Vanmiddag op de snelweg kreeg ik opeens de melding '
check engine oil' in mijn maxidot display....
Ik schrok me rot en stuurde meteen naar de vluchtstrook, maar bedacht me toen dat dit niet de rode variant / olie druk of oil pressure betrof, maar kennelijk een waarschuwing dat het peil onder een bepaald minimum was gekomen. Ik had vrouw en kinderen in de auto en zag me niet op een plek waar het verkeer met 130km/u langs raasde de olie bij staan vullen. Over 2 km was de volgende afslag en ik ben nog die 2 km doorgereden om op een Carpool plekje het oliepijl te controleren.
Hier heb ik even een vraagje over:
Nu zit ik dit thuis te typen en vraag ik me toch ineens af of het klopt wat ik daar dacht omtrent die melding - dat dit nog niet de meer fatale melding oliedruk was (aangeduid met een rood lampje)? Ik bedenk me nu dat ik een maxi-dot display heb en aangezien die maar één kleur heeft (geel/oranje) dat die immers geen rode kleur kan weergeven?
Of had de tekst dan anders geweest, bijv. 'oil pressure - STOP'?
Oftwel, had ik inderdaad optie A te pakken van deze melding? Of ben ik ternauwernood aan een vastloper ontsnapt en had ik optie C te pakken in het uitsluitend gele mfa display?
Ik ben dus nog die 2 km doorgereden (in de veronderstelling dat dit prima kon
) en heb het oliepijl gecheckt (op warme motor weliswaar) Zat slechts een drupje onderaan de peilstok, en de auto stond zelfs met de neus nog iets naar beneden. Uit de olie vuldop kwam heel even een beetje rook en branderig luchtje, en begon de motor onrustig te schudden. Ik zag geen oliespatters tekeer gaan. Motor vervolgens uit gezet en gelukkig had ik iets bij me: een flesje Shell Helix 10W40. Daarvan heb ik 0,5 bijgevuld. De melding verdween daarna uit het menu 'car status' en stond weer op 'engine o.k.' en ben daarna door gereden naar huis (nog een uurtje rijden)
Aanvullen tot het juiste peil wil ik doen op een koude motor en met de juiste olie (denk 5W40? - de auto staat op standaar interval ingesteld)