Hetzer
Forumguru
● Operationele winst € 1,2 miljard
● Wereldwijd marktaandeel groeit naar 12 procent
● Financiële positie verstrekt tot € 12,3 miljard
Volkswagen A.G. (Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Lamborghini, Škoda, SEAT, Bentley en Scania) heeft in het eerste halfjaar van 2009 € 494 miljoen netto winst geboekt en zijn wereldwijde marktaandeel uitgebreid naar 12 procent (was 9,9 procent). De Volkswagen Groep heeft in een markt die 18 procent is teruggelopen, de daling beperkt gehouden tot 4,4 procent. Wereldwijd verkocht de merkcombinatie in het eerste halfjaar van 2009 3,1 miljoen voertuigen.
De omzet van de Volkswagen A.G. liep beperkt terug, mede door een verschuiving van de markt naar kleinere auto’s, naar € 51,2 miljard (€ 56,5 miljard in 2008). De operationele winst bedroeg in het eerste halfjaar van 2009 € 1,2 miljard. De financiële positie van de Volkswagen A.G. is versterkt met € 4,3 miljard tot € 12,3 miljard. Van de verschillende merken handhaafden Audi en Volkswagen Bedrijfswagens zich het sterkst in de door de crisis getroffen automarkt. De operationele winst van Audi in de eerste zes maanden van dit jaar was € 823 miljoen (€ 1,3 miljard in 2008).
Toekomstgerichte strategie
‘De halfjaarcijfers tonen dat we een uitstekende positie hebben in de markt’, zegt prof. dr. Martin Winterkorn, algemeen directeur van de Volkswagen Groep. ‘Die positie danken we aan ons businessmodel, waarbij we werken met veel verschillende merken binnen een concern. Daardoor hebben we zelfs in deze zeer moeilijke periode in de internationale automarkt ons marktaandeel kunnen vergroten. Ook de op de toekomst gerichte strategie van de Groep draagt bij aan de sterke positie’, aldus Winterkorn. ‘We investeren in nieuwe, efficiënte productiefaciliteiten en in nieuwe modellen voor 2009 en 2010, die beter aansluiten op de veranderende vraag.’
Verder vergroten marktaandeel
Volkswagen verwacht voor de tweede helft van 2009 geen grote verbeteringen in de wereldwijde economische situatie. Net als in het eerste halfjaar van 2009 verwacht Volkswagen ook in de tweede helft van dit jaar beter te opereren dan de markt en derhalve het marktaandeel verder te vergroten. Qua omzet en winst blijft 2009 weliswaar achter bij 2008, maar de Volkswagen Groep verwacht ook dit jaar met winst af te sluiten.
Het volledige rapport over het eerste halfjaar van 2009 van de Volkswagen Groep kan worden gedownload: http://www.volkswagenag.com/ir/HY_2009_e.pdf.
● Wereldwijd marktaandeel groeit naar 12 procent
● Financiële positie verstrekt tot € 12,3 miljard
Volkswagen A.G. (Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Lamborghini, Škoda, SEAT, Bentley en Scania) heeft in het eerste halfjaar van 2009 € 494 miljoen netto winst geboekt en zijn wereldwijde marktaandeel uitgebreid naar 12 procent (was 9,9 procent). De Volkswagen Groep heeft in een markt die 18 procent is teruggelopen, de daling beperkt gehouden tot 4,4 procent. Wereldwijd verkocht de merkcombinatie in het eerste halfjaar van 2009 3,1 miljoen voertuigen.
De omzet van de Volkswagen A.G. liep beperkt terug, mede door een verschuiving van de markt naar kleinere auto’s, naar € 51,2 miljard (€ 56,5 miljard in 2008). De operationele winst bedroeg in het eerste halfjaar van 2009 € 1,2 miljard. De financiële positie van de Volkswagen A.G. is versterkt met € 4,3 miljard tot € 12,3 miljard. Van de verschillende merken handhaafden Audi en Volkswagen Bedrijfswagens zich het sterkst in de door de crisis getroffen automarkt. De operationele winst van Audi in de eerste zes maanden van dit jaar was € 823 miljoen (€ 1,3 miljard in 2008).
Toekomstgerichte strategie
‘De halfjaarcijfers tonen dat we een uitstekende positie hebben in de markt’, zegt prof. dr. Martin Winterkorn, algemeen directeur van de Volkswagen Groep. ‘Die positie danken we aan ons businessmodel, waarbij we werken met veel verschillende merken binnen een concern. Daardoor hebben we zelfs in deze zeer moeilijke periode in de internationale automarkt ons marktaandeel kunnen vergroten. Ook de op de toekomst gerichte strategie van de Groep draagt bij aan de sterke positie’, aldus Winterkorn. ‘We investeren in nieuwe, efficiënte productiefaciliteiten en in nieuwe modellen voor 2009 en 2010, die beter aansluiten op de veranderende vraag.’
Verder vergroten marktaandeel
Volkswagen verwacht voor de tweede helft van 2009 geen grote verbeteringen in de wereldwijde economische situatie. Net als in het eerste halfjaar van 2009 verwacht Volkswagen ook in de tweede helft van dit jaar beter te opereren dan de markt en derhalve het marktaandeel verder te vergroten. Qua omzet en winst blijft 2009 weliswaar achter bij 2008, maar de Volkswagen Groep verwacht ook dit jaar met winst af te sluiten.
Het volledige rapport over het eerste halfjaar van 2009 van de Volkswagen Groep kan worden gedownload: http://www.volkswagenag.com/ir/HY_2009_e.pdf.