ja na 5 km is het prima.
Wat belangrijk is dat de koelwater dus het blok en zuigers op temperatuur komen.
De olie is zo goed dat geloof ik wel
spanning in het blok zijn belangrijker dan olie dus
ik start rij rustig de straat uit na 2 km de n33 op en dan gaat het ff vol aan maar niet hoog in toeren ja en de n33 is het 2000 tpm
Myweblog | De zin en onzin over warmrijden
Het warmrijden van de auto...moet dat nou nog of is dit iets van vroeger?
Mijn mening is dat dit nog steeds zeer belangrijk is. Ik ben daarom een groot voorstander van het warmrijden. Mijn dieselmotor hoeft daarom de eerste 10 km ('s zomers) of de eerste 15 km ('s winters) niet meer dan 2.400 tpm te draaien. Bij de benzinemotor is dit 3.000 tpm en voor de motorfiets is dit 5.000 tpm.
Waarom zo'n lange tijd? De temperatuurmeter heeft al veel eerder de juiste stand aangegeven. STOP, deze meter geeft de watertemperatuur aan en de flinke olieplas in het carter heeft wat langer de tijd nodig op temperatuur te komen. Sommige auto's hebben wel een olietemerpatuur (en oliedruk)meter en dit zou in elke auto moeten zitten. Omgekeerd worden we tegenwoordig naar Frans voorbeeld afgescheept met een lampje, blauw bij een koude motor en rood bij een te hete motor.
Vroeger met carburateurs was het veel gemakkelijker. Dan "wilde" de motor niet echt onder de koude omstandigheden en hield je zelf wel de rechtervoet onder controle. Met de computergestuurde injectiemotoren wil de auto in principe vanaf stilstand ook al zijn topprestaties leveren.
Natuurlijk hebben de nieuwere olien ook bijgedragen aan betere smering bij hele koude en hele hete omstandigheden. Toch kan een beetje respect voor de techniek geen kwaad.
Vergelijk het met het trekken van een sprint als je net de wekker hoort gaan en nog in diepe rust lig. Dat vinden je spieren ook niet lekker en gegarandeerd dat dit een hogere kans op blessure of op zijn minst een beetje spierpijn oplevert.
Omgekeerd is een cooling down voor turbomotoren net zo belangrijk. Rijd je 140 op de snelweg en je gaat tanken, het is funest voor de lager van de turbo de motor direct uit te zetten. Laat hem een minuutje stationair draaien, hij kan zijn warmte goed kwijt en je hebt geen dikke turboschade bij anderhalve ton.
Deze tips kosten maar weinig moeite en kunnen vooral na de anderhalve ton veel dure reparaties als een hoog olieverbruik en een lekke koppakking besparen. Of ruilt u de auto in na drie jaar en 90.000 km? Je zal maar de volgende eigenaar worden....
Daarom eveneens mijn stelling dat een auto met weinig kilometers per definitie slechter is dan een vergelijkbare auto met meer kilometers. Liever veel snelwegkilometers onder de ideale bedrijfsomstandigheden dan een "stadsbakkie" welke vele koude kleine ritjes heeft gereden. Zo zal ik nooit een ritje korter dan 10 km rijden. Moet dit toch eens gebeuren (b.v. giga regenbui en een kort ritje) zal ik hem altijd even iets verlengen zodat de auto weer warm wordt weggezet. Zo zal ik de auto ook nooit 's avonds koud nog even de garage inrijden. Duwen is dan het devies.
Ik ben benieuwd of er meer mensen zorgen voor een goede warming up en cooling down. En of mensen mijn omgang overdreven vinden. Misschien is het leuk te vermeden dat de auto's die ik lang heb gehad na vele tonnen nog altijd een kerngezonde motor hadden. Zou het dan toch waar zijn......