Oliepeilsensor defect?

theButlahh

Actief lid
De auto is net een week terug van de beurt en ik krijg de melding wanneer ik mijn auto start bij mijn kilometerstand " *sleuteltje* OIL" na een tijdje rijden gaat "OIL" weg, maar het sleuteltje is hardnekkig ;)

Met mijn beste engels begrijp ik dat ik iets met de olie moet doen, maar die is onlangs helemaal ververst.. Ik heb dus het peil even gecheckt (vlakke ondergrond etc. etc.) maar dat is ook gewoon prima. Kan er ook iets anders mis zijn als de melding komt "*sleuteltje* OIL"... Ik dacht al aan een defecte oliepeilsensor, of ben ik nu aan het doemdenken en zijn er veel meer andere dingen die aan de hand kunnen zijn?

theButlahh

Actief lid
Oke, dan ga ik even met de garage bellen.. Wel vind ik dat de "OIL" melding gek... over het sleuteltje lees ik nu inderdaad in het boekje, excuses. Eens kijken wat de garage zegt..

KWc

Lid
Hij geeft afwisselend bij een beurt OIL en SERVICE aan (om aan te geven of er een kleine of grote beurt moet gebeuren) .... dit is volkomen normaal en staat ook zo beschreven in het boekje.

Als je oliedruk /oliepeil te laag zou zijn zie je het oranje olielampje wel branden en gaat er een pieptoon af bij het starten

Cordoba

Forumguru
Olielampje werkt bij deze auto-generatie (Fabia I) alleen op (te lage) oliedruk, er zit geen check voor het oliepeil.

theButlahh

Actief lid
Hij geeft bij mij alleen maar "OIL" aan afgewisseld met een leeg schermpje. Ik heb een Fabia I overigens. Ik hoor nu ook een toon, gister gebeld met de garage en waarschijnlijk inderdaad het onderhoudsinterval.

Zal volgende keer beter het boekje lezen :bloos:

Desperado

Forumguru
Ach, maak je niet druk. Er worden hier meer als 20 pagina's volgeschreven over een bc die niet weet hoeveel de tankinhoud is. Dus een keer wat vragen zonder boekje lezen is niet erg, en vaak is het antwoord hier sneller gegeven als te vinden in het boekje :D
En.......nu weet iedereen hier wat het is.

Bovenaan Onderaan