Onderhoud dealer of specialist

Beste leden,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier een topic start. Mijn vorige topic ging over het aansluiten van een versterker. Deze speelt overigens heerlijk mee op de muziek.:super:

Hiernaast heb ik sinds het vorige topic ongeveer 35.000km gereden. Kortom een kleine en een grote beurt + een APK gehad. Dit bij de officiële skoda dealer.

Het is ook een jaar geleden dat ik de auto kocht (tweedehands). ‘Helaas’ d.m.v. van een lening. Het is een onderwerp om over te discussiëren, maar ivm met de verwachte jaarlijkse kilometrage en het minimale budget leek mij dit de beste oplossing. (heb er overigens geen spijt van, want het is een goede auto).

Alleen +- 3 beurten per jaar en dit jaar het vervangen van de distributieriem hakt er financieel gezien aardig in – voor minder is altijd prettig. Nu vraag ik mij het volgende af:

De lening loopt bij de volkswagenbank (met slottermijn = waarde auto over 2,5 jaar) – ik heb (volgens mij) geen verplichting met de dealer aangezien de garantie periode is verlopen.

Onderhoud bij de dealer is prijzig. Zodoende was ik benieuwd wat de specialisten vragen voor standaard onderhoud. Vervolgens heb ik de heren van VAGtechniek een mailtje gestuurd met de vraag voor hun onderhoudstarieven – deze liggen beduidend lager (oa €60,- lager voor een kleine beurt).

Nu is de vraag: Kan ik de onderhoud bij een derde partij laten uitvoeren – om later de auto weer bij de dealer weer in te ruilen – of gaan ze hier moeilijk over doen?

Graag jullie input

O ja. Nog de beste wensen voor 2011 en veel veilige kilometers.:aangenaam:
 
Welnee, gewoon door derde partij het onderhoudsboekje laten aftekenen.
Als je gaat inruilen, ga je toch "shoppen" voor de beste deal!
Dan maakt het in het geheel niet uit wie afgestempeld heeft.
In Duitsland is dat anders.....:)
 

NielsW

Lid
Mee eens.
Vooral kijken naar je portomonee.
Wij bleven bij de vorige fabia wel bij de dealer voor de mobiliteitsgarantie en toen we de auto gingen inleveren kregen we er meer voor terug dan bij welke dealer dan ook. Als dit het je niet waard is zou ik gewoon naar een onafhankelijke garage gaan.
 

Noord26

Forumguru
Onderhoudsprijzen zijn vaste prijzen bij de dealer. En de prijzen vallen reuze mee. Vergelijk dit maar eens met andere merkdealers binnen hetzelfde concern, zoals Audi..

Voor garantie hoef je niet bij de dealer te blijven. Als je auto onderhouden wordt door minimaal een aangesloten BOVAG-bedrijf blijft al je garantie lopen, net als je mobiliteitsgarantie. Dat is de nieuwe regel sinds begin van het afgelopen jaar.

Inruilprijzen zijn totaal afhankelijk van je eigen onderhandelings-kunsten en wat de verkoper kan en wil doen. Een goede voorbereiding naar welke autobedrijven je bezoekt loont daarom direct.
 

hemi24

Forumguru
Even het financieele plaatje op langere termijn achterwege gelaten en het feit dat een universele dealer niet op de hoogte is van specifieke problemen, terugroepacties en wellicht niet altijd het juiste specialistische gereedschap heeft:

"Zou jij naar de tandarts gaan om een ingegroeide teennagel te laten verwijderen..?!?"
 

Wasmachineman

Forumguru
Voor garantie hoef je niet bij de dealer te blijven. Als je auto onderhouden wordt door minimaal een aangesloten BOVAG-bedrijf blijft al je garantie lopen, net als je mobiliteitsgarantie. Dat is de nieuwe regel sinds begin van het afgelopen jaar.
Dit weten heel veel mensen niet vermoed ik.
Ik kreeg vorige week post van Leaseplan, eigenaar van mijn auto, met het verzoek of ik mijn auto wil brengen naar de lokale dealer, gewoon een Peugeotdealer, die het onderhoud mag doen! Als ik niet wil mag ik natuurlijk ook gewoon naar de Skodadealer.:ahum:
 

NielsW

Lid
Nee Hemi,

Maar jij gaat toch ook eerst naar een huisarts die je algemeen onderzoekt en niet van alles op de hoogte is. Of stap jij gelijk naar de specialist in het ziekenhuis ;).

Maar begrijp je punt wel, ook dit is een reden voor mij geweest om naar de dealer te blijven gaan. Ik snap het punt van de TS wel. een universele bovag garage is vaak vele malen goedkoper dan een merkgebonden garage.

@Noord, volgens mij klopt je statement niet. Mobiliteitsgarantie (lees mobiliteitsSERVICE) is een extra wanneer jij je auto bij de dealer laat onderhouden. Dit staat los van eventuele wettelijke garantie aanpassingen die begin dit jaar zijn ingegaan. Je kunt het wel eenvoudig vervangen door een ANWB or Routemobiel abbonement af te sluiten.
 

hemi24

Forumguru
Mijn zwager heeft z'n FI (en de ander auto) in onderhoud bij een lokale Bosch-"specialist" en als ik zo hoor hoe z'n auto loopt en hoe vaak hij tussendoor met vage storingen naar dit "mannetje" moet, die vervolgens weer minstens een dag moet zoeken...

Niet doen!!! Of je nu één keer het hele bedrag betaald of 3 x de helft...

Geniet van je auto en laat de echte dealer er naar kijken!!!

:ot: @NielsW: een huisarts is ook maar iemand die van heel veel, heel weinig weet... ;)
 

Noord26

Forumguru
@Noord, volgens mij klopt je statement niet. Mobiliteitsgarantie (lees mobiliteitsSERVICE) is een extra wanneer jij je auto bij de dealer laat onderhouden. Dit staat los van eventuele wettelijke garantie aanpassingen die begin dit jaar zijn ingegaan.


Met mijn Honda kreeg ik ook gewoon mobilitietsgarantie bij de Suzuki dealer. En die auto was 9 jaar oud bij aanschaf, zonder historie. Ga er maar rustig vanuit wanneer ik bij Suzuki de Skoda in onderhoud breng dat er ook mobiliteitsgarantie bij zit. Zeker als vaste klant.

Service is een mentaliteit. Of dat nu gaat om je auto of iets anders doet er niet toe. Daarom blijf je als klant terug komen. Niet omdat hij dan persee daar onderhouden moet worden, en je dan als 'kado' service krijgt..

Mijn GL moet zijn eerste beurt nog krijgen. Is al wel een keer terug geweest na een paar dagen voor een software-update. Heb wel vertrouwen in de monteurs en service. Zo zal de auto met de eerste beurt een volledige poetsbeurt krijgen.

ps. De aanpassingen zijn vorig jaar ingegaan, niet dit jaar.
 
Allen, dank voor de vele reacties.

Ik ben huiverig om naar een lokale ondehoudsboer te gaan voor de onderhoud van mijn Fab. Echter op verschillende fora komt Vagtechniek nogal positief naar voren.

Ook iets dat meeweegt is het feit dat de Fab toch een behoorlijke kilometerstand zal hebben bij inruil. (hier het slottermijn ook op gebaseerd) Ik denk namelijk dat de Fab bij inruil direct naar de handel gaat. Wat zal dan het dealeronderhoud voor meerwaarde hebben?

Wat ik ook belangrijk vind is dat er een 'klik' is met de dealer. Die wordt door kleine dingen steeds minder. Dingen zoals de ruitenvloeistof bijvullen met een spiritusmengsel en daar 5 euro voor vragen. Dit terwijl ze zelf ook normale vloeistof aan de receptie verkopen.

Aan de ene kant denk ik; ach wat kost het nou extra - aan de andere kant blijf je een zuinige nederlander.

Excuses voor de slecht lopende zinnen, ik tikt deze tekst op een klein mobiel scherm(mobieltje)
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij laat je in eerste instantie onderhoud aan je wagen uitvoeren om er zelf meer (en langer) plezier van te hebben en niet om daarmee de inruil (mogelijk) te verhogen, toch?

Zeker als je veel kilometers gaat maken en dus afhankelijk bent van je wagen, wil je zonder problemen van service naar service!

Bij een bedrijf als Vagtechniek ben je in elk geval qua aandrijflijn op een goed adres!
 

peperskoda

Forumguru
Als het puur om onderhoud gaat dan kan vrijwel iedere garagist aan je auto werken en deze op de juiste manier voorzien van regulier onderhoud. Er zijn natuurlijk altijd zaken waar ook zo'n garagist voor naar de dealer moet, maar dat lossen ze onderling vaak wel op.
Wat ik nog in geen enkele reactie terug heb gelezen is de relatie die je legt met de financiering die je op deze auto hebt afgesloten. Voordat je stappen onderneemt om richting een universeel garagebedrijf te gaan zou ik toch echt eerst nog eens goed het financieringscontract nalezen en zoeken naar voorwaarden die er mogelijk op zouden kunnen duiden dat er van je verwacht wordt je auto regelmatig voor onderhoud aan te bieden bij de verkopende partij. Kun je die voorwaarden zelfs in de kleinste lettertjes niet vinden dan staat het je vrij om je auto door willekeurige garagisten te laten onderhouden.
 

cvegreen

Forumguru
Wij hebben onze auto ook met een lening lopen bij Citroën dan , wij mogen wel gaan waar we zelf willen voor het onderhoud van onze wagen . We moeten gewoon onze lening op tijd terug betalen , dat is de enige verbintenis met citrofinance (als ik het goed heb noemt die zo ).
Ik doe het onderhoud zelf , ik koop gewoon een bus olie en ververs die zelf , filters vervang ik ook zelf , scheelt een hoop in kosten.
 

peperskoda

Forumguru
@cvegreen: In de meeste gevallen zal dat ook zo zijn, maar je moet het altijd checken. Ik heb als verkoper bij een autobedrijf legio financieringen afgesloten waarin sprake was van een slottermijn en tevens ergens verstopt in de kleine lettertjes wel stond dat de auto voor onderhoud en reparatie aangeboden moest worden bij mijn toenmalige werkgever. Het is dus gewoon goed om je contract op dergelijke voorwaarden door te lezen, staan deze er niet kun je met onderhoud doen wat je wilt.
 
Bovenaan Onderaan