Onderdelen zelf meenemen

Mijn garage accepteert het als ik zelf mijn onderdelen meeneem. Als ik weet dat iets duurs moet zoals een distributieriem koop ik dat online in Duitsland. Zij rekenen dan een flat fee, vaste prijs, voor montage. Ik vroeg me af of meer mensen dat hier doen? Het bespaart mij een hoop geld omdat ik op dit moment zeker 70.000 kilometer maak per jaar. Wat zijn jullie ervaringen met de flat rates ? Het valt mij op dat het uurloon iets hoger ligt dan de 50 die ze vroeger rekenden maar niet veel hoger en op onderdelen bespaar je zo 50%. Zijn er ook dealers die dit accepteren ? (Ik zit niet bij de dealer). En degenen die ook onderdelen meenemen, hoe ver gaan jullie hiermee? Ik neem niet alles zelf mee omdat de garage best mag verdienen, maar dure onderdelen neem ik zelf mee. Hoe is jullie houding daarin?
 

Blackokkie2

Forumguru
Ik neem ze niet mee naar de dealer. Net weer ruitenwissers besteld, die monteer ik zelf, kost bij de dealer alleen voor de voorzijde toch gauw 45 euro ongeveer, nu voor nog geen 37 euro ook een nieuwe achterwisser erbij.
 

Blackokkie2

Forumguru
Had 2 jaar geleden wel zelf remschijven en blokjes besteld, maar die bij een universele garage laten monteren, scheelde me toch ook zo'n 150 euro.
 

Spierings

Forumguru
Is ook maar net waarmee je het vergelijkt.. Als je dealer prijzen gaat vergelijken met internet onderdeel prijzen en universele garages kom je altijd goedkoper uit...

Maar persoonlijk zou ik als garage geen toegeleverde onderdelen monteren (afhankelijk van wat het is)....
Er is gewoon heel veel rommel op de markt en het is gewoon misgelopen winst..
Als er iets kapot gaat tijdens het monteren omdat het onderdeel cheap geproduceerd is, kunnen ze het ook nog oplossen en kost het nog geld ook..

Heb zelf ook wel eens mijn neus gestoten doordat ik gewoon een goedkoper onderdeel gekocht had, om er achter te komen dat de originele schroeven niet goed passen en/of de onderdelen wel erg slap zijn...
 
Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Ik had voor de remmen gewoon exact dezelfde merkonderdelen gekocht die de Skoda dealer ook gebruikt, bij de dealer na korting 200 ex montage, ik had ze voor 90 euro. Dat is al 110 euro winst montagekosten deed de rest.
 

Spierings

Forumguru
Dat je hetzelfde merk hebt wil niet zeggen dat je dezelfde schijven hebt...

Originele schijven zijn meestal compleet gecoat en er staat het originele nummer ingegoten. Aftermarketsets hebben dit niet. Is dus niet hetzelfde..

Daarnaast weet je dat een dealer meestal duurder is kwa uurloon en onderdelenprijs.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
@El Flaco als je het nummer ter vergelijking hebt, heb je inderdaad het juiste onderdeel.. Maar dat wil niet zeggen dat dat onderdeel van goede kwaliteit is.. A-merken zijn meestal kwa passing goed, maar de onbekendere merken zijn vaak slechter.

Met simpele onderdelen zoals filters en zo heb je hier meestal geen last van maar met onderdelen zoals bijvoorbeeld een radiateur levert dit wel eens problemen op...

@Blackokkie2 Ze zijn toch echt niet hetzelfde, originele schijven hebben geen Bosch nummer en iedere aftermarketset schijven maker geeft originele nummers als referentie op... Heb genoeg originele en Bosch sets in mijn handen gehad om dit te zeggen...

Het is vaak wel zo dat Bosch delen van dezelfde fabrikant heeft.. Dit is goed te zien bij remblokken.. Meestal zit er bij VAG trw of textar op en deze zitten ook gewoon in de Bosch doos verpakt... Maar dat wil niet zeggen dat alles volgens dezelfde specs is..
 
Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Nou ja, ik ben uitgegaan van wat de dealer verteld, die zei dat ze deze bosch schijven gebruiken. Ik had inderdaad nog goedkoper gekund met een of ander B merk maar met de remmen neem ik daar geen risico mee en Bosch is toch echt wel een A merk.
 

Kogamyata

Senior Member
Dus B-merken zijn slechter dan A-merken lees ik hieruit. Zijn er dan ook ongevallen bekend door haperende B-remmen? Of slijten die B's harder dan die A's?
V.w.b. de Binnenventilator die neem ik aan 'n A-merk is neem ik anders mijn petje niet af. Bij mij zit er nu 'n B-merk in en die voldoet prima en voor nog niet de 1/2 vd originele prijs. Ik hoop dat ze binnenkort ook nog 'n B-EGR hebben.

Maar ja als je direct of indirect van SKODA of VAG afhankelijk bent dan moet je wel voor A kiezen en daar heb ik dan weer begrip voor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

milanseegers

Forumguru
Mijn ervaring mbt onderdelen voor de Fabia is dat b merken niet per see slechter zijn dan a merken.

Neem nou laatst een interieur filter van Bosch. Correct onderdeel nr ect. Reeds vaker besteld en ingebouwd. Deze bleek 2cm te lang!!! Zelf af moeten knippen met een schaar..

Daarna heb ik voor de Gein de onderdelen besteld van een b merk. Febi om precies te zijn, te verkrijgen bij veel webshops als budget alternatief. Heb ze naast de filters en onderdelen van Bosch gehouden; GEEN verschil. Sterker nog dat interieur filter ging er zo in!! Luchtfilter identiek, net als de oliefilter (binnenzijde bekeken met zaklamp) en de remblokken...

Nou wil ik niet per see bezuiningen op dit soort onderdelen, maar Ben niet overtuigd van de meerwaarde van bijvoorbeeld Bosch.

Wat betreft andere (dure) onderdelen zoals lagers, distributieriem e.d. bestel ik wel altijd graag origineel of merk. Die contitechriem bijvoorbeeld heeft zich voor mij bewezen!

(Ik wil overigens niet zeggen dat alle b merken OK zijn.)
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
A merken zijn ongeacht het merk of type meestal beter. Dit hoeft geen orgineel onderdeel te zijn Een a merk zijn bevoorbeeld de merken zoals Bosch, ate, trw, Hella, etc. Maar dit hangt ook af van wat voor soort onderdeel je besteld. Febi is ook gewoon een a merk, zie je vooral veel bij oohangingsrubbers. B-merken zijn o.a Bolk, huismerken etc...

Kwa filters moet je kwa maat ook opletten als je online besteld.. Ook al voer je het kenteken in, je hebt toch vaak een paar opties per merk..
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Dat A-merken per definitie beter zijn, is gewoon onzin. Veel fabrikanten van A-merken, maken zelfs écht identieke producten, maar die worden onder een B-merk verkocht, met goedkopere verpakking, minder marge enz. Het probleem is dat je eigenlijk nooit weet hoe het zit: nu kan merk X gewoon de goedkope (identieke) versie zijn van merk Y, maar over een jaar is het merk verkocht, of heeft een 2e fabriek opgestart en is er wel kwaliteitsverschil. Omgekeerd gebeurt het ook dat goedkope merken/producten zich ontwikkelen en een A-merk worden. Het hier niet geheel onbekende merk Skoda is daar een mooi voorbeeld van, maar bijvoorbeeld ook Hankook banden: nu door velen als A-merk gezien, 25 jaar terug was het net goed genoeg voor een kruiwagenband.
 

jos_br

Actief lid
Overigens heb ik wel een mooi voorbeeld v.w.b. het zelf meenemen van delen. Bevriende garage heeft turbo's gemonteerd die op E-bay gekocht waren, op de rekening gezet dat er geen garantie op zat omdat ze zelf ingebracht waren. Een van de turbo's ging dus stuk en aangezien dit veel werk deze te vervangen ontstond er een meningsverschil. In eerste instantie (zaak loopt nu (nog) weer......) kreeg de klant gelijk, garage had als expert de turbo's (ondanks waarschuwingen aan adres klant) niet moeten plaatsen! Daarbij zit je met garanties, wie gaat de de/montage betalen bij fouten?

Jos.
 

Blackokkie2

Forumguru
De remblokken waren inderdaad van een andere fabrikant. De schijven wel degelijk van Bosch,ze zaten tenminste in een doos van Bosch .
 
Bovenaan Onderaan