering bemiddelen.

octaaf11

Actief lid
Dit laatste schoot ook door mijn gedachten, maar tussen de laatste beurt en gebeurtenis liggen 12 maanden wanneer ik berichten van TS lees.
Persoonlijk geef ik je weinig kans via aansprakelijk stellen van de dealer/garage of rechtsbijstandverzekering.
Heb je het oude filterhuis nog, want ik neem aan dat je dat bedoelt met deksel van oliehuis. Kun je aan het filterhuis zien waar en hoe het gescheurd/afgesprogen is? Laat anders een metaalbedrijf er eens naar kijken. Wanneer je aan kunt tonen dat het filterhuis ondeugdelijk was/lijkt, geef ik je meer kans. Misschien kun je dit samen met je dealer doen?

Is er nadat de auto bij de garage is geweest niets anders gebeurd dan een nieuw filterhuis geplaatst? Dus geen dichtgeslibte kanaaltjes, en geen motorflush/reiniger gebruikt?
Heb je het oude filter nog? Is het complete filterhuis eraf gesprongen of is de behuizing gescheurd en daardoor de olie op straat terecht gekomen?
Is het schroefdraad van de behuizing (nog) goed?

Kortom, eerst wat uitzoekwerk denk ik. Ik hoop dat je de filterbehuizing nog hebt en dat die gescheurd is, dat maakt een en ander in mijn ogen wat makkelijker.

Wie heeft eigenlijk de gemeente geattenteerd op de vervuiling? Is je aangezegd de vervuiling zelf te verwijderen of heeft de gemeente het gelijk zelf ter hand genomen. Dus zonder jou in de gelegenheid te stellen om het zelf verantwoord op te ruimen. Hiervoor zou je via de bestuursrechter naar je kansen kunnen vragen.
Ik heb de APV van Ridderkerk eens doorgenomen, maar vindt niks over bodemverontreiniging. Dan is waarschijnlijk de Wet Bodembescherming van toepassing.

Een in mijn ogen belangrijk stukje voor je gekopieerd(van Wikipedia:
Bescherming van de bodem
De belangrijkste basis vormt het 'zorgplicht'artikel 13:
Ieder die op of in de bodem handelingen verricht (...) en die weet of redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat door die handelingen de bodem kan worden verontreinigd of aangetast, is verplicht alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd, teneinde die verontreiniging of aantasting te voorkomen, dan wel indien die verontreiniging of aantasting zich voordoet, de verontreiniging of de aantasting en de directe gevolgen daarvan te beperken en zoveel mogelijk ongedaan te maken. Indien de verontreiniging of aantasting het gevolg is van een ongewoon voorval, worden de maatregelen onverwijld genomen.

Voor deze gevallen hoeft geen saneringsonderzoek gedaan te worden of een saneringsplan geschreven te worden. Het volstaat het geval te melden bij het bevoegd gezag en een 'plan van aanpak' te overleggen.
Sanering

Voor verontreingingen die niet onder artikel 13 Wbb moeten worden opgeruimd (gevallen ontstaan vóór 1987 waarbij de veroorzaker wordt aangesproken), is een regeling opgenomen die handelingen met die grond verbiedt tenzij daar vooraf instemming over is gekregen van het bevoegd gezag. Daarbij wordt de feitelijke situatie vastgelegd in een beschikking ernst en urgentie. Indien wordt overgegaan tot grondverzet of bodemsanering moet bij gevallen van ernstige bodemverontreiniging (zijnde meer dan 25 m3 grond of 100 m3 grondwater verontreinigd boven de interventiewaarde een saneringsplan worden ingediend.

Waar ik naar toe wil is dat de gemeente mogelijk niet de juiste procedure heeft gevolgt bij het saneren. De vraag is of ze jou niet in de gelegenheid hadden moeten stellen om deze sanering zelf ter hand te nemen. Op zich had je dat ook geld gekost, maar misschien had je met zelfwerkzaamheid de kosten kunnen beperken. Echter deze gelegenheid heb je misschien niet gehad. Procedurefout heet dan zoiets. Misschien zwaarwegend genoeg om af te zien van een claim aan jou.

Nog wat link's,
http://www.bodem.info/?id=4113
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bodem-en-ondergrond/aanpak-bodemverontreiniging
http://www.hollandmilieutechniek.com/over-ons

De laatste is misschien een adres om eens te vragen naar kosten of noodzaak etc.

Tsjonge, wat een gedoe eigenlijk. Voor mij als buitenstaander, en vroeger in mijn werk gewerkt met juridische procedures(oa bij/voor gemeenten), is dit misschien wel even leuk uitzoekwerk.(wat heet leuk trouwens)
Maar wanneer je dit overkomt heb je er goed mee van doen.
Sterkte ermee.
johan

Bovenaan Onderaan