Oliepeil

Gege001

Actief lid
Hallo,

Ik werd vandaag weerom geconfronteerd met dezelfde foutmelding als ik al had (een paar keer zelfs) enkele maanden geleden.

Wagen is nieuw sinds 09/2020 en heeft ondertussen +/- 24.000 km.
Een zestal maanden geleden brandde voor de eerste keer het lampje van het oliepeil ORANJE tezamen met het driehoekje met uitroepteken (ook ORANJE).
Langs geweest bij de dealer en een litertje olie bijgevuld.
Tot over een maand of twee geleden de melding opnieuw op de proppen komt en ikzelf een half litertje olie bijvul.

Nu, weerom dezelfde melding en ik stel vast dat het motorcompartiment en de onderkant van de motorkap helemaal onder de olie hangt.

Ik check nu in de handleiding en brandende lichtjes in het ORANJE kunnen wijzen op:
- oliepeil te hoog (dealer raadplegen)
- oliepeilsensor defect

Hoe kan ik nu te weten komen wat er precies aan de hand is ?

Als ik de peilstaaf eruit neem en terug steek is de foutmelding weg.
Op deze peilstaaf (in PVC ?!) is het bijzonder moeilijk het exacte peil af te lezen.

Er is een onderhoudsbeurt bij de dealer gepland binnen een drietal weken.

Kan motorcompartiment op één of andere manier gereinigd worden ?

Blijf ik zo rijden en wacht ik de onderhoudsbeurt af ?

Nog iemand met deze ervaring ?
Een vraagje aan de specialisten onder jullie: enig idee wat er aan de hand is (is sensor nu defect of oliepeil te hoog ? - blijkbaar wordt voor beiden identiek dezelfde foutmelding gebruikt ?!)

Alvast bedankt !

G.
 

Tees

Donateur
Je stelt een hoop vragen, ik zal ze niet allemaal 1 voor 1 beantwoorden, maar een algeheel advies voor jouw situatie: als je een lampje krijgt voor olie, én er zit volop olie zichtbaar rond je motor, is er wat mij betreft maar 1 mogelijk advies: zo snel mogelijk naar de dealer!

Serieuze olielekkage (en als het zo zichtbaar is, is t serieus) én een olielampje zijn een slechte combi. Misschien ga jij morgen nog 300 km rijden, wordt t lampje rood, denk je 'ach, eventjes naar huis kan nog wel' en rijdt je je motor in de soep. En dan heeft je dure Beer een dure nieuwe motor nodig. En dat valt dan niet meer onder garantie, want gebruikersfout (doorrijden met een foutmelding). Als je nu naar de dealer gaat valt t uiteraard wél onder de garantie.

Een olielampje kan van alles betekenen rondom de oliedruk, te veel, te weinig, sensor kaduuk, enz. Uitlezen geeft veel meer info dan een simpel lampje, en dat kan een garage/dealer/serieuze hobbyist doen. Maar in het geval van een auto van nog geen jaar oud: naar de dealer!
 

Rallye

Forumguru
Ter info: het olielampje gaat even uit (tot de volgende meting), volgens mij bij openen en sluiten motorkap.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Tees al schrijft: uitlezen zal meer info geven dan de standaard melding op het dash. Voorlopig denk ik dat je bij het bijvullen vorige keer de peilstok niet goed teruggeplaatst hebt, of dat de schacht voor de oliepeilstok beschadigd (gescheurd) is, of de afdichting op de peilstok zelf is beschadigd.

Ik weet niet welk type blok er in je Kodiaq zit, maar in minder dan 25k km twee keer olie bij moeten vullen vind ik erg veel, voor een diesel gaat het misschien, maar voor een benzineblok zonder meer onacceptabel.
 

Tees

Donateur
@Cordoba Pon zou zeggen: 1L op 3000 km is nog acceptabel ;)
Maar ben t met je eens dat dit erg veel is. Ik vermoed ook dat er ergens iets niet goed zit rondom de oliepeilstok of de dop, meestal heeft olie de neiging naar beneden te gaan, maar het feit dat t tegen je motorkap aanzit geeft aan dat t met druk eruit gevlogen is.
 

Cordoba

Forumguru
Het is dus een dieselblok, dat een dieselblok een klein beetje olie verbruikt is vrij normaal, maar zeker in combinatie van de olie die nu overal in het motorcompartiment zit, lijkt mij voldoende aanleiding om op heel korte termijn bij de dealer langs te gaan.
 

hemi24

Forumguru
Als de olie overal onder de motorkap zit, lijkt uitlezen me niet dé geëigende methode…
Je hebt duidelijk een mechanisch probleem!
 

Tees

Donateur
Ja, zeg, moet die dealer nou ook nog verstand van mechanica hebben? Eerst even de laptop eraan hangen, anders wordt t al snel te moeilijk hoor :nailbiting: ;)
 

Duijzer

Donateur
Je zal de eerste niet zijn die de oliedop er scheef op heeft zitten, of zelfs verloren is..

Ja, dat is schoon te maken. Maar wel een klus voor een expert. Niet een dealer die even snel ergens een paar doekjes langs haalt…Olie vreet in op rubber, het is dus zaak om de boel goed schoon te maken. Anders heb je over een paar jaar allerlei lekke slangen…
 

Gege001

Actief lid
De oliepeilstok zat er volgens de dealer niet helemaal in, hierdoor zou de olie onder druk eruit gespoten zijn.

Het uitlezen heeft geen foutmeldingen aan het licht gebracht.

G.
 
Bovenaan Onderaan