Onderhoud 30.000km S2 1.6tdi

oco1979

Forumguru
Eerste onderhoud van 30.000km.
Normaal wilde ik deze al rond 15.000km verversen.
Wegens omstandigheden niet gebeurt :bloos:.

Wat doe garage bij deze kmstand.
Oliefilter en olie.

Wat heb ik gedaan :
- olie
- oliefilter
- interieurfilter
- luchtfilter
- ruitenwissers
- brandstoffilter(nog te doen) pc nodig om ontluchten.

Was deze allemaal nodig.
Zie foto's en oordeel zelf.

IMG_20170201_142738.jpg IMG_20170201_135936.jpg IMG_20170201_144307.jpg
 

kansberg

Forumguru
Dat heb je keurig gedaan! Brandstoffilter hoeft niet perse bij die kilometerstand, hier staat normaal 90.000 km. voor. Dit geldt tevens voor het luchtfilter, het interieurfilter staat voor 60.000 km. Maar kwaad kan het zeker niet. Ruitenwissers worden vaak ieder jaar vervangen, of je nu 5.000 km. rijdt of 100.000.

Olieverversing wordt aangegeven op de display. Tijdsafhankelijk onderhoud noemen ze dat. Maar wat vaker verversen kan zeker geen kwaad!

Persoonlijk ben ik niet zo van de lange intervallen en ververs de filters en olie ook ieder jaar, terwijl er slecht zo'n 10.000 km. mee wordt gereden op jaarbasis.
 

oco1979

Forumguru
Dat heb je keurig gedaan! Brandstoffilter hoeft niet perse bij die kilometerstand, hier staat normaal 90.000 km. voor. Dit geldt tevens voor het luchtfilter, het interieurfilter staat voor 60.000 km. Maar kwaad kan het zeker niet. Ruitenwissers worden vaak ieder jaar vervangen, of je nu 5.000 km. rijdt of 100.000.

Olieverversing wordt aangegeven op de display. Tijdsafhankelijk onderhoud noemen ze dat. Maar wat vaker verversen kan zeker geen kwaad!

Persoonlijk ben ik niet zo van de lange intervallen en ververs de filters en olie ook ieder jaar, terwijl er slecht zo'n 10.000 km. mee wordt gereden op jaarbasis.

Ben ik met je eens.

Doordat ik het zelf doe, heb ik maar alles vervangen.

Bij andere merken is het raadzaam de brandstoffilter te vervangen bij 30.000km.

Ook al sta het anders vermeld.

Kzal zien hoe deze er uit zie en hier posten.

Sta al een tijdje te pinken op de display,begon me .... uit te hangen.

Aangezien ik in de garage voor onderhoud pas eind maart kon gaan.(wagen is nog in garantie tot april)

Ist van den boom in, kga het wel zelf doen(na garantieperiode ging ik het toch doen) en bij deze grondig :jaja:.
 

hemi24

Forumguru
Als een diesel zo weinig kilometers aflegt, zou ik eerder naar een jaarlijks onderhoudstermijn gaan i.p.v. kilometer afhankelijk!
Kleur van de filters zegt op zich niet zoveel...
 

oco1979

Forumguru
Als een diesel zo weinig kilometers aflegt, zou ik eerder naar een jaarlijks onderhoudstermijn gaan i.p.v. kilometer afhankelijk!
Kleur van de filters zegt op zich niet zoveel...

Daar ben ik volledig mee akkoord.
Moet wel zeggen dat deze zoveel mogelijk voor lange ritten neem,nog 2de wagen voor korte afstanden,benzine.
Kan het al vermeld,normaal ging ik deze vervangen aan 15.000km. Bij deze zal in de toekomst ook zo zijn.
 

andrehj

Forumguru
@oco1979 : Goed bezig. Maar volgens mij heb je bij je interieurfilter niet het juiste type gemonteerd. Je nieuwe is niet voorzien van een carbon-laagje (om stank te filteren) en de oude had dit wel (daarom was ie ook zo zwart). Dit verschil merk je duidelijk, en degene met carbon is vaak maar een paar euro duurder.
 

oco1979

Forumguru
@oco1979 : Goed bezig. Maar volgens mij heb je bij je interieurfilter niet het juiste type gemonteerd. Je nieuwe is niet voorzien van een carbon-laagje (om stank te filteren) en de oude had dit wel (daarom was ie ook zo zwart). Dit verschil merk je duidelijk, en degene met carbon is vaak maar een paar euro duurder.

Txs voor deze info.
Had ik niet opgemerkt.
Ideaal dees forum
 

oco1979

Forumguru
Allee men onderhoudsmelding op 15.000km of 1 jaar gezet. :jaja:
Die 30.000km of 2 jaar toch beetje te lang naar mijn gedacht.
Gezien ik toch zelf doe val de prijs :thumbsup:.
Nu nog de brandstoffilter doen,is niet super dringend,gezien 7 dagen van 7u tot 17u30 moet werken.
Ken pc nodig van twerk om te ontluchten,nog geen eigen Kabel met software :bloos:

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de staat van de filter zal zijn na 30.000km, zal het hier posten.
 

oco1979

Forumguru
Klein weetje voor de doe-het-zelf onder ons, aanhaalkoppel voor de oliefilterbehuizing is 25Nm,das niet veel.
Al een paar op de baan gehad die lekte,is het van te weinig of te veel koppel...
Kwamen van merkgarage,zouden dat toch moeten weten of genoeg ervaring hebben daarin.

Aanhaalkoppel voor de brandstoffilter(diesel) deksel dus, is maar 5Nm :pieker: das nog minder.
Daar heb ik ook al paar van gehad die ze te zwaar hebben aangetrokken.
Was deze keer bij multi garage gedaan.

Al bij al val het wel mee van die enkele,maar minder leuk je zelf langs de baan sta met dit probleem.

Tis maar dat je even :koffie: moet zijn.
 

oco1979

Forumguru
Zie hier de brandstoffilter.
Na 90.000Km zal deze wel anders uit zien. :pieker:

Terwijl deze opgevuld met bardahl :D

IMG_20170208_104529.jpg IMG_20170208_104957.jpg

Dan via pc ontluchten van systeem.
Principe met een paar keer contact op en af te zetten zou deze ook moet ontlucht zijn.
Maar ken het maar op de profmanier gedaan.

En..... lap niet dicht, kwam dus brandstof uit de filterdeksel :mad:.

Even :pieker: .

Terug lossen en opnieuw, nog niet goed, terug los en nu het deksel eerst zo goed mogelijk op zijn plaats duwen, deze spant nogal en dan met de schroefjes vast zetten.

Opgelost. dicht gekregen.

Kga eens zoeken of daar misschien speciaal tools voor zijn.


Gevonden :
 
Laatst bewerkt:

vaggie

Lid
Heb ik via men diagnosetoestel gedaan.
Denk dat deze niet zal gaan zonder toestel. :cry:
Als de auto op VOI staat en je doet een serviceinterval reset op de boordcomputer (MFD) staat deze meteen op een vast interval van 15k. Je kunt met de boordcomputer niet meer terug naar VOI. Dit zal je met VCDS of vergelijkbaar moeten doen.
 
Bovenaan Onderaan