Olieverbruik Golf 1.8 Tsi

clapton

Senior Member
Een goede kennis van mij heeft in december 2009 een Golf 1.8 Tsi gekocht.
Er staat inmiddels 5200 kilometers op de tellen, niet te veel, en de auto wordt ook nog eens zeer rustig gereden. Nooit boven de 3000 toeren, in de regel rond de 2200-2600 toeren.
Nu moest gisteren voor de tweede maal één liter olie bijgevuld worden, commentaal van de VW-dealer 'natuurlijk' Dit is een normaal gebruik voor een 1.8 Tsi.:1884:
Ik vind het erg veel en heb daarom aangeboden om eens via het forum aan de 1.8 Tsi-rijders bij Skoda te rade te gaan.
Dus mijn vraag is: 2 liter olie op 5000 kilometer, vinden jullie dat kunnen en zo nee, wat kun je er aan doen (Wellicht de importeur).
O ja, het is een gewone 2 wheel-drive, dus hij hoeft ook nog niet eens zoveel gewicht te verplaatsen.

LenK

Forumguru
Heel simpele reactie: het is absoluut niet normaal. En ook niet aanvaardbaar voor een nieuwe auto.
Met de huidige olieprijzen kost je dat een fortuin.
Maar het zal wel "binnen de normen vallen", zodat de klant het zelf maar moet uitzoeken.

Gieliovd

Forumguru
Tja... op zich is het in het begin niet zo vreemd, als het zootje aan het inlopen is.... Maar dat het na 5200 km nog zo is dan zit er wat fout!!!

Dat ding hoort een miniscuul beetje te verbruiken. Dat is gezond.

Br3cht

Actief lid
@Gieliovd: bij mijn F2 (geen 1.8tsi) is er nog geen druppel uit staat nog steeds op max na 12000km.

@TS: ik vrees dat lenk gelijk heeft, het is niet normaal!
Maar ik zou er toch maar eens mee verder gaan, het is een nieuwe wagen met maar 5200km en 2jaar garantie.

skodaboy

Forumguru
2 liter olie op 5000km vind ik persoonlijk ook veel...
oke,in het begin moet het zaakje inlopen en is een 'meer' verbruik normaal
maar in dit geval is het niet normaal,toch zeker niet met zo'n rustige rijstijl

destijds toen ik mijn 02 4X4 1.9 tdi heb ingereden had ik zelfs géén abnormaal olieverbruik,1 liter op 7000km en nochthans is het geweten dat de tdi's in het begin oliedrinkers zijn,maar die van mij dus niet. :crazy:

na 3000km is de 02 gechipt geweest en nu zo'n 63.000km later,
nog steeds het zelfde een normaal maar géén verhoogd olieverbruik...
om de 15.000km word de olie van de 02 wel vervangen,
ik peil tussen de beurten in wel regelmatig de olie en zeker voor lange ritten,maar ik vul nooit olie bij..:xyxthumbs:

hemi24

Forumguru
In mijn ogen zeker niet normaal, maar het instructieboekje van Skoda O2 vermeld het volgende:

It is normal for the engine to consume oil. The oil consumption may be as much as
0.5 l/1 000 km depending on your style of driving and the conditions under which
you operate your vehicle. The oil consumption may be slightly higher than this​
during the first 5 000 kilometres.

Ronnie

Forumguru
1Ltr op 10.000 km is neg acceptabel bij normaal gebruik, dit is toch wel een beetje boel.....

Het is niet goed maar als ik het zo lees moet de motor nog ingereden worden en zo wie zo moet je lage toeren vermijden.volgens mij.
De dunnere olie van tegenwoordig geeft ook nog een hoger verbruik dan de oudere olie(10W50) in de vorige modellen.
Ik denk dat jullie met hogere toerentallen rondrijden dan deze heer en daardoor een lager olie verbruik hebben.
Ik weet niet beter dat je tijdens de inloopperiode met wisselende toerentallen moet rijden en dat het geen kwaad kan om eens lekker door te trekken tot ongeveer 5000 toeren maar je moet wel voorkomen om lange stukken met een te hoog toerental te rijden(constant topsnelheid).

Eric

MarcoO2

Forumguru
Ik heb nu 77000 km met mijn 1.8TSI gereden. Vóór de eerste 30.000 km0beurt is er nooit olie bijgevuld, vlak voor de 60.000 km-beurt moest er een litertje bij. Kortom: mijn olieverbruik is vele malen minder, maar mijn toerental is veelal ook hoger... ;)

Bovenaan Onderaan