Oliepeil stijgt, 2.0 TDI.

Greenliner

Senior Member
Hoi,

Na de vakantie (met caravan) bleek mijn oliepeil ruim boven het maximum te staan.
Aanvankelijk dacht ik dat de garage er wat extra in had gedaan als service.
Voor de zekerheid toch maar de olie laten verversen tot net onder het maximumpeil.
1000 km verder staat het peil ongeveer een centimeter boven het maximumpeil op de stok.
Olie plant zich toch niet voort? Hoe kom ik aan al die olie en hoe kom ik er vanaf ?
Gaarne jullie tips!

Groet.
 

polf

Senior Member
Mijn eerste gedachte bij het lezen, tandempomp lek.
Heb je een pompverstuiver 2.0 TDI? Klink als of je tandempomp intern lekt, deze verhoogt de diesel "voor"druk naar de pompverstuivers. Interne lekkage zogt dat diesel bij je motorolie komt. Ofwel je motorolie stijgt en word steeds schraler en motorschade ligt op de loer. Snel naar (laten) kijken want het kan anders vrij duur uitpaken.

Ik vond een druk meting die iets zegt over wel of niet lek, maar ik weet niet welke motor je precies hebt dus of dit ook van toepassing is.

Greetz Polf
 

Bijlagen

  • i00i7hlpudh3.pdf
    112,7 KB · Weergaven: 9

Henrik

Forumguru
Even voor de zekerheid: zowel de eerste als de tweede meting zijn gedaan met een koude motor he? Je hebt dus niet bij een warme motor geconstateerd dat de olie boven het maximum peil kwam?

Ik check het even omdat ik zelf die fout wel eens heb gemaakt namelijk ... :fool:
 

Greenliner

Senior Member
Het is een commonrail uit 2014, facelift combi.
De auto staat vlak, meting bij koude motor.
Koelvloeistofpeil normaal.
Morgen de dealer maar bellen, die heeft meestal pas na weken tijd voor een diagnose afspraak.
Dan maar alvast bij de Kwikfit de olie laten verversen.
 

EdK

Forumguru
Tsja stond je in beide situaties met pijlen wel nagenoeg waterpas met de auto ?
Want als je in ene situatie naar achter geleund staat en tweede situatie naar voren, dan heb je zo en zo al een nivo verschil op je peilstok...:pieker:
 
Bovenaan Onderaan