Olievuldop

Nico94

Nieuw lid
Vandaag heb ik wat olie bijgevuld bij onze Octavia 1,6 uit 2003 en zag dat dit spul op de olievuldop zit. Weten jullie wat dit is?

20121130_162143.jpg 20121130_162159.jpg
 
ja dat noemen ze "sludge" zoek maar eens op google dat komt doordat er vocht bij je olie zit.
vaak zie je dit bij motoren die vaak korte stukken worden gebruikt waardoor de olie niet op temp komt en het water niet verdampt. t ziet er bij jou redelijk ernstig uit, wat er nu moet gebeuren is dat de olie eruit moet en de sludge ook.

je kunt dit bijvoorbeeld doen door de motor goed warm te rijden (echt goed warm) de olie eruit, nieuwe (goedkopere) olie erin, hiermee een tijdje rijden (ook lange stukken zodat de motor goed heet wordt), die olie er ook uit en dan de goede olie erin en ermee blijven rijden, vergeet niet steeds ook het filter te wisselen
misschien moet je bovenstaande een aantal keer herhalen om alles weg te krijgen, goed voor je motor is die sludge iig niet.

vraag van mijn kant, verbruikt de auto koelvloeistof?

misschien hebben andere forummers nog tips?
 
Lekkere mayo heb je daar aan je vuldop kleven kerel.
Inderdaad, een auto die veel korte stukkies rijdt waardoor de motor niet goed op temperatuur komt.

Alles goed schoonmaken en een oliewissel (+ filter) doen zoals IJsje al aangeeft.
Dan de motor goed op temperatuur laten komen en een aardig stukje flink gassen.
Doe dit een paar ritjes achter elkaar en de ergste sludge zal dan verdwijnen/oplossen in je olie.

Om het helemaal goed te doen zou je de olie dan nog eens moeten vervangen.
 

The bone collector

Senior Member
Inderdaad sludge, olie wisselen en de boel opruimen. Het kan ook onder het kleppendeksel gaan zitten. Dat kan wijzen op een lekke kopppakking. Maar er was hier onlangs nog een topic over een zelfde motor (1.6) met sludge. Naar het schijnt zijn de 1.6 motoren er heel gevoelig voor, zelfs als ze altijd middenlange afstanden rijden. Je moet je dus zeker niet direct zorgen maken.
 

Monteurtje

Forumguru
Bij de 1.6 8V zie je wel vaker sludge. Dat komt ook omdat de olievuldop paar centimeter hoger zit dan de bovenkant van het klepdeksel. Vlak onder de vuldop zit ook de carterontluchting. Daar hoopt het vocht een beetje op. Het is dus niet direct gezegd dat het ernstig is.

Moet je vaak koelvloeistof bijvullen? Je zegt dat die iets verliest. Maar dat hoort ook niet zo. Dat zou ook uitwendig kunnen zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Monteurtje ook al aangeeft: gebruik van koelvloeistof, is iets waar je even aandacht aan moet besteden. Ruikt de olie ook zoetig (naar koelvloeistof) (olie peilen en aan de peilstok ruiken, de dop geeft waarschijnlijk een raar luchtje vanwege de mayo). En check even of je uitlaatgassen zoetig ruiken, en of er ook bij warme motor witte rook uit de uitlaat komt.

Daarnaast zijn er nog zat andere mogelijkheden om koelvloeistof kwijt te raken, zoals monteurtje ook al aangeeft.
 

J126R

Lid
Hoi,

Nadat ik dit hier gelezen heb even mijn doppen nagekeken, de nieuwe superb heeft dit niet (dagelijks 2*30km) maar onze polo (2*15km dagelijks, 1.9 TDI) heeft dit ook een klein beetje, niet zo gelig als deze foto. Hij verbruikt naar mijn weten geen koelvloeistof (zelf toch nog nooit moeten bijvullen). Kan dit nu echt zoveel kwaad? Is het ook al goed om de dop en de opening met wat keukenrol ofzo proper te maken of is dit NOT done? Is dit ook normaal nadat de auto pas (lees kleine 2maand) op onderhoud geweest is en de olie dus vervangen geweest is?
 

Cordoba

Forumguru
15 km is zeker voor een diesel een vrij korte afstand. Als ie geen koelvloeistof verbruikt, is zo af en toe een lange rit niet verkeerd om dit gewoon te voorkomen. Zolang het op je vuldop zit, doet het geen kwaad, maar als die zooi in je carterontluchting komt wordt het anders.
 
Bovenaan Onderaan