Olieverbruik Octavia 2 HB

Hallo,

Ik ben nog een relatief nieuwe skoda-rijder. Heb mijn auto sinds juli 2013.
(een octavia 2 hatchback 1.6 benzine, van oktober 2006).

Nu 2x olie bij moeten vullen op 10.000 km.

Auto gekocht bij 71.000. Bij 76.000 1 liter bijgevuld, maar wist toen niet of hij goed was bijgevuld bij aflevering. Stond wel aangekruist in het boekje. Nu bij 81.000 opnieuw bij moeten vullen, dus was bij aflevering hoogstwaarschijnlijk ook aangevuld.

Dus 1 liter olie op 5.000 km. Dit lijkt me veel. Klopt dit? Of is dit normaal bij een skoda?
(En ja, ik heb overigens wel de speciale olie volgens het boekje gebruikt)

Misschien dat iemand van de andere rijders een reactie kan geven wat hun verbruik is bij benzinemotor?

Alvast bedankt.

Gr.

Paul
 

turboturbo

Forumguru
De 2.0 liter motoren staan hier dacht ik wel min of meer bekend om. Van de 1.6 heb ik nog niet eerder gelezen (maar dat zegt niet zoveel natuurlijk)

Welke olie gebruik je precies? Soms helpt het om een iets dikkere olie te gebruiken om het olieverbruik iets af te laten nemen.
 

Joske

Forumguru
Wat bedoel je met speciale olie? Longlife? Volgens correcte norm? Wat waren de specificaties van de olie?
 

Noord26

Forumguru
De grens voor overmatig olie-verbruik is volgens de importeur 1 liter op 500km.. 1 liter op 5000km is ook al aardig aan de maat vind ik. Voor onze benzine moeten we elke 5000Dkm circa 300ml toevoegen. Grofweg in totaal 1liter per 15.000km. Dat vind ik acceptabel.
 

Pendragon

Donateur
Ja, een liter op 5000km vind ik behoorlijk veel. Ik zou het toch even navragen. Met mijn 2.0tdi (idd geen bezine) verbruikte de auto een liter op ongeveer 10000km. Met mijn huidige auto heb ik 1 keer een liter moeten vullen (1.4tsi) en dat was na zo'n 18000km.
 

Antera

Donateur
Het is erg verschillend. De ene motor verbruikt meer dan de andere. Helaas geeft de dealer idd de opgegevens waardes op zoals hierboven al beschreven. Daar is weinig over te zeggen. Een 1.6 staat niet om zijn verbruik bekend maar misschien is het net ene motortje die dit probleem wel heeft.

Oorzaak is altijd lastig te vinden met dit soort klachten. Ik moet zeggen mijn auto heeft in 30K nog geen kwart liter verbruikt en hij krijg toch echt wel de sporen.
 

Adoks

Senior Member
Als je bedenkt dat mijn Octavia II (diesel, pompverstuiver, 255000 km) ongeveer 1 liter longlife op 30.000 km verbruikt, dan is het gebruik van TS bizar veel. Mijn type motor staat er om bekend wel een beetje olie te verbruiken, maar een 1.6 bezine toch niet echt.

Je blijft binnen de officiele marges, maar dat je motor niet helemaal OK meer is, lijkt me duidelijk. Misschien eens een lektest doen.
 
Als reactie op eerdere berichten welke olie ik bedoelde ik inderdaad de longlife olie met code vw 504 (even uit mijn hoofd).

Zal eens contact opnemen met de garage waar de auto gekocht is. Is een voormalig skoda dealer. Vond 1 liter op 5000 km ook wel wat veel, zeker met nog maar 71000 op de teller toen ik hem kocht (auto van 2006).

Bedankt voor jullie reacties.
 

Octa Collection

Forumguru
Mijn advies is als je een vaste interval hebt (15000 km) om de 5w-30 (longlife) in te ruilen voor een 5w-40.
Grote kans dat het olie verbruik dan ook afneemt.

Ik heb een 2.0 type 1, die staan bekend als oliezuipers, de vorige eigenaar is na 2 beurten afgestapt van de verlengde onderhoudsinterval kan ik zien in het onderhoudsboekje. Mijn octa gebruikt ongeveer 1 liter op 12000 km, het lijkt of mijn olieverbruik iets is gestegen sinds ik op lpg rijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wel een andere vraag. Wat kan het gevolg zijn om er voor te kiezen om iedere 5000 km netjes het litertje olie aan te vullen wanneer dat nodig is. Kan dit kwaad of is het verstandiger om er toch iets mee te doen.
Verder lijkt de auto goed te rijden namelijk, al kan ik niet vergelijken met een andere auto.
 

turboturbo

Forumguru
Tja. Ik zou denken: die olie moet ergens blijven. Dus als die verdwijnt, gaat ie mee de verbranding in? Of is dat niet zo?
 

Ron_2

Senior Member
Bij een verbruik van een liter per 5000 km. zou ik niet wachten tot de hele liter verdwenen is, dat is wel een groot deel van de totale inhoud, dan staat het de laatste paar duizend km. onder min.peil.
Beter elke 2500km een half litertje.

Aan de andere kant heb ik ook de ervaring dat je soms beter niet bij kunt vullen als het peil iets onder max staat, die hele kleine beetjes verdwijnen dan weer, vaak als je dan niet bijvult blijft het daarbij, als het in de bovenste helft van het stukje tussen min. en max. staat blijf ik er altijd af.
Dat zal voor jouw motor niet opgaan vrees ik.
 
Bovenaan Onderaan