Onderhoud Golf GTI

SuperBeeb

Forumguru
Mijn 2013 Golf GTI meldt al een tijdje dat ie aan een inspectie toe is. T is idd een jaar geleden, maar slechts 7500 km.
De APK staat voor oktober op de kalender, en de olieservice (longlife) nog later, ergens eind 2020/begin 2021.
Nu overweeg ik te wachten tot september/oktober, en dan inspectie/olieservice en APK te laten doen. Ik weet dat de dealer dan moeilijk kan gaan doen over mobiliteitsservice, maar ik was toch al van plan om m naar een onafhankelijk VAG specialist te brengen.
De kilometers zullen t probleem niet zijn, heb geen vakantieplannen, en verder rijd ik ook niet veel.
Zijn er goede redenen om t onderhoud toch volgens de indicatie te doen?
 

s-line

Forumguru
Nee hoor, wat jou uitkomt, wat ik al elders ook al schreef hij kijkt naar het aantal startingen van de motor, en niet naar de kilometers. Dus als jij er alleen maar boodschappen mee doet en op visite gaat bij vrienden om de hoek zal hij veel eerder om onderhoud schreeuwen als dan jij elke dag het hele land door rijd. En de APK mag ook eerder. Alleen zit daar wel een bepaalde tijd voor omdat eerder te doen en de “normale” APK tijd dan te behouden, als je veel eerder gaat wordt ook de volgende APK keuring verzet naar de“nieuwe” tijd. Je mag geloof ik 2 maanden eerder en dan heb je dus een APK die 14 maanden geldig is.
 

spikehome

Forumguru
Ik zou die gewoon in oktober doen.

Mijn GTI is in januari voor een beurt geweest en vorige week voor apk.
Maar de beurt moest toen vanwege de fabrieks garantie helaas zelf tien niet aan de apk gedacht.
Gezien je kmter s die je gereden hebt zou ik het gewoon uitstellen.
Normaal is het om de 2 jaar of 30k kmter s
 

s-line

Forumguru
Maar dat verkort wel als je dus alleen maar kleine of korte stukjes rijd, dan ga je de 2 jaar of 30k niet halen, of willen halen met dezelfde olie...:jaja:
 

Timmer

Forumguru
Olie kan je natuurlijk ook zelf doen. Ik deed het op mijn gti zelf om de 10k. Kost je iets minder, en als je wagen op de aangegeven momenten langs de dealer gaat, heb je ook nog eens je onderhoudshistorie ;)
 

Antera

Donateur
Ik begrijp je wel dat je het overbodig zou vinden. De auto gaat rekenen op de gereden tijden/afstanden/dagen en kilometers en dan komt de melding soms erg snel

Mijn manier van denken:
Waarom bezuinigen op een kan olie en filter. Zijn de kosten niet vergeleken met motorische problemen/schade door niet vervangen. Ik vervang het elk jaar ongeacht het aantal kilometers. (mits binnen de termijn van de long-life)
 

leon-cupra

Forumguru
Bij mijn MX5 is het ook zo. Laatste onderhoud had dealer voorgeschreven 35.000km. Zit nu aan 27.000km en BC geeft aan "onderhoud". Doe enkel korte ritjes en dan zie je dat de BC vroeger "ingrijpt."

Ik zou het onderhoud ook gewoon uitvoeren.
 

hemi24

Forumguru
Vooral als je weinig km's maakt, het jaarlijks onderhoud handhaven!
Een auto heeft (relatief) meer te lijden van te weinig gebruik dan van veel gebruik...

Hoe minder km's des te meer eisen moet je gaan stellen aan olie en brandstoffen, is mijn mening.
 
Volgens mij is de melding “inspectie nu!” niet hetzelfde als “service nu!”
Heb eerder bij de O3 inspectie melding gehad, kosten waren beperkt en bij een inspectie “beurt” word er geen olie ververst. Hoogstens bijgevuld.
 
Bovenaan Onderaan