Olietemperatuur 1,6TDI + caravan

Ericw

Forumguru
Net terug van een lang weekend en voor het eerst met de caravan aan de haak achter m'n Superb.
Was toch wel aangenaam verrast van het trekvermogen van deze 1,6TDI met een 1400Kg zware caravan aan de haak :) (vorige auto was een Passat Variant 1,9TDI)
Uiteraard loopt de olietemp hoog(er) op dan normaal, rond de 118 à 120graden bij een snelheid van 110Km/h op de teller. Is dit jullie ervaring ook?
Ik maak me hier geen zorgen over, want is volgens mij een normale waarde onder deze omstandigheden.

Miez1

Forumguru
Hi Eric,

Ik had laatst de boot erachter (ca. 1100kg) en toen liep de temperatuur ook op naar deze waarden. Lijk mij vrij normaal gezien de condities.

Grt.

Miez

Canon2012

Nieuw lid
Deze temp is heel normaal :yeah:
Kom net terug van vakantie bij 95 KM 116 graden.
Wat is jullie verbruik met de caravan als ik 100km rij gaat het snel naar 1 op10 wel een beetje veel vind ik.
Ik heb ook het volgende probleem vorig jaar zomer kom ik terug met een kapot wiellager nu het zelfde probleem!!:smiley29: na lange rit met de caravan.

andrehj

Forumguru
Rij je op diesel of benzine? Want 1:10 met caravan vind ik voor benzine nog meevallen, voor diesel is het wel wat hoog.
Over dat lager: had je vorig jaar wel beide zijden vervangen?

Canon2012

Nieuw lid
Hoi,

Het is een Diesel 1,6 TDI greenline
:eek:oo: Dit is in de garage gedaan onder garantie( waarschijnlijk 1!!) was bij 30000 nu staat die op 63000km
Als ik 85 Km rij is het het verbruik 1 op 12,5
Zonder Caravan haal makelijk 1 op 20

hemi24

Forumguru
@Canon2012: Hoe zit het met de remmen van je caravan? Als deze eenzijdig iets remt zal deze continu druk geven op het wiellager EN het kan ook het verbruik verklaren, al vindt ik 1 op 10 bij 100km/h met een caravan niet schokkend.
Afgelopen Pinksterdagen zelf even de Golf IV Variant van de schoonvader geleent (TDI PD) voor het verplaatsen van de sleurhut en ook deze had een overeenskomstig verbruik bij dergelijke snelheden.
Vergeet niet dat je een maxi-schoenendoos tegen de rijwind in probeert te trekken met een totaalgewicht van rond de 3 ton... En dat met een 1.6-je, die geplaagd wordt door een roetfilter en 'gesmoord' wordt om aan Euro-5 te kunnen voldoen. (Dit laatste merk je pas echt als je weer met een echte pompverstuiver onderweg bent!!! Die gáááááát namelijk wel gewoon vanaf stationair)

Canon2012

Nieuw lid
Hoi Hemi,

Na een lange rit voel ik altijd even aan de velg zijn niet warm! Of moet ik dit anders controleren.
2 jaar geleden met een VW toeran 1.9 TDi zelfde rit gedaan was wel iets zuiniger en geen lager problemen.

Ericw

Forumguru
1 op 10 vind ik een hele normale waarde met caravan en een snelheid van rond de 100.
Met m'n vorige auto (Passat 1,9TDI) zat ik op de 1 op 9 (rond de 110km/h op franse snelweg en caravan van 1400Kg)

Canon2012

Nieuw lid
Wiellager

Vandaag bij de garage geweest wiellager defect:shocked:
Vorige keer was de andere vervangen.
Geen bekent probleem:rolleyes:

Bovenaan Onderaan