Olieverbruik

AdriaanAJ

Nieuw lid
Kan het zijn dat je in de zomer meer olie verbruikt dan in de winter?
20k geleden beurt gehad incl. olie vervangen. Is het normaal dat het oliebijvullampje kan gaan branden?

Betreft een 1.9tdi 2006 met 220k op de teller.

groet,

Joske

Forumguru
Is ook te zien wat je hebt moeten bijkappen natuurlijk... hoeveel olie heb je bijgevuld?
het kan dat de motor wat harder moet werken in de zomer. (door de bergen rijden, caravan trekken, airco die harder moet werken,..)

AdriaanAJ

Nieuw lid
Had nog 250ml, dus die heb ik bijgevuld maar kan nog wel 250/500ml in denk ik.
Wilde bij de shell 5w30 longlife olie halen maar die kost daar 24,99 (afzetters) nu besteld op olieconcurrent.nl voor minder dan 10 euro.

andrehj

Forumguru
Kan het zijn dat je in de zomer meer olie verbruikt dan in de winter? 20k geleden beurt gehad incl. olie vervangen. Is het normaal dat het oliebijvullampje kan gaan branden?
Nee, dat is niet normaal. Je hoort namelijk geregeld olie te peilen (met de oliepeilstok!) Dan zie je op tijd wat het niveau is, en kun je op tijd bijvullen.
Uit je bericht lijkt dat je dat nog nooit gedaan hebt. Maar eens doen dus.

hemi24

Forumguru
Nou @andrehj zo dramatisch is het nou ook weer niet als het oranje bijvullampje gaat branden. Is alleen maar een waarschuwing dat je oliepeil laag staat, zonder dat er directe kans op schade is.

Spierings

Forumguru
Is geen drama dat er een lampje gaat branden als het peil te laag is, daar is het voor gemaakt... Waarom tussendoor peilen dan, er zijn tegenwoordig tal van auto's waar geen peilstok in zit! Bovendien als je lange tijd met dezelfde wagen rijdt, dan weet je wat deze verbruikt en wanneer je dan moet bijvullen/peilen.

Adoks

Senior Member
20k zonder bijvullen is perfect! Zeker met jou type. Ik vul ongeveer 1 ltr bij per 30.000. Overigens, als het oranje lampje gaat branden kun je er al aardig wat bijgooien ;)

Bovenaan Onderaan