onderhouds beurt Fabia 1.2 TSI

piair1982

Forumguru
Vandaag eerste beurt gehad.

In 13.000 km een kwart liter olie verbruikt, das netjes denk ik.
Motor regel apparaat heeft een update gekregen moest volgens de fabriek, rammel met starten zou verdwenen moeten zijn. Maar dat weet ik morgen bij koude start.
Verder is het ventiel van de linkerachterband vervangen vanwege een minuscuul lekje.

Verder is er niets gebeurt.

Ze zijn alleen vergeten de ruitenwisser bladen te vervangen, die strepen. Gek genoeg constateerden ze wel een sterretje in de voorruit.

Hoe dan ook, het valt me mee zo een eerste geurtje.
 

piair1982

Forumguru
Klopt, was alleen bang dat de kettingspanner vervangen moest worden ivm het ratelende geluid...

Met de motor update pakt de motor nog soepeler op.
 

piair1982

Forumguru
Ook de weergave van het verloop van de tankmeter is verbeterd.

Eerst als de tank voor twee derde leeg was gaf hij half vol aan.
Nu is twee derde ook echt twee derde.

Verder is de motor wat genuanceerder met het gas geven.

Ik rijd al wel ruim 9000 km op BP ultimate, dat scheelt ook een hoop.
 
@piar,

die motor update wordt die alleen gedaan tijdens de beurt,of is dit iets waar je eerder voor terug kan/moet?
onze faab is pas in april aan de kleine beurt toe.
die rammel wat je omschrijft hoor ik ook tijdens de koude start, een hele korte rammel.
 

piair1982

Forumguru
Tijdens de beurt hangen ze hem aan de computer die met de fabriek in verbinding staat. Die meldde dat mijn fabia een update had.
Alleen sinds vandaag is de rammel weer terug.... Dus de update heeft weinig nut...

Ook tijdens warme start hoor ik.de rammel...
 

Fabia

† In Memoriam
Balen voor je. Misschien moet je eens een vergelijkende rit maken in een andere FII TSI.
 

piair1982

Forumguru
De waste gate staat even open met de start. Geeft een rauw rammelend geluid. Is wel veel minder na de update.

Na ongeveer een maand een keer of 6 dat het het doet en niet elke keer meer.
 
Hoe hoog was de factuur voor deze eerste beurt ? Ik moest voor mijn Skoda 1,2 TSI liefst € 213,- betalen terwijl er op de Skoda site € 140,- wordt aangegeven(liefst 52 % méér!) ..:mad: Auto was helemaal in orde , geen extra werkzaamheden.
Uiteraard gereclameerd bij de dealer waarna er € 38,- afging , de onderhoudsprijzen zouden alleen gelden voor de oude motoren , voor de TSI geldt een toeslag van € 35,- volgens de dealer .
Ik heb hier geen goed gevoel bij :icon_smile_question bij mijn vorige Seat waren de prijzen altijd keurig conform de site !
Deze dealer beviel me tot nu toe heel goed maar heb er nu wel de nodige vraagtekens bij.....
 

Noord26

Forumguru
Toeslag voor TSI? Moet niet gekker worden. Laat die dealer anders eens zijn eigen informatiefolder bij de balie eens doorlezen.

:uitlachen:
 
Ik vermoedde al zo iets...met andere woorden : bij deze Skoda dealer wordt je dus gewoon besodemieterd !
Volgens het instructieboekje gaat er 3,6 liter olie in het carter , de dealer deed er 4,5 liter in anders zou hij onder peil staan:1884: Ook werd er VW 00 507 olie in gedaan ipv de voorgeschreven 00 502....
Ben benieuwd naar de prijs van de 30.000 beurt volgend jaar dan... als de afwijking dan wéér zo groot is dan is het einde dealer voor mij en ga ik daarna naar een universeel bedrijf !

Mijn Skoda bevalt overigens uitstekend :) , bij mij geen olieverbruik en in 17.000 km nooit voor garantie teruggeweest .
Brandstofverbruik ruim 1:17 gemiddeld , lijkt me voor een Fabia Plus en prima cijfer .
 

Noord26

Forumguru
Dus je gaat niet even terug langs (of belletje) met de zaken die je nu aan geeft, maar gaat er gewoon de grote beurt laten doen? Dat begrijp ik dan weer niet als je nu ontevreden bent over de geleverde werkzaamheden.
 
Het is alweer een maandje geleden dus ik ga nu niet meer terug....zat me al een poosje dwars , een vriend van mij die bij de Italiaanse VW importeur werkt mailde ook al dat prijs niet uit kan maken - collega's met een VW Golf 1,2 TSI stonden ook al raar te kijken toen ik over die toeslag begon :eek:oo: . Eerste beurt van een veel duurdere Mercedes B 200 van een familielid ook al goedkoper...is Skoda dan zo'n duur merk :722:
Bij mijn eerstvolgende bezoek aan de dealer zal ik zeker om uitleg vragen maar ivm de garantie zal de eerste grote beurt zeker nog daar plaatsvinden , daarna is alles toch voor eigen rekening en ben ik vrij om naar een universeel bedrijf te gaan.
 
Ik ga er vanuit dat het gewoon op een eerlijke manier uitgepraat kan worden , verder zijn het hardstikke aardige mensen waar ik me gewoon thuis voel . Gisteravond sprak ik nog iemand die al 20 jaar klant is bij dit bedrijf :zeer tevreden alleen bevestigde zij ook dat onderhoudstarieven gewoon duur zijn en daarom ook wel eens naar een ander gaat - ik heb haar ook maar eens gewezen op de Skodasite. Een andere dealer is helaas niet mogelijk omdat deze dealer beide filialen in de regio bezit , een subdealer is er ook maar heeft een twijfelachtige reputatie dus ook geen optie .
Voordeel van de twijfel dus , wanneer de volgende beurt weer veel te duur is wordt het dus een universeel bedrijf óf de Seat dealer (= Spaanse Skoda) waar ik beiden ook goede ervaringen mee heb .
Het gaat om Skoda Rijk in Goes .
 

Fabia

† In Memoriam
De dealer is toch gehouden aan de onderhoudsprijzen zoals vermeld op de skodasite:

Goed om te weten: alle ŠKODA-dealers hanteren gelijke adviesprijzen voor onderhoud. De goed opgeleide ŠKODA-monteurs gebruiken daarbij uitsluitend ŠKODA Originele Onderdelen®.

Die kan dan toch niet opeens met een toeslag aan komen zetten.
 
De op de Skoda website genoemde tarieven zijn adviesprijzen. Een dealer kan dus afwijken. Uit concurrentie oogpunt lijkt mij dat echter niet verstandig.
 
Bovenaan Onderaan