Olielekkage 1.0 TSI motor

Bazz007992

Nieuw lid
Goede middag

Gezocht of mijn probleem al eens eerder de rubriek heeft gepasseerd maar ik kom het niet tegen.
Ik ben in het bezit van een Skoda Octavia Combi III bouwjaar 2018 motor 1.0. Vorige maand na (25000 kilometer na aanschaf) olie ververst, gisteren had ik het leuke idee om het oliepijl eens te controleren, er zat niets meer in (peil kwam net onder het laagste vulstreepje) Langs de motor gekeken en allemaal olie wat op de beschermplaten ligt. Olie bijgevuld en 2 kilometer gereden. Onder de kap zie ik allemaal olie aan de linkerkant van het blok (zie foto), daarvoor zag ik het niet liggen. Heb ik een groot probleem?

Overigens merk ik verder niets aan de auto, geen rook in welke kleur dan ook. Geen vermogensverlies en het verbruik ligt nog steeds 1 op 18 gemiddeld

Groet Bas

IMG20220920125731.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Je hebt in ieder geval een serieuze olielekkage als ik t zo zie. Of dat een groot probleem is of simpel op te lossen, das moeilijk van afstand te beoordelen.

Wat ik wel opvallend vind is dat het op basis van de foto's vrij ver van het blok af lijkt te zitten (al ken ik de 1.0 niet uit eigen ervaring), vraag me af hoe dat kan. Meestal druppelt olie ergens uit, het spuit niet zomaar eruit.
 

Bazz007992

Nieuw lid
Hoi, ik ben een leek maar ik vind puzzelen en techniek leuk. Bedankt voor je antwoord. Ik heb zojuist dat grijze blok schoongemaakt en ook de randjes etc, vervolgens heb ik met draaiende motor even staan kijken en ik zie dat de randjes weer vol lopen van dat grijze gedeelte. Het vloeit naar beneden dus moet uit de richting van het blok komen. Ik neig naar een pakking die er volledig uit is. (en nu maar hopen op niets ergers) Het enige ritje wat hij nog maakt is die morgen naar de garage toe.

Maar idd het is een serieuze lekkage.
 

Tees

Donateur
Als t in dat tempo eruit loopt, dan is er inderdaad een pakking ergens stevig kapot. Lijkt me verstandig daar idd niet verder mee te rijden dan strikt noodzakelijk, en van tevoren de olie af te toppen als je naar de garage gaat.

Kan je nog even een foto van iets meer afstand plaatsen, want ik heb nu t idee dat ik naar de linker motorsteun kijk, maar dat lijkt me een rare plek voor lekkage.
 

ertromp

Forumguru
Die linker kant is je distributie zijde. Zelf zou ik kijken of dat bovenste zwarte kapje wat loopt over de distributieriem er af kan en checken of je riem ook niet een en al olie is.
Aan die kant zit ook de oliepomp
 

Bazz007992

Nieuw lid
@ertromp Dat ga ik morgen zeker even doen als ik bij de garage ben. Heb vanmiddag wel na dat stukje rijden gevoeld aan de riem daar waar hij net uit dat kapje komt en dat was schoon. Maar dat had ik met de hand gedaan, niet met een doekje ertussen dus het kan anders uitpakken.

@Tees tot ergens onder die zwarte kap kan ik zien dat het uit die richting komt en dat sijpelt dan naar links toe
 

Bijlagen

  • Foto 1.jpg
    Foto 1.jpg
    419,3 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Je hebt waarschijnlijk de multiriem gevoeld maar ik bedoel de distributieriem en daarvoor moet toch echt die zwarte kap er af want daar kun je niet zo bij
 

Bazz007992

Nieuw lid
Dat klopt dan inderdaad, leer momentje. Maar als dat zo, en deze distributieriem is nat. Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dat klinkt logischer idd. Zou jammer zijn als je distributieriem onder de olie zit, die moet dan ook vervangen worden normaliter. Kan een onaangenaam dure reparatie worden dan.
 

Bazz007992

Nieuw lid
Dat zou idd jammer zijn. Ik las net snel ergens dat de riem zo ongeveer om de 100.000 vervangen dient te worden. Als dat zo is dan klinkt het wel minder erg om te verantwoorden.. Waterpomp stond er ook bij. Wordt dan leuk (als dat het is)
 

ertromp

Forumguru
Zou een lekkage aan je oliepomp kunnen zijn die dan door de riem rondgeslingerd wordt en bij dat zwarte kapje langs de naden naar buiten komt en door de rijwind over o.a de motorsteun verspreidt wordt.
Ben reuze benieuwd wat de oorzaak is van dat olieverlies
 

Tees

Donateur
De riemen van de huidige auto's (waar de 1.0 TSI onder valt) kunnen veel langer mee, ruim 2 ton. Maar goed, eerst maar afwachten wat de garage constateert.

Als het idd een kapotte pakking is, dan zou ik wel kijken of je coulance kan krijgen (mits t bij de dealer is), want na 4 jaar (hoeveel km?) is dat niet wat je mag verwachten. Maar als ik t zo lees ben je niet de 1e eigenaar en misschien niet meer dealer-onderhouden? Gaat dan waarschijnlijk wel een lastig punt worden...
 

Bazz007992

Nieuw lid
Onnodig citaat, verwijderd!
Inderdaad even afwachten dan maar. Nee ik ben niet de eerste eigenaar, als occasion gekocht bij erkende dealer, kilometerstand is nu ongeveer 106.000. Verder is de auto in onderhoud bij mijn eigen garage, idd wordt ff lastig
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Ik hoop dat de distributieriem schoon was, als ze een ketting gevonden hebben en die ook nog eens niet in de olie zat, dan heb je een héél ander probleem ;)

Maar fijn dat t toch relatief simpel op te lossen was! Vraag me wel af hoe die bouten los gekomen zijn, zijn toch niet veel reparaties waarbij die los moeten...? :pieker:
 

Bazz007992

Nieuw lid
Och ja dat bedoel ik ook.

tja naar mijn weten is er in die buurt nog nooit wat los geweest, helaas had ik zelf beetje haast bij het ophalen dus ben het totaal vergeten te vragen (was al lang blij dat ik de auto weer mee kon nemen)
 

Tees

Donateur
Opvallend detail: de EA211 generatie TSI motoren heeft ooit een terugroepactie gehad vanwege...falende nokkenasverstellers. En de EA111 waar de 1.0 TSI onderdeel van is, is een doorontwikkeling daarvan. Zegt natuurlijk helemaal niets over deze casus, maar toch interessant.
 
Bovenaan Onderaan