Onderhoud O3 prijzen & kosten

dj.verhulst

Forumguru
ik ben eens aan het rondkijken naar een O3 met TSI ,, ik dub nog tussen een 1.2 en 1.4

maar vroeg me af wat het onderhoud eigenlijk kost, die PDF op de skoda site is nog al beknopt.

kan wel zien hoeveel de long live beurt kost en wanneer 2 jaar of 30 K

maar om de hoeveel km de bougies, luchfilter, koolstof filter.

neem aan dat de remvloeistof om de 3 jaar gewoon moet zoals meestal ??

en wat doet het verbruik zoal ??
 
Laatst bewerkt:

dj.verhulst

Forumguru
sorry maar die had ik al gevonden,, en bestudeerd,, er staat wel wat het kost maar geen km standen of termijnen van de filters en bougies ...
 

Altos

Banned
Onze is net terug van de 60.000 km beurt, was 465 euro...wat er precies vervangen is kan ik later ff nazoeken voor je.
 

Stewie

Senior Member
Ik heb niet anders geweten dan 30000km intervallen en zie daar weinig problemen mee.
Wagen staat dus ongeveer om de 7 maanden bij de dealer en die moet alles maar checken of dat nog 30000km meekan.

Mijn peugeot 206 (90000km), VW golf 6 (125000km) en VW passat huidig model (60000km) zijn nooit buiten regulier onderhoud naar de dealer geweest. Mijn opel astra H (1550000km) 1x met een scheur in de slang naar de commonrail (leuke dieselwolk :D). Ik ben voor grote intervallen tussen de onderhoudsbeurten :).

Mijn clio en saxo (gecombineerd 100000km) heel vaak, maar die waren niet nieuw. Met de peugeot 308 heb ik net 20000km gereden en dus geen onderhoud nodig gehad.

Van de kosten heb ik niet zo een idee...
 

Noord26

Forumguru
Wellicht handig als je daar ook wat onderbouwing bij plaatst bij dat soort uitspraken.

sowieso is het sowieso ;)

Verstopping van kanaaltjes in het blok voor koeling/smering. 30Dkm kan wel, maar dan wel elke 15Dkm olie en filtertje vervangen als je lang van de auto wilt genieten. Het is geen must natuurlijk. Maar als je 15Dkm aan houdt voor olie en filters kun je grotere problemen voor blijven.

;)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

rudolfi

Forumguru
Verstopping van kanaaltjes in het blok voor koeling/smering. 30Dkm kan wel, maar dan wel elke 15Dkm olie en filtertje vervangen als je lang van de auto wilt genieten. Het is geen must natuurlijk. Maar als je 15Dkm aan houdt voor olie en filters kun je grotere problemen voor blijven.

;)
Maar met de longlife olie moet dit toch kunnen lijkt mij, volgens mij kan het met goede olie gewoon om de 30.000 km. Vaker olie wisselen is alleen noodzakelijk als je de auto constant zwaar belast.
 

Noord26

Forumguru
Het kan ook wel. Alleen is de ervaring op langere duur anders, vooral door oa tuners die dit tegen komen met de 30Dkm intervallen met 30Dkm verse olie en filters. Zwaar belasten is overigens beter voor een motor als hem niet stevig belasten. Want van juist weinig belasting verontreinigd een motor stukken meer.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Noord26 +1 ik kan me wel vinden in je genuanceerde uitleg, ook bij mij gaat er om de 15k nieuwe (longlife)olie in én een nieuw filter er op :jaja:
 

rudolfi

Forumguru
Het kan ook wel. Alleen is de ervaring op langere duur anders, vooral door oa tuners die dit tegen komen met de 30Dkm intervallen met 30Dkm verse olie en filters. Zwaar belasten is overigens beter voor een motor als hem niet stevig belasten. Want van juist weinig belasting verontreinigd een motor stukken meer.

Dat is weer helemaal waar. Onze new beetle V5 kreeg om de 50.000 km een beurt en die heeft t zonder problemen 220.000 km volgehouden. Bij mn oude Alfa ging om de 5000 km nieuwe olie in omdat er alleen mee op t circuit gereden werd. De alfa werd zodra deze warm was continue zwaar belast in tegen stelling tot de Beetle. Die werd alleen af en toe een keer goed schoon gebrand :D
 

dj.verhulst

Forumguru
het ding met onderhoud is olie en oliefilter zijn meer tijd gebonden dan km gebonden.
en met vol synthese olie word het oude probleem door de inwerking van zuurstof zeer behoorlijk de kop ingedrukt.

het is bekend dat een non atmosferische motor meer baat heeft bij verse olie dan een atmosferische, maar nog het meeste bij rustig warm rijden en cool down, de laatste 15 min 5 km rustig rijden.

de motor die korte stukjes doen en nooit echt warm worden die lopen de meeste risico op verstoppingen en aankoeken en vooral verzuren en vervuilen van de olie, zeker met een (erg) rustige rijstijl.

heb zelf een O1 TDI stage II chip meer dan 200 K mee gereden, niks kapot gereden alleen regulier onderhoud,, had er ook een VOI opzitten van 2 jaar of 50 K,, om de 40 a 45 K ging de onderhoud indicator aan .


als ik met een 1.2/1.4 TSI om de 30K of 2 jaar een € 224 kwijt ben + die extra werkzamheden,, buiten slijtage delen als remmen en banden,, vind ik het onderhoud niet echt duur...


bedankt voor de informatie voor de 1.4 ,, wist niet dat dit blok een tandriem heeft,, hij gaat lang mee, maar is wel een enorme klus= kostbaar

dat het luchtfilter 90 K mee kan :pieker: ,, dat is wel heel erg veel , voor zo'n betrekkelijke kleine luchtfilterkast

maar een multi v riem,, die moeten toch om de 5 a 80 a 100 K vervangen worden zijn ze meestal kats versleten dan...
 

MaRco2

Forumguru
60.000 km beurt is een erg dure zo te lezen?

30.000 km beurtje was iets van 200 euro of nog niet eens. Hangt natuurlijk van de dealer af.

Is nog altijd een stuk meer dan wat ik bij Mitsubishi kwijt was (ivm LPG elke beurt nieuwe bougies en klepspeling controle zit daar nog bij in!).

Was ook volsynthetische motorollie.

Beurten waren toen net van 15.000 naar 20.000 km gegaan, maar was bij mij na bijna 30.000 km (kwam ook goed uit met het bovenstaande) nog zo helder als wat (LPG), na bijna 200.000 km nog net zoveel motorolieverbruik als de Octavia bij 30.000 km.:) Iets van een litertje tussen de beurten in van 30.000 km. Mijn ritten zijn altijd lange snelwegritten (een paar keer per week weg voor 400-700 km per keer), kortere ritjes (10-50 km) doen we met de Trevis.

Die 2 Jaar bij weinig rijden zou ik nooit doen, gewoon minimaal 1 keer per jaar. Juist bij zo weinig rijden, krijg je meer vocht en vervuiling in de motorolie.
 

dj.verhulst

Forumguru
maar ik rij een 12 a 15 K per jaar, dan kom ik mooi uit met 30 K of 2 jaar.
en voor de korte stukken heb ik nog een cuore staan en een fiets voor in de stad.

De Skoda zou alleen voor als ik naar mijn werk buiten de stad gebruiken en bezoek vrienden & familie
 
Bovenaan Onderaan