Onderhoud interval (VOI)

rosch

Nieuw lid
Vraagje waar ik via het instruktieboekje niet echt uit kom :
Ik heb zojuist mijn nieuwe Superb 1.8 TSi in intvangst genomen.
Volgens Code QG1 vóór in het service boekje heeft de auto dus het Variabel Onderhouds Interval (VOI).
Bij selektie van de service informatie in het MFA in het maxidotdisplay wordt
slechts zo'n 15.000 km /370 dagen aangegeven tot de volgende servicebeurt.
De auto is echter splinternieuw. Zou de service interval melding niet meer kilometers b.v. 30.000 km moeten aangeven ? 15000 km lijkt mij wel erg weinig voor een VOI.
Iemand ervaringen c.q. ideeen ?

Groet
Rob

hemi24

Forumguru
Als 'ie al wat weergeeft lijkt het inderdaad verkeerd ingesteld te zijn door de dealer...

Volgens mij geeft de interval in de eerste 1.000 km geen info... (was althans bij m'n vorige O2 het geval).

Mijn dealer vertelde me bij de proefrit al dat dit nog wel eens verkeerd ingesteld word. Ik vroeg hem namelijk wat de serviceintervallen waren. "Ongeveer 30.000 maar als hij op 15.000 een melding geeft zijn we vergeten om dit aan te passen."

hemi24

Forumguru
:ot: @Jurgendb: en dealer die z'n werk zo serieus neemt, zou ik m'n auto liever niet toevertrouwen...

kwaazaar

Actief lid
Mijn 1.8 moet over 15.000km voor een beurt. Huidige km-stand=11.000. Misschien afhankelijk van hoeveelheid zware ritjes. Dus veel korte ritjes, dan sneller een beurt dan veel snelweg of zoiets...?

Ik heb het zelf ook aan de hand gehad dat de auto na 15.000 km begon te klagen dat het tijd was voor een beurt. Dealer vond het al vreemd, maar wilde toch geen risco nemen, ook omdat ik toen binnen twee weken naar Oostenrijk zou afreizen, en heeft de auto nagekeken en toen toch tot de conclusie gekomen dat de VOI verkeerd is ingesteld bij aflevering.

rosch

Nieuw lid
Iedereen bedankt voor de antwoorden /tips.
Vandaag terug geweest bij de dealer vanwege een paar vervelende klachten (op een splinternieuwe auto !).
De service interval indicatie staat nu op 30.000 km /372 dagen.
Blijkt dus toch een kwestie van gewoon een instelling te zijn die de dealer kennelijk nogal eens "vergeet".

rosch

Nieuw lid
Er staat 372 dagen in het display. Kennelijk hebben ze he aantal dagen dus ook weer niet aangepast......

jalex_h

Forumguru
Als je eerst op 370 dagen stond en nu, enkele dagen later, op 372, is er bij de dagen kennelijk toch iets aangepast.

Mijn eigen ervaring: Bij aflevering was de volgende beurt bij 22.500 km en 570 dagen.
Nu, ruim 2000 km en 24 dagen verder, is dat 22.300 km en 557 dagen. Kennelijk begint hij "ergens in het midden" en gaat hij dan, al naar gelang het gebruik en rijstijl naar onder of boven bijstellen.
Neemt niet weg dat het wel slordig is dat het bij aflevering niet meteen goed ingesteld is.

nlv04565

Nieuw lid
Klopt het nu dat de eerste 1000 KM niets aangegeven wordt zoals Hemi24 aangeeft (mijn OII staat nu op 600 KM en service interval laat 0KM zien)? Hoe kan ik zien of de dealer e.e.a. goed of fout heeft ingesteld (er is e.e.a. misgegaan bij de aflevering, dit zou zo maar ook fout gegaan kunnen zijn)?

Klopt het nu dat de eerste 1000 KM niets aangegeven wordt zoals Hemi24 aangeeft (mijn OII staat nu op 600 KM en service interval laat 0KM zien)? Hoe kan ik zien of de dealer e.e.a. goed of fout heeft ingesteld (er is e.e.a. misgegaan bij de aflevering, dit zou zo maar ook fout gegaan kunnen zijn)?
Komt vanzelf, rij nog maar eens 400km...misschien 900...Bij de 1000km of 1500km gaat hij wel iets aangeven. Onderhoudstermijnen zijn nniet geheel vast meer. auto bepaald dat 'zelf' naar aanleiding van rijstijl ed.

nlv04565

Nieuw lid
Baartje, helemaal correct, vanochtend gaf het display 23300 tot de volgende onderhoudsbeurt aan, dus ht werkt. Bedankt voor de reactie.

Bovenaan Onderaan