Onderhoud Citigo

Beste lezer,

Ik heb sinds afgelopen september een hele mooie Citigo uit 2018. Dit scheurijzer heb ik aangeschaft met 56d km en ik zit nu aan de 70d km, zal nog oplopen tot 71-72d km. De auto is straks dus één jaar in mijn bezit en heeft dan 15d km afgelegd, dus tijd voor een onderhoudsbeurt (+apk).

Ik zit er aan te denken om het onderhoud misschien zelf te doen. Ik heb de mogelijkheid het onderhoud eventueel op een brug te doen met technische ondersteuning. Ik wil sowieso even inventariseren wat er nodig is bij het onderhoud, maar ik krijg geen duidelijk onderhoudsvoorschrift gevonden voor de Citigo. Ik wil ervoor zorgen dat de auto betrouwbaar en veilig is en dat ook blijft in de toekomst.

Er zijn geen bijzonderheden met de auto. De auto heeft geen rare bijgeluiden, het onderstel voelt goed aan (ook geen aparte bandenslijtage) en het motortje draait als een dolle. Alle vloeistoffen blijven netjes op peil en de auto verbruikt nauwelijks olie (De peilstok staat nu rond de 60% en stond op max toen ik hem kocht).

Hier is waar ik zelf al op was gekomen:
- Olie verversen (5w-30)
- Filters (Olie, Inlaat, Interieur)
- Bougies, advies is volgens mij 30d km, maar ik weet niet wanneer dit voor het laatst gebeurd is. Lijkt me een verkeerde bezuiniging om het niet te doen, het zijn er toch maar 3.
- Remblokken voor indien nodig
- Remschoenen achter indien nodig (Ik kan me niet voorstellen dat deze versleten zijn, maar controleren kan nooit kwaad)
- Storingen uitlezen met OBD-scanner.
- Rem-/Koelvloeistof controleren (nameten) en eventueel vervangen
- APK moet vernieuwd worden

Mijn banden beginnen op te raken en deze wil ik laten vervangen. De banden hebben namelijk nog maar rond de 2.3 / 2.5mm profiel en beginnen lichtjes droogtescheuren te krijgen. Ik heb nu Vredestein Quatrac banden (All-season) en de rijeigenschappen van deze banden bevallen goed. Ik zag dat deze ook betaalbaar zijn dus ik was eigenlijk van plan weer dezelfde banden te laten monteren. Echter ben ik benieuwd of er iemand nog goede tips heeft voor fijne bandjes (All-season of zomer met goede natweer eigenschappen), die voor een redelijke prijs gekocht kunnen worden.

Ik hoor graag of er iemand op dit forum een (officieel) onderhoudsvoorschrift heeft voor de Citigo, krijg het zelf namelijk niet gevonden. Ook ben ik benieuwd of mijn lijstje zo compleet is of dat ik nog items mis. Bandentips zijn ook altijd welkom.

Alvast bedankt!
 

SteGo

Donateur
De Citigo heeft de QI4 service interval, maar wat het precies inhoud daar verschillen sommige websites over van mening. :unsure:

Ik heb zelf ook een Citigo van 2018 en de bougies zijn in de tijd dat hij nog volledig dealeronderhouden werd bij ruim 70.000km vervangen. Voor zover ik weet horen ze eigenlijk elke 60.000km vervangen te worden, dat is waar ik mij ook aan houd. Maar online lees je ook wel wat mensen ze bij 30k of 90k vervangen. Het kan geen kwaad om ze een keer te vroeg te vervangen, maar 30k.km als interval vind ik wel erg vroeg. Mijn vorige Citigo kreeg ook elke 60k nieuwe bougies en naar mijn idee zijn ze op dat moment nog prima. Bij m'n huidige Citigo heb ik er rond 120k nieuwe ingezet, en bij 180k krijgt hij opnieuw een vers setje.
Ik hou behalve voor de bougies eigenlijk gewoon het ouderwetse kleine beurt / grote beurt onderhoud aan. Bij 15k enkel olie verversen en een nieuw oliefilter, en 15k later ook het interieurfilter, luchtfilter, remmen even (laten) schoonmaken en gangbaar maken, algehele inspectie. Online lees je vaak dat het interieur- en luchtfilter pas bij 60k vervangen hoeven worden, maar ik voel me er prettig bij om ze elke grote beurt mee te (laten) nemen.

Voor de remvloeistof schrijf VAG voor dat de eerste verversing na 3 jaar moet plaatsvinden en daarna elke 2 jaar.
VAG geeft zelf geen verversingsinterval op voor de versnellingsbakolie, maar ik heb het bij die van mij bij 120k laten verversen. Het kan nooit kwaad om daar eens vers sap in te doen. ;) Op een Duitse pagina heb ik wel eens gelezen dat sommige mensen het veel vaker verversen, maar dat lijkt me een beetje overdreven.
Schermafbeelding 2024-07-01 190321.png

Voor wat betreft de banden denk ik dat de Vredestein all seasons een prima keuze zijn. Zelf rijd ik op GoodYear Vector 4Seasons Gen3, ook prima banden. Maar mochten de exemplaren van Vredestein volgende keer beter geprijst zijn dan die van GoodYear dan probeer ik die eens een keer. Ik rij eigenlijk al jaren met GoodYear aangezien die vaak wat beter uit de bandentests komen dan Vredestein, maar anderzijds wel goedkoper zijn dan Michelin. Vorige keer waren een set Vredestein of GoodYear precies even duur .. dat was voor mij toen een makkelijke keuze. Tip; niet alleen online zoeken maar ook gewoon bij een goede lokale bandenboer langsgaan om een prijs te vragen.

En nog een ander tipje; het wordt altijd erg gewaardeerd als je je even voorstelt wanneer je nieuw binnen komt op het forum. ;)
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
het wordt altijd erg gewaardeerd als je je even voorstelt wanneer je nieuw binnen komt op het forum
Kun je doen in de meet en greet !

En meerdere wagens met de Vredestein 4 seizoensbanden gereden en zeer over te spreken.
Bedrijfswagen heeft Bridgestone en vind ik redelijk lawaaiig.
En wat al gezegd word, bij een lokale bandenboer ben je vaak goedkoper uit dan een kwikpit etc
En op internet kun je goedkoper uit zijn maar dan moeten ze er ook nog omgelegd worden en kost ook geld en vaak relatief duurdere bedragen.

Ik zelf ben bij me bandenboer nog steeds het goedkoopst uit en ook nog eens persoonlijker...........
 

Tees

Donateur
Olie, bougies en remvloeistof lijkt me verstandig. Remblokken voor zou idd aan de beurt kunnen zijn na 70k km, achter gaat niet zo snel. En idd de banden vervangen. Weet niet waar je een brug tot je beschikking hebt, veel DHZ garages hebben ook bandenapparatuur (vervangen en balanceren), dat is niet heel ingewikkeld werk, ik heb t zelf ook al een paar keer gedaan nu. Icm online bestellen is dat nóg goedkoper dan @EdK z'n bandenvrindje ;)
 

hemi24

Forumguru
Remblokken voor zou idd aan de beurt kunnen zijn na 70k km, achter gaat niet zo snel.
Maar omdat het trommels zijn, kan het geen kwaad om de remmen achter even te (laten) schoonmaken en gangbaar maken, zoals @SteGo ook al heeft aangegeven.

Check ook even de bevestiging van het hitteschild vóór bij het begin van de tunnel, die willen nog weleens lostrillen bij de VAG-drieling.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
De Citigo heeft de QI4 service interval, maar het precies inhoud daar verschillen sommige websites over van mening. :unsure:

Ik heb zelf ook een Citigo van 2018 en de bougies zijn in de tijd dat hij nog volledig dealeronderhouden werd bij ruim 70.000km vervangen. Voor zover ik weet horen ze eigenlijk elke 60.000km vervangen te worden, dat is waar ik mij ook aan houd. Maar online lees je ook wel wat mensen ze bij 30k of 90k vervangen. Het kan geen kwaad om ze een keer te vroeg te vervangen, maar 30k.km als interval vind ik wel erg vroeg. Mijn vorige Citigo kreeg ook elke 60k nieuwe bougies en naar mijn idee zijn ze op dat moment nog prima. Bij m'n huidige Citigo heb ik er rond 120k nieuwe ingezet, en bij 180k krijgt hij opnieuw een vers setje.
Ik hou behalve voor de bougies eigenlijk gewoon het ouderwetse kleine beurt / grote beurt onderhoud aan. Bij 15k enkel olie verversen en een nieuw oliefilter, en 15k later ook het interieurfilter, luchtfilter, remmen even (laten) schoonmaken en gangbaar maken, algehele inspectie. Online lees je vaak dat het interieur- en luchtfilter pas bij 60k vervangen hoeven worden, maar ik voel me er prettig bij om ze elke grote beurt mee te (laten) nemen.

Voor de remvloeistof schrijf VAG voor dat de eerste verversing na 3 jaar moet plaatsvinden en daarna elke 2 jaar.
VAG geeft zelf geen verversingsinterval op voor de versnellingsbakolie, maar ik heb het bij die van mij bij 120k laten verversen. Het kan nooit kwaad om daar eens vers sap in te doen. ;) Op een Duitse pagina heb ik wel eens gelezen dat sommige mensen het veel vaker verversen, maar dat lijkt me een beetje overdreven.
Bekijk bijlage 110894

Voor wat betreft de banden denk ik dat de Vredestein all seasons een prima keuze zijn. Zelf rijd ik op GoodYear Vector 4Seasons Gen3, ook prima banden. Maar mochten de exemplaren van Vredestein volgende keer beter geprijst zijn dan die van GoodYear dan probeer ik die eens een keer. Ik rij eigenlijk al jaren met GoodYear aangezien die vaak wat beter uit de bandentests komen dan Vredestein, maar anderzijds wel goedkoper zijn dan Michelin. Vorige keer waren een set Vredestein of GoodYear precies even duur .. dat was voor mij toen een makkelijke keuze. Tip; niet alleen online zoeken maar ook gewoon bij een goede lokale bandenboer langsgaan om een prijs te vragen.

En nog een ander tipje; het wordt altijd erg gewaardeerd als je je even voorstelt wanneer je nieuw binnen komt op het forum. ;)
Dank voor de tips. Historie is in principe compleet, maar ik kan niet heel duidelijk zien wat er precies wel/niet in het verleden gedaan is, dus pak denk ik dingen als bougies gewoon mee pak (die €30 voor een goed setje bougies ga ik niet bezuinigen). Bakolie is ook een goeie, maar daar wacht ik wel nog even mee, heb namelijk ook nog geen problemen met de 1 of achteruit inschakelen (wat een bekend euvel schijnt te zijn).

Goodyear is ook een goede tip. Was zeker van plan langs te gaan bij de bandenboer, maar wilde even goed geïnformeerd op pad gaan, omdat banden toch een groot verschil maken in het rijden.

Ik heb een ook meet&greet postje gemaakt :)
 
Kun je doen in de meet en greet !

En meerdere wagens met de Vredestein 4 seizoensbanden gereden en zeer over te spreken.
Bedrijfswagen heeft Bridgestone en vind ik redelijk lawaaiig.
En wat al gezegd word, bij een lokale bandenboer ben je vaak goedkoper uit dan een kwikpit etc
..........
Yesss, banden wilde ik sowieso ook door een bandenboer laten doen. Mijn ervaring met Bridgestone is ook niet bijzonder positief, ben meer tevreden met mijn huidige Vredestein bandjes. Heb een Meet & Greet postje gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Pindasaus

Forumguru
Bakolie is ook een goeie, maar daar wacht ik wel nog even mee, heb namelijk ook nog geen problemen met de 1 of achteruit inschakelen (wat een bekend euvel schijnt te zijn).
Even hierop inhaken. Zou het verversen van de versnellingsbakolie deze problemen oplossen? Mijn Fabia 3 heeft hier namelijk last van. km-stand 135.000.
 
Even hierop inhaken. Zou het verversen van de versnellingsbakolie deze problemen oplossen? Mijn Fabia 3 heeft hier namelijk last van. km-stand 135.000.
Hier een filmpje van Robert Bosch, bekend gezicht als je ooit die ANWB-programma's hebt gekeken:


Kort samengevat, schakelmechanisme afgesteld, werd het niet heel veel beter van. Daarna bakolie ververst, schakelt weer "80%" als een nieuwe. Helemaal hetzelfde als nieuw wordt het helaas niet.

Kleine kanttekening: ik ga er even vanuit dat de Fabia 3 dezelfde bak heeft als de drieling.
 

Kees62

Actief lid
De Citigo heeft de QI4 service interval, maar wat het precies inhoud daar verschillen sommige websites over van mening. :unsure:
.....
Hier vergelijkbaar. Ik doe het meeste zelf. Om de 15K olie + filter, bij 30K ook het interieurfilter. Ikzelf doe luchtfilter elke 60K, hoewel ik het tussendoor een keer schoon blaas. Bougies ook volgens het boekje na 60K
Remmen alleen gecheckt, nog niets aan hoeven doen, heb nu 110K gereden. September de keuring.
ik wil dan de remvloeistof laten vervangen, mag wel na 6 jaar. In de garage gaat dat zoveel makkelijker dan thuis dat ik dat laat doen.
Ik twijfel om de airco te laten servicen, op zich koelt ie nog goed. Zijn er redenen om dit toch op voorhand te laten doen???

ik wil wel even naar de vering laten kijken, en dan met name het kraken/piepen van waarschijnlijk de rubbers. `Zelf al een keer de boel ingespoten maar weinig resultaat.
Al met al een fijn eenvoudig autootje, inmiddels bijna een ton mee gedraaid en erg weinig kosten. Ñog steeds tevreden over
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kees62

Actief lid
Inmiddels de keuring gedaan. Meteen even naar de krakende vering laten kijken. Die is op de brug goed ingespoten en het kraken is een stuk minder. ook de remvloeistof laten vervangen, vind ik wel een vervelend klusje op de oprit.
Alles bij elkaar 90 euro afgerekend. Over 3000KM de grote beurt, heb alles al liggen, een kleine 100 euro aan spullen.
Ben verrast over de remmen, zijn half versleten na 117000 km. Even in de gaten houden, vaak gaat de 2e helft wat sneller.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Busso

Senior Member
Intussen staat onze citigo van 2012, 75 pk op 193.000 km. Motortje loopt nog steeds als een zonnetje en bak schakelt soepel. Olieverbruik vind ik nog steeds heel netjes. Ik doe zelf het onderhoud. Kost weinig dus lekker goedkoop auto rijden. De rammeltjes in de bak en het onderstel (achter en voor) nemen we maar voor lief. Nog steeds super blij met de zelf ingebouwde cruisecontrol. Binnenkort de airco laten checken omdat die niet meer werkt.
Ik raad iedereen regelmatig de bobines los te halen omdat anders de rubber hulzen muurvast gaan zitten/plakken aan de bougies. Ik kreeg er 1 niet meer los na 60 duizend km. Gevolg huls scheurde en kon ik niet meer bij de bougie komen. Uiteindelijk na veel geduld en wat gevl**k de resten eruit gekregen waarna ik de bougie kon vervangen.
 

Kees62

Actief lid
Klopt van die bobines, is hier al vaker over geschreven. Bij mij waren ze ingevet en kon ze makkelijk loshalen. Heb ze meteen maar opnieuw ingevet bij het wisselen van de bougies.
 

Huibert

Forumguru
Loshalen van de bougie doppen heb ik geen probleem meer mee sinds ik mijn goedkope Aldi compressor heb. Ik schroef de bobines los en wip dan de bobines los van de doppen, pak de conus die bij die compressor zit en blaas de compressor lucht hiermee in de dop, even friemelen en de dop springt zonder moeite los en kun je zo uit de schacht pakken. Weinig moeite en werkt hier al enkele keren prima.
 
Bovenaan Onderaan