onderhoud

TDI_DSG

Senior Member
Mijn octavia 2.0 TDI DSG DPF heeft nu 14000 km gelopen en de maxidot geeft aan dat hij over 1000 km een beurt wil. Net de garage gebeld en die zegt dat hij helemaal geen beurt nodig heeft maar pas bij 30000 km. Mijn vraag is dus wanneer kreeg jullie 2.0 TDI zijn eerste beurt?
 
Hey
Ik heb een 1.9 maar volgens het boekje moet die ook om de 30.000 binnen. Mijn garagist zei dat het om de 15.000 moet. Dit is omdat er geen long life olie inzit. En als ik andere draadjes lees ben ik daar niet boos om want blijkt dat je dan een olieverbruik hebt. Volgens mij gaat die LL olie langer mee omdat je om de 5000 of zo een liter moet bij kappen dus heb je na 20000 al eens ververst. Pas op dat is mijn ondeskundige mening hé.
 
Dan staat de computer nog verkeerd ingesteld. Je moet dan naar de garage gaan en die kunnen dit voor je aanpassen. Anders krijg je de rest van de 15000 KM steeds te zien dat die voor een beurt moet.
 
Het lijkt mij dat Cycloon60 gelijk heeft. Gewoon even door de garage laten resetten.
Vwb Kerel: Volgens mij is jouw garagist de lachende derde die veel verdient aan onnodig olie verversen.
 
De garage kan dit volgens mij gewoon instellen. Of om de 15000 km of als de auto er zelf aan toe denkt te zijn.
Olie enzo lijkt me niet de directe aanleiding voor zo'n beurt, die moet je toch altijd controleren (maandelijks of zoiets ?)
 

Migliore

Senior Member
Ligt eraan of je lease rijdt... Meestal moet je dan ± om de 30.000 km voor de beurt. In het instructieboekje staat daar ook het een en ander over. Als je de sleutel op contact draait en dan de dagtellerknop langer dan 2 sec ingesrukt houd, krijg je ook te zien over hoeveel km je naar de garage moet. Afhankelijk van je rijgedrag past het systeem het aantal nog te rijden km´s of dagen aan!!! Ik hoef nu pas na ± 45.000 km
 

TDI_DSG

Senior Member
Dank voor alle antwoorden. Ik rij inderdaad 'lease' en de garage zei ook dat de computer verkeerd ingesteld stond, maar ik wilde het toch even zeker weten.....
 

Dolf

Actief lid
Hi TDI DSG,
Heb er ruim 20.000 opzitten en heb er een halve liter bijgedaan .maar stond nog niet op het minimum.
dus geen verbruik met long live olie
 

Wullum

Actief lid
Er schijnt een serie O2's verkeerde onderhoudsintervallen (van de Fabia ?!?!) in de settings te hebben staan (die van mij ook). VAG-COM eraan en aanpassen....
 

ougie

Forumguru
30.000km, mits je er long-live olie in hebt zitten. Het verbruik is dan ook minniem.
 

purk

Senior Member
MAX 30.000 km ,Het wil niet zeggen dat je om de 30.000km moet maar dat je bij MAX 30.000 of twee jaar een onderhouds beurt nodig is.
Het kan maar zo zijn dat de Service indicator bij 20.000 km laat zien dat de auto onderhoud nodig heeft, Dit heeft te maken met je rijstijl of gebruik van de auto.
Er zit namelijk een sensor in je carter die dit meet, tempratuur, hoeveelheid en ga zo maar door.

maar gaat hij bij 15000 km al aan, dan zal hij waarschijnlijk verkeerd ingesteld staan
 

Trol

Lid
Mijn dealer zei ook 15000. Dus vast aantal km.
Ga eens informeren hoe dat nu zit. Denk dat die graag geld verdienen. Is immers per periode een keer meer op onderhoud komen!
 

reeseend

Forumguru
Vandaag onze Skoda voor het eerst sinds de aanschaf (November 2007) weggebracht voor een 90.000 km beurt. Er is dus alleen een onderhoudsbeurt uitgevoerd en verder was er niets gevonden aan de auto. Totale kosten aan deze auto 302 euro aan onderhoud sinds de aanschaf:cheer:
 

VEEJAY

Forumguru
leuk zit ik het hele draadje te lezen, kom ik een eigen post tegen...


Anywayz: hoe zit het met de 30dkm en 60dkm beurt dan? Wanneer gaan ze je Vriem vervangen bij de 120DKM?
 
Mijn dealer zei ook 15000. Dus vast aantal km.
Ga eens informeren hoe dat nu zit. Denk dat die graag geld verdienen. Is immers per periode een keer meer op onderhoud komen!

MAX 30.000 km ,Het wil niet zeggen dat je om de 30.000km moet maar dat je bij MAX 30.000 of twee jaar een onderhouds beurt nodig is.
Het kan maar zo zijn dat de Service indicator bij 20.000 km laat zien dat de auto onderhoud nodig heeft, Dit heeft te maken met je rijstijl of gebruik van de auto.
Er zit namelijk een sensor in je carter die dit meet, tempratuur, hoeveelheid en ga zo maar door.

maar gaat hij bij 15000 km al aan, dan zal hij waarschijnlijk verkeerd ingesteld staan

Perfect uitgelegd Purk....

En Trol. alle octavia's na 2000 hebben longlife, dus ook die van jou, het kan zijn dat de oliekwaliteit verkeer geprogammeerd staat, dat kom ik nog al eens tegen.
Of....... als je de service indicatie via het instrumentenpaneel re-set (ja dat kan) dan gaat de progammatuur automatisch terug naar vaste intervallen (dus 15000 km)
 

reeseend

Forumguru
Perfect uitgelegd Purk....

En Trol. alle octavia's na 2000 hebben longlife, dus ook die van jou, het kan zijn dat de oliekwaliteit verkeer geprogammeerd staat, dat kom ik nog al eens tegen.
Of....... als je de service indicatie via het instrumentenpaneel re-set (ja dat kan) dan gaat de progammatuur automatisch terug naar vaste intervallen (dus 15000 km)
Ehh Topsport, Weet jij wanneer de Distributieriem van een 1.6 FSi motor moet worden vervangen?
 
Perfect uitgelegd Purk....

En Trol. alle octavia's na 2000 hebben longlife, dus ook die van jou, het kan zijn dat de oliekwaliteit verkeer geprogammeerd staat, dat kom ik nog al eens tegen.
Of....... als je de service indicatie via het instrumentenpaneel re-set (ja dat kan) dan gaat de progammatuur automatisch terug naar vaste intervallen (dus 15000 km)

Trol zal het ondertussen al wel weten want zijn postje dateert van 2007.
 
Bovenaan Onderaan