Onderhoud Octavia Combi TD85 2017

Beste experts,

Ik ben nieuw hier, en rijd al heel lang verschillende Octavia's combi diesels.
Deze heb ik in 2017 gekocht (nieuw) en heeft nu 105K op de teller.
Ik belde net naar de dealer voor een Olie verversing, waarvoor er blijkbaar 2 uur gerekend wordt ?
Aangezien ik zelf sleutel aan een sportauto uit 1997, (inclusief lagers vervangen etc) ben ik in principe wel in staat om het normale onderhoud te doen zoals Olie, remblokken etc.
Echter, in het instructie boekje staat echt helemaal niets... Zelfs voor de olie hebben ze blijkbaar een eigen nummer? (VW 507 00) Als ik dat opzoek is dat eigenlijk een 5W30 die door volkswagen is goedgekeurd??

Ik ben eens op het internet gaan spitten om een soort van werkplaats handboek te vinden van deze Octavia waar de standaard dingen in beschreven staan, maar niet echt iets gevonden.

Weten jullie of deze handboeken / online manuals bestaan van de Octavia III Combi TD85 uit 2017 (of zoiets?)

Mijn plan is om deze Octavia tot ong 200K Km te blijven gebruiken en indien nodig/mogelijk zelf bij te houden. (ik heb een droge garage..:D

Bedankt voor het advies

Frans
 

brepus13

Forumguru
De Octavia leent zich prima om zelf te onderhouden. Alle standaard dingen zijn goed bereikbaar. Internet staat vol met hoe dingen vervangen moeten worden. Ook intervallen zijn wel te vinden. Welk blok heb je in je Octavia liggen? TD85 is geen VAG combinatie :-) heb je een 1.6tdi 85kw?

de VW spec olie is meestal 5w30 maar kan ook 0w30 of 5w40 zijn. Alle olie met betreffend keurmerk zijn in beginsel mogelijk.

longlife beurten (met longlife olie ) gaan om de 30K. Je kunt ook kiezen voor vaste interval van 15K. Even goed dit forum doorzoeken zal je vele antwoorden geven nog. Succes met zoeken en veel plezier met sleutelen.
 
Het block is inderdaad de 1.6tdi van 85Kw. (TD85 staat bij het model nr)
Bedankt ik zal eens wat dieper in het forum graven.

Maar geen online werkplaats handboeken?

Bedankt

Frans
 

Fmoon

Forumguru
Ik doe mijn onderhoud ook zelf, heerlijk bezigheid en echt allemaal goed te doen, je komt overal lekker bij en hebt eigenlijk geen brug nodig ook. En ik ben niet technisch verder
 

Tees

Donateur
Misschien niet strikt nodig, maar ik ben toch elke keer erg blij dat ik een brug heb voor t onderhoud, maakt alles een stuk makkelijker. Ik zit dan ook bij een AHC, dus heb altijd de beschikking over een brug wanneer nodig.
 
Ik heb zo'n schaarbrug van 3 ton, dus indien echt een keertje nodig kan ik hem daar wel op zetten.

Ondertussen mij verder aan het verdiepen, met name in de S/W. Het lijkt er op dat zelfs de Accu ingeleerd moet worden. (er staat ook zo'n QR code op de accu)

Ik heb een Delphi Pro DS150e met 2016 S/W die ik gebruik voor mijn sportauto uit 1997. Dus maar eens kijken of ik daarvoor de juiste S/W kan krijgen voor een octavia uit 2017
Wat gebruiken jullie?
 

Tees

Donateur
Klopt, accu's van auto's met Start/Stop (ongeacht of je het gebruikt) moeten ingeleerd worden. Die QR code is trouwens helemaal niet nodig, dat was een verkooptrucje van VAG.
Hier gebruiken de meesten VCDS (VAG-COM) of OBDeleven (zo ook ik). Er is een heel forumdeel hiervoor beschikbaar, kijk daar gerust eens rond.
 

Fmoon

Forumguru
Meen ook wel gelezen te hebben dat dat accu inleren niet perse een noodzaak is, als je er een stukje mee rijd zouden de meldingen moeten verdwijnen. Maar als je het zelf zou kunnen, is dat altijd makkelijk natuurlijk.
 

Tees

Donateur
Noodzaak: nee; goed voor de levensduur van je accu: ja.
Anders gaat de ECU uit van de laad/ontlaadparameters van de oude accu, deze stelt ie wel zelf bij, maar als je beginwaarden niet goed zijn, dan komt die ECU meestal niet meer bij optimale waardes uit. Als je inleert, dan gaat ie weer uit van waarden die horen bij een nieuwe accu, dan zijn z'n beginwaarden iig dicht bij de optimale waarden van die nieuwe accu.
 

Fmoon

Forumguru
Goed om te weten! Mijne is 8 jaar en zal dus wel eens aan de beurt zijn . Even inleren is dus wel wijsheid, begrijp dat het dan niet acute noodzaak is dat het direct gebeurd? Stel dat het op een vakantie gebeurt (met mijn geluk).? Dan kan het inleren ook bij een thuiskomst?
 

Tees

Donateur
Ja, dat lijkt me geen probleem. Ik zou geen maanden wachten, maar een paar weken moet kunnen. En inleren is een fluitje van een cent als je VCDS of OBDelevdn hebt (of iemand kent). Ik heb overigens om die reden de OBDeleven altijd in de auto liggen, dan heb ik m op vakantie ook mee. Al een keer van pas gekomen toen ik me bij flink optrekken verschakelde en in de toerenbegrenzer schoot met noodloop tot gevolg. Heb die fout toen zelf ter plekke kunnen wissen, een stuk fijner dan in t buitenland op het equivalent van de Wegenwacht te moeten wachten...
 
Bovenaan Onderaan