olielekkage rond EGR koeler

Nu ik toch met de koppeling bezig ben valt mij nog iets op, het is nat onder de EGR koeler. Volgens mij is het olie.
Bij de laatste APK meldden ze me dat de olieaftapplug zweette, maar dat is het dus niet.
Hebben jullie ervaring met olielekkage op deze plek?
Enig idee wat de boosdoener zou kunnen zijn? Graag advies.

egr koeler.jpg
Beeld van onderaf op de EGR koeler. Als je inzoomt zie je een druppel aan de bevestigingsbeuegel van de EGR koeler hangen.

Tees

Donateur
Als je nog even vermeldt welke motor je hebt, dan scheelt dat een hoop om te weten wat waar zit :jaja:

Het zou ook wel eens koelvloeistof kunnen zijn. HEt ruikt niet naar olie en mijn koelwaterniveau is iets gedaald. Lekkende aansluiting van de slangen op de EGR koeler misschien? Of slang zelf poreus?

EdK

Forumguru
Als de druppel zoetig smaakt dan is het koelvloeistof ......:cool:
Maar een 1,6TDI na de sjoemelsoftware update of is hij nog steeds update vrij ?
Met update is wachten op problemen, voormalige bedrijfsbak met dit blok gaf na update alleen maar problemen kort ( 6 maanden ) na de update.
Wagen is toen ook gauw uit wagenpark gehaald....

Tees

Donateur
Ik zou niet proeven, maar even een vinger langs die druppel halen en ruiken en voelen zou uitsluitsel moeten geven. Koelvloeistof voelt als water en ruikt zoet, olie voelt en ruikt als olie ;)
Koelvloeistof zou ook logischer zijn, de EGR is gekoeld en dat is met koelvloeistof en niet met olie.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Thijs4motion

Forumguru
Of er lekt een afdichting, de smurrie die normaal je motor in wordt gestuurd omdat dat beter is voor het milieu. Lekt nu wat uitwendig.

Tees

Donateur
Als ik de binnenkant van een EGR zo zie, komt daar heel weinig echt vloeibaar spul doorheen. Tis vrijwel allemaal gasvormig en een klein beetje teerachtige stoffen.
Ik zet m'n geld toch echt op koelvloeistof (en een nieuwe EGR-koeler).

Ik heb wel eens gezien dat een EGR koeler intern lekt waardoor er koelvloeistof meegezogen wordt met de EGR gassen met een witte pluim als gevolg in de uitlaat. Hier is het meer uitwendig dus ik dacht aan slangen of zo. Of zou er een haarscheur in de buitenkant van de EGR koeler zitten? Ik weet niet of dat wel eens voorkomt

Bovenaan Onderaan