Onderdeel gezocht

Hoihoi,

Sinds februari ben ik in het bezit van een skoda fabia. Nu heb ik sinds een tijd last van vocht in de auto. De vloer is nat bij de bestuurder en passagiers kant. (zag hier ook al een ander topic over staan).
Nu denken we dat het komt doordat er aan de onderkant van de auto een soort stop mist. (zie foto)
weet iemand hoe dit onderdeel heet en waar ik dit zou kunnen bestellen?

Bijlagen

• stop.jpg
    stop.jpg
    399,7 KB · Weergaven: 61

Joske

Forumguru
De artikelnummer staat op de dop :)
Kan je zo langs een dealer gaan en bestellen.

Vanwaar komt deze dop dan?

Cordoba

Forumguru
Als je liever een nieuwe dop plaatst (of er ééntje ontbreekt): dergelijke doppen vind je in allerlei maten door de hele auto als je echt gaat zoeken. Je kunt een nieuwe dop bij de dealer bestellen en de meeste kosten iets van 1-2 euro per stuk. Als je wat geluk hebt, kun je ze eventueel ook bestellen bij een andere Vagdealer (Seat, VW of Audi i.p.v. Skoda).

Heb je al gekeken of de afvoer van het water dat langs de voorruit loopt en achter de voorwielen naar beneden loopt vrij is? (Paravent).
Bij mijn Octavia's is dit regelmatig verstopt met slik. Dan kan ik het plastic randje onderaan wegbuigen en de slik er met mijn vingers uit pulleken. Ja, een vies werkje. Dan loopt die ruimte leeg en is het probnleem opgelost.

En verder heb ik altijd een vochtvreter in de auto staan, onder de bestuurderstoel. Verbazend hoe vaak die leeggegooid kan worden. Maar haast geen beslagen ruiten meer, dat wel.

Spierings

Forumguru
Die stoppen gaan meestal alleen eruit als het staal eromheen verrot is. Die doppen zitten half in de kit...

Maar komt het van water niet gewoon elders vandaan?

@peter036 Ik zal me zo zeker even voorstellen.

De stop op de foto is de voorste, ter hoogte van de bestuurders stoel.

Achterin hoort ook nog een stop te zitten maar deze zat er dus niet.

We waren eerst bang dat het helemaal verroest was rondom de stop maar dit is niet het geval.

Ik heb zelf niet echt verstand van auto’s dus heb er samen met mijn zwager naar gekeken. De natste plek zat precies waar die stop niet zat. Dus we gingen er eigenlijk vanuit dat het kwam omdat er geen stop in zat. We gingen er vanuit dat het zo nat was geworden dat ’t vocht doortrok naar voren.

Ik heb ook al een vochtvreter in mijn auto staan omdat ik dus al langere tijd last heb van vocht in mijn auto. (ik snap nu ook wel hoe dat komt)

Heb net nog even gekeken en er lijken wel heel wat bladeren onder de paravent te zitten. Dit zou natuurlijk ook de oorzaak kunnen zijn denk ik?

Joske

Forumguru
zou zeker, zoals reeds genoemd, de wielkuip eens onderaan lossen (kant voorruit). En kijken of er daar niet een hoop troep zit. Makkelijk zelf te doen. Parafaanbak is een ander paar mouwen, daar zouden de ruitenwissers wel eens heel lastige klanten kunnen zijn om los te krijgen.

Cordoba

Forumguru
De ontbrekende rubberdop kan ook (geheel of gedeeltelijk) de oorzaak zijn van het vocht: bij rijden met regen zal er spatwater en waternevel onderlangs de ontbrekende dop komen en kan de bekleding water opzuigen.

Die bladeren bij de parafaan zou ik zondermeer proberen te verwijderen: als het nu geen probleem veroorzaakt, dan alle kans dat dit later alsnog gebeurt. De parafaan zit vast met 3 kunststofdoppen. Ik raad je aan om die bij voorbaat aan te schaffen bij de dealer: die doppen krijg je er niet heel uit, en dan kun je na demontage de parafaan niet goed vastzetten.

Als je de parafaanbak gaan verwijderen: eerst de ruitenwisserarmen loshalen (dat is nog wel eens een probleem omdat ze enorm vast kunnen zitten), zolang de wisserarmen er niet af zijn, krijg je de parafaan nooit verwijderd. Andere optie is om die drie kunststof 'pluggen' los te halen, de rubberstrip die aan de motorzijde op de parafaan zit, even los te trekken (omhoog), en dan de parafaan een beetje omhoog/buigen, en met stofzuiger met een hele smalle kierenzuiger de troep uit de parafaanbak zuigen, door de kier die je zo kunt maken.

Bij mijn vorige Octavia was het heel goed mogelijk om aan de onderkant de kunsstoffen plaat een beetje weg te drukken en met mijn vingers en een oude schroecvendraaier het slik (ik zou ook kunnen zeggen de compost) er uit te pulikken. Dat was uiteindelijk afdoende. En daarna maakte ik er een gewonte van om de bladeren, takjes en vooral de elzenkatjes uit de rand oder de voorruit te verwijderen met de motorkap open. Ook aan de zijkanten. Daarmee was het probleem beheersbaar.
Nog een aanbeveling: doe keukenhandschonen aan.

Antera

Donateur
Ik heb ook een sterk vermoeden dat het water ergens anders langs komt. Kijk ook eens naar de doorvoerrubbers achter de motor in het schutbord. Kijk eventueel of het niet via de portieren erin loopt. Rommel tussen je scherm en carrosie zoals joske zegt kan je ook nazien maar is eigenlijk niet de oorzaak van water in de auto aangezien dit buiten de carrosserie zit

Joske

Forumguru
Rommel tussen je scherm en carrosie zoals joske zegt kan je ook nazien maar is eigenlijk niet de oorzaak van water in de auto aangezien dit buiten de carrosserie zit
in extreme gevallen zou nochtans er alsnog water langs bepaalde tulp-gaten binnen kunnen komen door de ophoping en het feit dat water altijd een "weg" zoekt.

Ik heb vandaag geprobeerd met de stofzuiger wat bladeren weg te halen. Zijn wel wat bladeren weg maar heb niet het idee dat ik er super veel uitgehaald heb. Wel liep daarna 't water uit de stofzuiger. Weet niet of dit komt omdat de bladeren wat nat waren of dat er ergens water stond dat ik opgezogen heb.

Bijgevoegd 2 foto's van de vloer bij de bestuurders kant en foto van de gleuf waar k de stofzuiger tussen geduwd heb.

Bijlagen

• DSC_0918.JPG
    DSC_0918.JPG
    2 MB · Weergaven: 36
  • auto water.jpg
    auto water.jpg
    557,9 KB · Weergaven: 34

Cordoba

Forumguru
Lonneke als ik het goed heb is de stekker in de kier van de ruitenwisser (er zitten heel wat vergelijkbare stekkers in de auto). Het is voor het vocht het mooiste als je behoorlijk naar de zijkanten de troep kunt weghalen, desnoods met een stokje ofzo, de grotere bladen proberen te verpulveren, zodat je ze makkelijk opzuigt. Zoiets als onderstaande (maar dan zonder borsteltje) bedoelde ik met de kierenzuiger, de versie hieronder heet officieel verwarmings zuigmondje:
th

Het is een tijd lang stil geweest maar was erg druk.
Heb de wielkuipen inmiddels schoongemaakt, hier kwam niet extreem veel vuil uit wel wat.
Mijn auto is een tijdje wat droger geweest maar inmiddels is het weer zeiknat van binnen.
Zal toch een keer bij een garage langs moeten gaan, tenzij hier iemand nog een suggestie heeft?

Michelv.

Forumguru
De deuren lekken waarschijnlijk, achter de deurpanelen zit een aluminium paneel en die moet opnieuw afgekit worden. Denk ik
Dus deurpanelen demonteren, dan de onderkant van de aluminium panelen losschroeven en een beetje los trekken van de deur en dan de ruimte tussen alu paneel en deur afkitten, dit moet afdoende zijn.

Joske

Forumguru
deuren kunnen inderdaad kanshebber zijn bij de Fabia I .. heb ik bij die van mij ook moeten doen, dat afkitten dat @Michelv. noemt. Maar dit zijn normaliter voornamelijk de achterdeuren die dit fenomeen vertonen. Maar het is niet uitgesloten dat voorportieren dit ook kunnen doen, maar dan zou je al eens een plasje water op de dorpel moeten vinden. Bij mij zag je dit echt liggen en waren de rubbers écht kletsnat.

Bovenaan Onderaan