Olielekkage koppakking

Arjen Bavel

Actief lid
Goedemorgen,
Na lang zonder problemen te hebben gereden zag ik gisteren ineens olie op de oprit liggen, en een druppelspoor over de straat. Eerste onderzoek leert dat het lijkt alsof de koppakking niet meer afsluit.
In het verleden zijn de injectoren vervangen (betreft een 1.6tdi) waarbij 1 van de bouten is afgebroken en vervangen/gerepareerd. Is het mogelijk dat dit een oorzaak zou kunnen zijn?

Advies van de (lokale) garage is om voor nu eerst goed schoon te maken, en dan in de gaten te houden (regelmatig olie peilen en visuele check doen bij de achterkant van het blok. Reden van het advies is dat het vervangen van de koppakking een dure (vooral qua tijd) reparatie gaat zijn, en de injectoren etc weer moeten worden gedemonteerd. Sinds het vervangen van de injectoren heb ik wel een aantal (kleine) problemen gehad met losschieten van retourleidingen, maar dat lijkt nu wel opgelost te zijn (met extra klemmetjes).

De km-stand staat ondertussen op ongeveer 350.000.

Kennen jullie wellicht andere (veelvoorkomende) oorzaken van olielekkage?

Groet Arjen
 

Eltjo

Forumguru
Dat lijkt me geen slecht advies.
Hoe is de koelvloeistof en is er drukopbouw in olie of koelwatersysteem?
Een lekkend kleppendeksel is een stukje hoger dan de koppakking en kan natuurlijk ook lekken.
Ik ken verder geen potentiële lekplekken.
 

Arjen Bavel

Actief lid
Koelvloeistof ziet er normaal uit, qua niveau en qua kleur/etc. Ook geen aanwijzing dat er drukopbouw is.
Voor nu heb ik het eerst schoongespoten, en vloeistoffen gecontroleerd. Extra opletten voor nu dus.

Nu dat je het zegt zou het ook het kleppendeksel kunnen zijn, maar ik neem aan dat om die pakking te vervangen ook alles gedemonteerd moeten worden van injectoren/etc.
 
Bovenaan Onderaan