Onbekende schade achterbumper

J126R

Lid
Hoi,

vandaag gemerkt dat mijn superb combi vanachter schade heeft, de bumper is in het midden gebarsten/gekrast...(volgens mij dus een volledig nieume bumper steken). Nu is mijn vraag hoe ik dit het voordeligst aanpak voor mij. Ik ben uiteraard omnium verzekerd maar er is geen tegenpartij aangezien ik niet weet vanwaar de schade komt... valt dit dan onder mijn eigen schade? Ben ik dan mijn joker kwijt en moet ik een vrijstelling betalen? gaat mijn premie volgend jaar naar boven, het is dus duidelijk niet mijn eigen schade maar daar ben ik alleen zeker over... Ik ben omnium verzekerd bij fidea in Belgie uiteraard... Iemand tips om dit vlot en kosteloos te laten verlopen? Mss een andere oorzaak "verzinnen" ofzo

Alvast bedankt

MarcoO2

Forumguru
Iemand tips om dit vlot en kosteloos te laten verlopen? Mss een andere oorzaak "verzinnen" ofzo
Ik weet niet hoe het in Belgie verzekeringstechnisch geregeld is, maar één ding weet ik wel: eerlijk duurt het langst... verzekeringsfraude zou ik dus maar niet aan beginnen.

piair1982

Forumguru
Gewoon je verzekeraar bellen en situatie bespreken.

In Nederland heb je een waarborgfonds hiervoor...

Vorige week het zelfde meegemaaktdit kwam door een auto (die is doorgereden na het ongeval) welke de geparkeerde auto achter mij raakte, welke dus tegen de achterbumper van mijn geparkeerde Fabia aan werd gezet. Resultaat; achterbumper moet vervangen worden.

Gelukkig is de dader uiteindelijk aangehouden.

De gang van zaken bij mij is dat mijn verzekering de schade claimt bij op de verzekering van auto die achter mij stond. Echter deze moet hij/zij moet het verhalen op de dader (ik zit dus gelukkig goed), maar anders moest er gebruik worden gemaakt van het waarborgfonds.

Wellicht dat je bij een autodemontage bedrijf een nette achterbumper op de kop kan tikken, wellicht zelfs in de zelfde kleur.

Dat is eigen schade aangezien je niet kunt bewijzen wie er is tegengereden. De vrijstelling is door u te betalen maar door de joker ga je niet meer premie betalen volgend jaar, maar je bent hem wel kwijt. Eerst eens kijken hoeveel de schade er is en of het niet voordeliger is van eigen rekening te betalen, dat is wel afhankelijk hoeveel vrijstelling je moet betalen. Best eens de kleine lettertjes in de polis lezen en geraakt men er dan nog niet uit dan een telefoontje naar de verzekeringsmakelaar.

J126R

Lid
Net een telefoontje naar de verzekering gedaan...krijg alles terugbetaald, wat ze mij vertelden was het volgende:

Bij een omnium zit nooit een bonus malis verhoging dus dat zal ook niet gebeuren
Bijgevolg ook geen premieverhoging volgend jaar
enkel de eenmalige franchise-korting valt wel (deze korting gekregen omdat alle verzekeringen bij dezelfde maatschappij staan, na een aantal jaar schadevrij krijg je deze terug)

Dus eind goed al goed, bumper maken en niks betalen, voor 1 keer dan toch, anders zou de franchise enkel moeten betaald worden (250euro in mijn geval)

Noord26

Forumguru
Wat een grappige woorden: omnium, franchise, malis.. Denk dat er in NL net wat andere betekenissen aan vast hangen. :rolleyes:

Noord26

Forumguru
Oh jawel, maar niet in de zinsbouw zoals die hier gebruikt is, zoals bij omnium. Ik werk zelfs met Belgen en vind het taaltje steeds leuker worden. Malis kent ik overigens helemaal niet. Malus wordt er wellicht bedoeld. En franchise kent iedereen, maar niet franchise korting.

Doe er nog eens een paar. Keiband kent men hier ook niet denk ik..

RayDelft

Forumguru
Als je de verzekering misleidt, en je wordt betrapt, dan wordt je uit de verzekering geschrapt en krijg je nergens een nieuwe. In NL wordt je geregistreerd in een centrale database waar je 8 jaar in blijft staan en ook problemen kan krijgen met andere verzekeringen!

Canon-Eye

Forumguru
@RayDelft: eventjes off-topic, maar naar aanleiding van je handtekening:
Van mannen die in hele grote dure auto's rijden wordt gezegd dat ze iets kleins compenseren. Wat zegt dat over mannen die in een Skoda rijden?
moet ik er toch even op wijzen dat een stelling niet zomaar kan worden omgekeerd.

Voorbeeld: Elke mus is een vogel - maar dat betekent niet dat elke vogel een mus is!
:smirk:

[/OFFTOPIC]

Bovenaan Onderaan