Omrekenen bandenmaten zomer/winter verschil in diameter R14/R15

hallo!

hoe kan ik berekenen welke banden geschikt zijn voor een roomster?

er zitten 195/55R15 op (zomerbanden), elders op dit forum staan 180/60/R14 met velgen te koop voor de winter.

steek etc is wel goed, maar ik weet dus niet of deze set gaat passen zonder al te veel afwijkingen 'op de teller'

ik heb her en der gezien dat de teller niet meer dan 2% zou mogen afwijken.

kan iemand mij helpen met het omrekenen?
of i-net links waar dat ik dat kan (laten) berekenen, zouden ook al helpen...

hoor graag!

mvg

ronald

turboturbo

Forumguru
Hoef je inderdaad niet te berekenen. Een overzicht waarnaar @Fabia verwijst is een lijst met alle mogelijke band/velg combinaties door Skoda zelf voorgeschreven...

dank voor de input. de R14 zou dus moeten passen...

kan iemand mij verder informeren omtrent de voor-en nadelen van een kleinere diameter met hogere wang 185/60/r14 (WINTER) ten opzichte van de grotere diameter met iets lagere wang 195/55/R15 (ZOMER) ?

veranderen de rij-eigenschappen sterk bijvoorbeeld?

hoor graag weer, dan kan ik een afweging maken...

groet,

ronald

darkprojectx

Forumguru
tja het zal niet al te spannend zijn, het verschil 185/60/14 tegenover 195/55/15.
Maar over het algemeen geldt;

Hoe hoger de wang, hoe meer confort je ervaart tijdens het rijden.
Hoe smaller de band (loopvlak), hoe kleiner de rol weerstand, hoe lager het verbruik.
Hoe smaller de band, hoe meer druk per vierkante cm je hebt, hoe meer grip je met een lichte auto hebt op een glad wegdek.
Hoe breder de band, hoe meer last je hebt van bv aquaplanning.
Hoe breder de band, des te meer grip je hebt op een kurkdroog wegdek.
Hoe breder de band, des te meer last je hebt van spoorvorming in de weg.
Hoe breder de band, des te stabieler is je auto met veel bepakking/belading.

Tonno

Actief lid

turboturbo

Forumguru
op de lijst fabia2 staat de 185/60r14, maar via deze link, de lijst van de roomster komt die maat niet voor.
snap ik het nou echt niet?
Wat begrijp je hier niet aan, dan? De lijsten zijn van 2 verschillende auto's...
-bericht aangepast nav reactie hieronder-

Ik rijd zelf trouwens zomers ook op 195/55/15 en 's winters op 185/60/15. Het verschil is vooral merkbaar in comfort, bijv. bij dwarsriggels. Ook heb ik met de 195-ers meer last van spoorvorming (bijv. bij verkeerslichten) Het grote comfort verschil is overigens behoorlijk afgenomen sinds ik nieuwe zomerbanden heb (ik bedoel dus dat de huidige zomerbanden nu ook prima comfortabel zijn)

Fabia

† In Memoriam
Wat jij schrijft klopt niet. De 60 staat voor verhouding tussen de hoogte en de breedte van de band uitgedrukt in % en niet in mm.

Cordoba

Forumguru
Een paar zaken die nog niet genoemd zijn:
- bredere band = meer rubber, dus zul je over het algemeen ook iets langer mee doen (gerekend in km's tussen 2 vervangingen)
- de bandenspanning moet je ook afstemmen op de bandenmaat, met een andere bandenmaat, heb je meestal een iets andere bandendruk nodig, om te zorgen dat je niet alleen op het midden, of juist alleen op de randen van de banden rijdt.

Bovenaan Onderaan