Inibara
Lid
Hoe kom ik bij zo'n titel? Nou toen ik vijftien was ben ik al een keer met een buslading Nederlandse leden van de Jeugd Automobiel Club in de Skoda fabriek geweest in Mlada Boleslav. Dat is overigens 45 jaar geleden dus die club zal wel niet meer bestaan. We hadden thuis een motoren- en bromfietsengarage en motorenrevisiebedrijf dus het sleutelen heb ik met de paplepel ingegoten gekregen. We kregen thuis elke maand uit Tsjechoslowakije toegestuurd een klein blad over de Tsjechoslowaakse auto-en (vooral) motorsport en ook dat heeft me altijd nieuwsgierig gemaakt naar dat land. Toen ik er als jongeling was spraken we net buiten het hotel een ingenieur die zelf, op straat, aan een vooroorlogse auto aan het sleutelen was. Kortom, na jaren Franse auto's gereden te hebben was het, geruggesteund door de zekerheden die het VAG concern Skoda biedt, en een flink belastingvoordeel tijd voor een Skoda 1.2 TDI Greenline. Bijna standaard uitvoering (zit al alles op). Op de Autoweek-site zijn twee reviews van mij over mijn auto te vinden. De eerste zal wel de langste uit de geschiedenis van Autoweek zijn geweest maar ook een van de best gewaardeerde. De tweede gaat over mijn (eveneens positieve) ervaringen met de Fabia diesel als trekker van onze kleine caravan (zie http://www.autoweek.nl/autoreview/29876/skoda-fabia-combi-12-tdi-greenline Autoweek heeft de twee reviews zie ik net gecombineerd tot een). Zolang er garantie op onze auto's zit doe ik er tegenwoordig bijna niets meer aan maar laat het doen, ook al door problemen met rug en heupen. Maar ik blijf graag op de hoogte van alles wat er zo rondom autotechniek speelt. Mijn caravan en de oudere auto's van mijn kinderen eisen nu de aandacht van pappa op! Ook kruip ik elke twee jaar onder de auto's om ze van een wax-oil coating te voorzien. Ik heb een hekel aan roest en rammeltjes! Nou dat was wel even voldoende. Door mijn technische achtergrond hoop ik niet alleen te 'lurken' aan het skoda-forum maar ook bijdrages te kunnen leveren. Eén vraag heb ik al gesteld namelijk over het steeds maar op tilt slaan van de auto+caravanverlichting. Heel mooi al die digitale foefjes (prachtig zelfs als het de veiligheid verbeterd) maar owee als er iets mis is. Nou, dat was wel genoeg als introductie. In de Autoweek review kun je ook nog het nodige persoonlijke lezen in relatie tot het gebruik van auto's in de tropenlanden waar ik werkte. Gerard