Onderhoud(skosten)

Froggy71

Nieuw lid
Er zijn hier al een aantal interessante items de revue gepasseerd, zoals het topic waar de kilometerstanden worden bijgehouden. Zie: http://www.skodaforum.nl/forum/i/wi...meterstand-onder-de-octavia-ii-rijders.17250/
En bijvoorbeeld enkele items met advies/vragen over wel/niet doorrijden met een bepaalde kilometerstand.

Toch heb ik een nieuw topic geopend omdat ik nieuwsgiering ben wat er allemaal voor nodig was om die (hoge) kilometerstanden te halen. Ik vind dat interessant omdat ik zelf zit te dubben of doorrijden financieel verstandig is. Met name vorig jaar het nodige moeten verspijkeren en je weet nooit wat er allemaal nog aan zit te komen. Zo is bijvoorbeeld één van de zwakke punten: de koppeling/2 massa vliegwiel, nog helemaal origineel en zit er weer een distributiewissel aan te komen.

Dus hier mijn eerste aanzet in de hoop dat jullie het idee ook wat vinden en je bijzondere onderhoud wilt delen. Om het enigszins overzichtelijk te houden heb ik alleen enkele highlights (of eigenlijk de dieptepunten) genoemd. Regulier onderhoud is eigenlijk niet interessant want dat heeft iedereen.

226.000 - Octavia Combi 1.9 TDI Elegance - 2006 - @@Froggy71 (16-6-2014)
Km bij aanschaf: 164000 - 2010
Reparaties:
60.000 (2007)-Kachelmotor - kosten onbekend (vorige eigenaar)
148.000 (2010)-Schijven/blokken achter - kosten onbekend (vorige eigenaar)
195.000 (2012)-Airco (condensor) en diverse onderzoekskosten, afvullen etc - kosten ca. €800
205.000 (2013)-Turbo defect: vervangen, retrofit roetfilter verwijderen e.d. - kosten ca. €1500
208.000 (2013)-Accu defect: vervangen - kosten €141
211.000 (2013)-Kabelbreuk druksensor - kosten €185
215.000 (2013)-Remklauw achter vast: vervangen (incl. schijven/blokken) - kosten ca. €500
218.000 (2013)-Remklauw andere kant vast: vervangen - kosten ca. €280
 

KWc

Lid
175.000 km octavia combi 1.6Tdi (bj 2010)

Reparaties buiten normaal onderhoud om:
- 174000 (2014) airco compressor vervangen wegens defecte poelie (gaf bijgeluid) alsook distributieriem (was al blijkbaar ver heen en spanrol gaf bijgeluid). Airco afvullen. Ook multiriem en preventief waterpomp vervangen (€ 1400)
- 150.000 (2013 - vorige eigenaar): nieuwe koppeling + drukgroep (€ 1250)

Al bij al niet zo bijzonder; distributieriem moest anders toch vervangen worden bij 180.000.
Verder regulier onderhoud; batterij-uitlaat-roetfilter-ophanging enz. nog origineel. Draagarmrubbers kraken wat maar laat dat voorlopig zo.
 
315.100 - Octavia Combi 1.9 TDI Elegance - 2006 - @weertenaar (VAG techniek chip)
Reparaties buiten normaal onderhoud:

120.000km Turbo vervangen (onder coulance regeling, bij vorige eigenaar)
200.000km hulpcilinder van de koppeling vervangen €80,-
260.000km gloeispiralen kapot (kosten ??)
290.000km parkeersensor naar binnen gevallen/geduwd. zelf verholpen (dubbelzijdige tape €5)
300.000km nieuwe accu €119.-
300.000km nieuw logo op de motorkap (€30)
305.000km glas beide buitenspiegels los, 1 kant verwarming kapot. 1 kant gelijmd, andere vervangen (€15,-)
315.500km airco doet raar, moet nog naar gekeken worden (waarschijnlijk een sensor)

Nog steeds de originele koppeling erin, bij 280.000km de remschijven voor vervangen en de blokken achter (beide 1e keer)

ik zal vanavond de rekeningen eens bekijken, misschien kan ik dan de kosten helemaal invullen
 

TheoStek

Forumguru
Wat mij toch altijd opvalt in de zin van de airco is dit..

aircocheck is overbodig.
heb airco problemen en waarschijnlijk zegt de garage een nieuwe pomp?
heb een aircocheck laten uitvoeren, en is weer lekker koel ben tevreden?
Na 5 jaar de airco laten controleren bleek de condensor defect te zijn?
Garage zegt aircocheck is niet nodig?

en nu deze : airco doet raar, moet nog naar gekeken worden (waarschijnlijk een sensor)
Alle andere dingen worden kwa kosten ingevuld, maar de airco niet?
Waarschijnlijk een sensor?
Waarom toch zo lang wachten, en waarschijnlijk is bedriegelijk...Kom op, meteen diagnose laten stellen van wat wat er waarschijnlijk mee mis is.

Tenslotte betaalt iedereen voor onderhoud, hoe langer je wacht des te duurder wordt het.
 
Eigenlijk off topic, maar ik wil hier toch even op reageren. Ik laat mijn airco minimaal 1x per jaar controleren. Een paar maanden geleden begon hij raar te doen, koelde wel, maar begon pas na een tidje te koelen en ook minder goed dan voorheen, dus meteen de garage gebeld en laten controleren. Alles was goed, ook genoeg druk, dus waarschijnlijk was het filter vuil, deze hebben ze geprobeerd te vervangen, maar de PA-6 dop is niet los te krijgen zonder te beschadigen en nieuwe zijn niet te krijgen voor deze condensor (vrij snel is de condensor blijkbaar gewijzigd).
Dus maar laten zitten en ik kwam hier een topic tegen over een vaag airco probleem, waarbij Theo aangaf dat het waarschijnlijk een sensor was en dit uiteindelijk ook die sensor bleek te zijn....

Daarop heb ik @TheoStek een persoonlijk bericht gestuurd om te vragen wanneer hij in de buurt was om er een keer naar te kijken en meteen de airco van de auto van mij vriendin te controleren, maar hier heb ik geen reactie meer op gehad :)

dus ik zal nog maar eens een bericht sturen, want idd....langer me doorrijden maakt het waarschijnlijk niet beter....
 
Bovenaan Onderaan