olietemperatuur tsi

yal

Lid
Las net in de autokampioen dat de octavia 1,2 TSI DSG7 Elegance digitaal de olie temperatuur kan tonen in het mfd menu.

Mijn pas nieuw aangeschafte 1,8 TSI DSG Elegance heeft deze optie niet, dealer kan het ook niet aanzetten?(zeggen ze...)

Wie weet hoe werkelijk zit?

Via vagcom zal het volgens mij wel aangezet kunnen worden, lijkt me dat als de 1,2 motor het heeft , de sportievere 1,8 deze optie zeker "nodig" heeft.

Grtn yal
 

bobby45

Actief lid
waarom zal je dit nodig hebben

mijn tsi 1.4 zit het in het maxidot en kun je door rechts op het ruiten wisser knopje stapjes maken.
km/u olie temperatuur consumptie en rid tijd gemiddelde snelheid /consumptie gemiddelde snelheid waarschuwing.

de olie wordt via koel water gekoeld/verwarmd dus zal nooit boven 125 graden komen.

kijk er nooit naar:winkie:
 

hemi24

Forumguru
Dan is de 1.8 van Yal van vóór productie week 45 van 2009, net als mijn O2; daar zit de optie nog niet op in het Maxidot.
 
Yal ik heb even gekeken en indien aanwezig kan je dit zo instellen.
Main menu dan setup dan mfd data en hier kan je alles aanvinken wat aanwezig is en dan pas zichtbaar wordt.
 
de olie wordt via koel water gekoeld/verwarmd dus zal nooit boven 125 graden komen.

kijk er nooit naar:winkie:

Oh, dus jij geeft gelijk volgas bij een koude motor? ;)
Ik vind het een handig optie om te zien of de motor op bedrijfstemperatuur is, en je dus je gas wat dieper in kan trappen.
Temperatuur van de koelvloeistof heb je niets aan, die is zo 90 graden, terwijl de olie er wat langer over doet voordat ie op temperatuur is.
 

bobby45

Actief lid
ja na 5 km is het prima.

Wat belangrijk is dat de koelwater dus het blok en zuigers op temperatuur komen.

De olie is zo goed dat geloof ik wel :uitlachen:

spanning in het blok zijn belangrijker dan olie dus

ik start rij rustig de straat uit na 2 km de n33 op en dan gaat het ff vol aan maar niet hoog in toeren ja en de n33 is het 2000 tpm
Myweblog | De zin en onzin over warmrijden




Het warmrijden van de auto...moet dat nou nog of is dit iets van vroeger?
Mijn mening is dat dit nog steeds zeer belangrijk is. Ik ben daarom een groot voorstander van het warmrijden. Mijn dieselmotor hoeft daarom de eerste 10 km ('s zomers) of de eerste 15 km ('s winters) niet meer dan 2.400 tpm te draaien. Bij de benzinemotor is dit 3.000 tpm en voor de motorfiets is dit 5.000 tpm.

Waarom zo'n lange tijd? De temperatuurmeter heeft al veel eerder de juiste stand aangegeven. STOP, deze meter geeft de watertemperatuur aan en de flinke olieplas in het carter heeft wat langer de tijd nodig op temperatuur te komen. Sommige auto's hebben wel een olietemerpatuur (en oliedruk)meter en dit zou in elke auto moeten zitten. Omgekeerd worden we tegenwoordig naar Frans voorbeeld afgescheept met een lampje, blauw bij een koude motor en rood bij een te hete motor.

Vroeger met carburateurs was het veel gemakkelijker. Dan "wilde" de motor niet echt onder de koude omstandigheden en hield je zelf wel de rechtervoet onder controle. Met de computergestuurde injectiemotoren wil de auto in principe vanaf stilstand ook al zijn topprestaties leveren.
Natuurlijk hebben de nieuwere olien ook bijgedragen aan betere smering bij hele koude en hele hete omstandigheden. Toch kan een beetje respect voor de techniek geen kwaad.
Vergelijk het met het trekken van een sprint als je net de wekker hoort gaan en nog in diepe rust lig. Dat vinden je spieren ook niet lekker en gegarandeerd dat dit een hogere kans op blessure of op zijn minst een beetje spierpijn oplevert.
Omgekeerd is een cooling down voor turbomotoren net zo belangrijk. Rijd je 140 op de snelweg en je gaat tanken, het is funest voor de lager van de turbo de motor direct uit te zetten. Laat hem een minuutje stationair draaien, hij kan zijn warmte goed kwijt en je hebt geen dikke turboschade bij anderhalve ton.
Deze tips kosten maar weinig moeite en kunnen vooral na de anderhalve ton veel dure reparaties als een hoog olieverbruik en een lekke koppakking besparen. Of ruilt u de auto in na drie jaar en 90.000 km? Je zal maar de volgende eigenaar worden....

Daarom eveneens mijn stelling dat een auto met weinig kilometers per definitie slechter is dan een vergelijkbare auto met meer kilometers. Liever veel snelwegkilometers onder de ideale bedrijfsomstandigheden dan een "stadsbakkie" welke vele koude kleine ritjes heeft gereden. Zo zal ik nooit een ritje korter dan 10 km rijden. Moet dit toch eens gebeuren (b.v. giga regenbui en een kort ritje) zal ik hem altijd even iets verlengen zodat de auto weer warm wordt weggezet. Zo zal ik de auto ook nooit 's avonds koud nog even de garage inrijden. Duwen is dan het devies.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zorgen voor een goede warming up en cooling down. En of mensen mijn omgang overdreven vinden. Misschien is het leuk te vermeden dat de auto's die ik lang heb gehad na vele tonnen nog altijd een kerngezonde motor hadden. Zou het dan toch waar zijn......
 

yal

Lid
//gerard6// Heb gekeken en kan helaas deze optie niet aanvinken.
Ik had een stille hoop dat deze optie eerst via vagcom geactiveerd diende te worden en dat ik deze daarna kon aanvinken.

//bobby45// warmrijden en laten koelen die ik ook altijd, ook verder rijden om de motor alsnog warm te rijden doe ik ook.
Als ik moet tanken op de snelweg ga ik 2000meter voor de afslag van het gas af en laat ik de motor nog een paar minuten nadraaien.

Mijn tdi is gechipt en heeft derhalve hoge turbodruk op de kleine originele turbo, toch na 2ton geen problemen.

De golf mk1 gls automaat uit 1980 van mn oma, gaat helaas naar de sloop.
Motor loopt nog als een zonnetje alleen alles erom heen is helaas op.
Ding draaide altijd enorme toerentallen door de automaat, maar goed warm rijden heeft zeker geholpen.

grtn yal
 
Bovenaan Onderaan