Onderhoud niet inzichtelijk

PieterO

Nieuw lid
Forumcollegae,

Ik heb mijn Octavia 1.2 TSI hatchback nu zo'n 2 maandjes en hij bevalt uitstekend. Op alle fronten beter dan mijn oude VW Bora.

2 dingen zitten me echter niet lekker:
-De Octavia is dealer onderhouden en alleen bij de dealer staat de onderhoudshistorie geregistreerd. Wanneer ik de dealer om een uitdraai van de onderhoudshistorie vraag krijg ik te horen dat ik deze niet kan krijgen vanwege de wet AVG. Wel heb ik het mondeling gekregen. Graag wil ik de historie hebben, omdat ik deze gewoon wil inzien wanneer het mij goeddunkt. Helaas kan dit dus niet. (Je zou zeggen, wis de persoonsgegevens van de onderhoudshistorie.)
-Bij de dealer krijg ik tevens te horen dat er voor mijn auto geen vast tijdsinterval is voor onderhoud, maar dat dit blijkbaar mede wordt bepaald door gebruik. Heel rationeel natuurlijk, maar ik moet er dus op vertrouwen dat alles mbt onderhoud goed in de computer van de auto is ingevoerd.

De combinatie van bovenstaande en de feiten dat de km stand 135000 is en de getande riem nog niet is vervangen, baart me helemaal zorgen. Wie zegt dat het volgende signaal voor onderhoud op tijd is voor het vervangen van de riem?

Wat is jullie mening hierover?
 

Tees

Donateur
De laatste keer dat ik keek was een auto geen persoon, en onderhoudshistorie geen persoonsgegevens. Met andere woorden: stierenpoep.
Ik dacht dat elke dealer op basis van het VIN nummer de onderhoudshistorie (mits dealeronderhouden) kan inzien, dus anders nog eens bij een andere dealer proberen?

Verder meen ik me te herinneren dat de distributieriem van de TSIs (mits ze een riem en geen ketting hebben, hangt af van het bouwjaar en daarmee type motor) geadviseerd wordt rond de 120k, maar er staat geen vast interval voor (leuk grapje van Skoda...).
 

brepus13

Forumguru
De auto pakt als variabel interval ongeveer 30.000km. Rij je veel kleine stukjes dan zal hij eerder melding voor onderhoud geven. Je kunt ook zien in je radio menu hoe lang je nog hebt tot volgend onderhoud als het goed is. Je getande riem (distributieriem?) heeft een interval van 210.000. Niet druk om maken dus. Als je mondeling te horen krijgt wat wanneer gedaan is maak je hier toch gewoon wat aantekeningen van? Bij mijn oude S2 vertelden ze gewoon wat er gedaan was wanneer en ik schreef mee.
 

Roeland80

Forumguru
Dat had ik dus ook bij mijn Octavia 3 toen ik deze kocht in december vorig jaar ik heb bij de lokale Skoda dealer gevraagd om onderhoud historie deze was dus niet te vinden... bleek de auto bij de Volkswagen dealer in onderhoud te zijn geweest. Deze kunnen dus niet in elkaars systemen kijken ik heb toen de Volkswagen dealer gebeld waar het onderhoud gedaan was.... deze wilde ook ivm wet AVG deze niet vrij geven gelukkig dat ik via dit forum de vorige eigenaar heb getroffen...die heeft voor mij de gegevens opgevraagd en naar mij toe gemaild... erg blij
Mee geeft wat meer vertrouwen in de auto nu ik precies weet wat de onderhoudshistorie is.
 

BigCheese

Forumguru
Ik heb wel enige ervaring met de AVG regels en zolang er geen gegevens zijn die terug te leiden zijn op de vorige eigenaar is er geen vuiltje aan de lucht.
Mijn auto is geïmporteerd uit België en ik heb hem laatst voor het eerst bij een Nederlandse dealer een servicebeurt laten geven. Ik kreeg na afloop ongevraagd de hele uitdraai van onderhoudshistorie erbij waarin keurig stond vermeld welk onderhoud er heeft plaatsgevonden en waar. In België dus, met keurig de kilometerstanden erbij vermeld.

Die dealer van jou vertelt je gewoon onzin. Probeer het eens bij een andere dealer, die kan je echt zo een uitdraai geven (mits je auto inderdaad dealeronderhouden is).
 

Sjoerdb

Forumguru
In mijn boekje en papieren heb ik de vorige dealer gevonden, contact opgenomen en zonder problemen werd de onderhoud historie toegestuurd.

Ik zou nog contact op kunnen nemen met de eerste eigenaar, die staat met naam en adres in het boekje.

Ik snap echt niet wat voor waardeloze dealer jij contact mee hebt gehad, het gaat hier om een voorwerp wat van eigenaar gewisseld is. Dit alles heeft niks met de vorige eigenaar of AVG te maken.

@Roeland80, stonden er ook gegevens op die uitdraai die onder de AVG zouden vallen, of was het echt alleen gericht op het voorwerp, de auto?
 

Roeland80

Forumguru
Ja op de rekeningen die ik gekregen heb wel: naam van de eigenaar=bedrijf

verder gewoon normaal onderhoud en vervangings onderdelen....
 

Cordoba

Forumguru
Wat een l*lkoek over die onderhoudshistorie: bij jonge vag-auto's staat dat centraal(bij Vag) geregistreerd, en heeft niets met Skoda, VW of wat dan ook te maken. Vorig jaar verschillende prijsoffertes gevraagd voor het (variabele) onderhoud van mijn Fabia bij Vagspecialisten, geen dealers: beiden konden precies het onderhoud inzien, en dit jaar naar de andere specialist geweest, en die kon ook precies zien wat er het jaar ervoor was gebeurd. Bovendien bij beide garages kreeg ik na het onderhoud ook een uitdraai van het systeem met de melding van het onderhoud in het systeem.
 

Rataplan

Forumguru
Bij beide dealers (NL / Dld) waar de auto in onderhoud was, heb ik een uitdraai kunnen krijgen.

Zolang BSN nummers te pas en te onpas rondgestrooid worden, hoeft men niet moeilijk te doen om de uitdraai van een voorwerp op wielen. Dan knippen ze bovenste deel, waar adres op staat, maar eraf.
 

Roeland80

Forumguru
Wat een l*lkoek over die onderhoudshistorie: bij jonge vag-auto's staat dat centraal(bij Vag) geregistreerd, en heeft niets met Skoda, VW of wat dan ook te maken.

ja sorry ik ben zelf bij de Skoda Dealer hier in Emmen langs geweest en die kon alleen het aflever rapport in het systeem vinden... hij had met alle liefde ook de onderhoudshistorie willen geven maar de stond niet in het systeem.... maar maakt ook niet uit ik heb uiteindelijk de onderhoudshistorie via via gekregen.....
 

Rataplan

Forumguru
Overigens als je onderhoud blijft uitvoeren behoud je je mobiliteitgarantie. Scheelt weer lidmaatschap van die ouderenvereniging met gele service auto’s.

Overigens kan het zo zijn dat bij pech een gele serviceauto komt of een zilveren VAG bus.
 

Roeland80

Forumguru
@Rataplan
Heb je de voorwaarden wel eens vergeleken ANWB en de mobiliteitsgarantie van de dealer? En ik snap met zulke prijzen bij de dealer dat je dat “gratis” als sigaar uit eigen doos kan weg geven.... dat prijs verschil bij een normale garage kan ik het lidmaatschap voor mij en mijn vrouw makkelijk betalen en dan heb ik nog betere voorwaarden ook.... ik heb op vakantie niet zoveel aan 3 dagen vervangend vervoer als mijn auto niet meer gemaakt kan worden zoals bij de VW mobiliteitsplan
 

Ronnie

Forumguru
Vorig jaar mijn Fabia 3 uit Spanje ingevoerd, en de complete onderhoudshistorie bij de VW dealert in Oldenzaal opgevraagd en gekregen.....
Ik snap echt niet waar ze moeilijk over doen....
 

Rataplan

Forumguru
@Roeland80
Ik heb met de luxewagen nog nooit langs de kant gestaan; nieuwe of bijna nieuwe wagens in fabrieksgarantie.
In garantieperiode sowieso dealer onderhoud. Aantal jaren dat ik niet ADAC / ANWB lidmaatschap heb bespaard kan ik prima hotel of huurauto betalen. Is ook een principe dingetje; ik vind ze net de KBO.

De allereerste vakantie met m’n vrouw begon in een oude Golf 2. Gereedschapskist achterin en om de zoveel kilometer de koppeling bijstellen. Ze is nog steeds bij me...
 

Niels83

Forumguru
Andere dealer zoeken. Van mijn citigo printte ze het direct uit.

Als je denkt dat de getande riem eerdaags vervangen moet worden wat let je? Als de dealer je onderhoud doet houden zij bij wat wanneer moet. Ik laat doen door een beun, en die houd dat ook voor mij bij.
 

Cordoba

Forumguru
De allereerste vakantie met m’n vrouw begon in een oude Golf 2. Gereedschapskist achterin en om de zoveel kilometer de koppeling bijstellen. Ze is nog steeds bij me...

Kun je zien dat zo'n Golf toch degelijk is. :D (P.S. Hoe is het met de vrouw?)
 
Bovenaan Onderaan