Olieverbruik

Freakin

Actief lid
Jep, weer iemand die een topic opent over olieverbruik..:unsure:
Mijn auto (1.6 MPI op g3 gas, 150k op de teller) rijdt regelmatig korte stukken (max 25 km per dag). 2 of 3 keer per maand ook langere afstanden (100 km). Meestal op gas, maar regelmatig ook een dagje op benzine.
Geschat olieverbruik bij gebruik auto voor korte ritten: 1 liter op 2500-3500 km.
Geschat olieverbruik bij gebruik auto voor (zware) vakantieritten van 1000km of meer: 1 liter op 2000-2500km.
Voorbeeld: 2 weken geleden de auto bijgevuld met 400ml olie voor de vakantie rit begon (terwijl er geen indicatie was dat olie bijgevuld moest worden) en na 1000km ging het olielampje aan. Toen nogmaals 600ml moeten bijvullen.
Auto lekt niet, geen rare kleur rook uit de uitlaat etc.
De auto gaat volgende week voor de APK naar de dealer, dus alle tips voor die tijd zijn van harte welkom zodat de dealer op die dag nog het e.e.a. kan nakijken.
Bedankt!!

sunnyboy

Senior Member
Olieverbruik met m'n FSI motor is ong. 1 liter op de 30.000 km !
Misschien dat een MPI met gas eerder slijtage geeft aan b.v. zuigerveren.
Brandstof smeert dacht ik altijd beter dan gas.

Freakin

Actief lid
Hmm, bah.. toch een beetje naar gevoel erbij nu.. :sick:

Wat kan ik de dealer vragen om specifiek te onderzoeken waardoor we snel de staat van de auto te weten komen?

Eerst maar eens kijken of je een motor hebt met de code BSE. Die heeft kennelijk zwakkere zuigerveren. Bij mij begonnen ook van het ene op andere moment lampjes te branden in dashboard. Na uitlezen bleek probleem in de vierde cilinder te zitten. Bougie er uit en met camera er in is dan de methode om te onderzoeken of er ook rotzooi in de cilinder ligt. Als dat allemaal niet het geval is, dan valt het misschien best mee. Ik ben ook een leek op dit gebied. Maar dit was er bij mij aan de hand.

Freakin

Actief lid
Om het topic nog wat 'archiefwaarde' te geven hierbij even de afloop: Auto is nagelopen bij de dealer en die heeft (zo op het eerste gezicht) geen problemen gevonden. We hebben nu afgesproken dat ik 3x om de 1000km terugkom en dat zij het oliepijl checken om te zien hoeveel de auto exact verbruikt.

Bovenaan Onderaan