Onderhoudsbeurt Superb II

Erik Napoleon

Nieuw lid
L.S.,
Superb II (Maart 2012) heeft onderhousbeurt gehad bij 60.000 km.
De volgende zou moeten zijn bij 90.000 km.
Nu geeft de boordcomputer aan dat er een servicebeurt moet worden gegeven, terwijl de km stand is 81.000.
Wie weet de eventuele oorzaak daarvan. Moet de service worden uitgevoerd of kan je doorgaan tot de 90.000 km.
In afwachting van reacties.
Met vriendelijke groet
 

Noord26

Forumguru
30.000km is het maximaal haalbare in een ideale wereld/situatie. Het een VOI waarbij de V staat voor variabel (Onderhouds Interval). Niets aan de hand dus.

Hoe vaak heb je bijvoorbeeld de olie bekeken?
 

s-line

Forumguru
Het systeem van de auto meet alles zelf,dus als de kwaliteit van de olie slecht wordt(door bijv. korte ritjes) geeft hij eerder aan dat een service-beurt nodig is. Ook meet het systeem het aantal startingen die de meeste slijtage veroorzaken,dus ook dan geldt,rij je veel korte ritjes rond de deur dan ga je de 30000 niet redden.
Bij mijn ex Superb gaf hij ook meestal rond de 20k aan dat een service-beurt nodig was,wat op zich wel weer redelijk overeen kwam met de 2jaar.
 

Michel

Forumguru
Zolang de auto nog niet aangeeft dat er onderhoud nodig is, kan je in de boardcomputer nog zien hoeveel kilometers en hoeveel dagen je nog kan doorrijden tot aan de volgende servicebeurt. Afhankelijk van wat het eerst op nul staat (kilometers of dagen) geeft de auto vervolgens aan dat er onderhoud nodig is.

Bij mij is de variabele altijd het aantal kilometers, omdat ik gemiddeld 40 tot 45 duizend kilometer per jaar rijd. In die gevallen heb ik altijd meegemaakt dat de auto exact 30.000 km na de laatste servicebeurt een melding gaat geven.
Als er onder minder gunstige omstandigheden wordt gereden (korte ritjes, veel stadsverkeer) kan dat interval kleiner zijn, maar dat heb ik zelf nog niet meegemaakt. Ik rijd voornamelijk snelweg kilometers.
 

bobbl

Forumguru
Ik rijdt voornamelijk kleine ritjes, ongeveer 10000km /jaar.
Laat ieder jaar de olie en filter vervangen (de rest gewoon volgens boekje) en volgens mij kreeg ik de laatste keer precies een jaar na de laatste oliewissel een melding.
 

s-line

Forumguru
Zo deed ik het ook @bobbl !
Elk jaar gewoon lekker verse olie erin,ik vind 2jaar veel te lang voor een olie wissel.
De olie is mijn inziens dan veel te vuil met alle gevolgen van dien! Dus ik deed 1 jaar zelf,andere jaar bij de dealer.
 

Jan Krukas

Senior Member
Zo deed ik het ook @bobbl !
Elk jaar gewoon lekker verse olie erin,ik vind 2jaar veel te lang voor een olie wissel.
De olie is mijn inziens dan veel te vuil met alle gevolgen van dien! Dus ik deed 1 jaar zelf,andere jaar bij de dealer.

Vind 2 jaar ook te lang ik doe elk jaar voor de vacantie nw olie en olie filter kan ik met een gerust hart
De caravan er achter hangen en naar Italie rijden (gebruikt na dik 150000 km nog steeds geen olie)
En dat voor een superb 1.8TSI combi van 2010 type 2011 de onderhouds beurten doe ik zelf dat scheeld
Natuurlijk een hoop gebriuik wel altijd L,L Olie en dat is al duur genoeg,en mischien gebruikt hij daarom
Geen olie door omdat het jaarlijks vernieuwd Word :pieker:
 

Noord26

Forumguru
Vind 2 jaar ook te lang ik doe elk jaar voor de vacantie nw olie en olie filter kan ik met een gerust hart
De caravan er achter hangen en naar Italie rijden (gebruikt na dik 150000 km nog steeds geen olie)
En dat voor een superb 1.8TSI combi van 2010 type 2011 de onderhouds beurten doe ik zelf dat scheeld
Natuurlijk een hoop gebriuik wel altijd L,L Olie en dat is al duur genoeg,en mischien gebruikt hij daarom
Geen olie door omdat het jaarlijks vernieuwd Word :pieker:

Ik kan daar ook wel inkomen. Toen wij onze 1.8TSI kochten stond er bijna een ton op de teller en verbuikte wat olie. Nu wij hem een aantal jaar rijden en elk jaar (circa 15.000km/jaar) een (grote) beurt hebben laten geven lijkt dat olieverbruik juist steeds minder te worden.
 

oco1979

Forumguru
jaarlijks olievervangen is :thumbsup: of om de 15.00km.

De kans dat je moet bijvullen als je om de 30.000km een beurt laat doen is redelijk groot.

Als het op die 5L olie en oliefilter moet aankomen :pieker:.

Kan dan ook blijven rijden met je olie en deze altijd bijvullen als het nodig is.

olie is beter geworden met de jaren,maar motoren zijn ook gevoeliger voor vervuiling.
 

mwhite

Forumguru
die van mij mag dinsdag weer voor apk en beurt.
ook de distributieriem moet vervangen worden.
zit longlife in dus moet ie er ook long mee doen.
olie vervangen doe ik jaarlijks bij apk en zit ik over de km's heen (veel) dan doe ik het tussendoor zelf een keer.

bijvullen is niet nodig :thumbsup:
 

Jan Krukas

Senior Member
die van mij mag dinsdag weer voor apk en beurt.
ook de distributieriem moet vervangen worden.
zit longlife in dus moet ie er ook long mee doen.
olie vervangen doe ik jaarlijks bij apk en zit ik over de km's heen (veel) dan doe ik het tussendoor zelf een keer.

bijvullen is niet nodig :thumbsup:

Distributieriem??? Is toch een ketting!!
 

Spierings

Forumguru
L.S.,
Superb II (Maart 2012) heeft onderhousbeurt gehad bij 60.000 km.
De volgende zou moeten zijn bij 90.000 km.
Nu geeft de boordcomputer aan dat er een servicebeurt moet worden gegeven, terwijl de km stand is 81.000.
Wie weet de eventuele oorzaak daarvan. Moet de service worden uitgevoerd of kan je doorgaan tot de 90.000 km.
In afwachting van reacties.
Met vriendelijke groet
De vorige beurt is toch niet in 2012 geweest? Denk dat je er tussendoor een vergeten bent...

Anders ben je bijna 2 jaar te laat....

Het longlife interval is namelijk 30.000 of 2 jaar..
 
De superb I (2003-2008) werd geleverd met de 1.9 tdi motoren met een onderhoudsinterval(lees oliewissel) van 50.000 km indien longlife olie(synthetische) werd gebruikt. Bij VW was dat dan 30.000 km en seat 15.000 km voor identiek dezelfde motor. Ik heb dat zo werkelijk toegepast en de wagen is nu 13 jaar oud en 270.000 km met slechts 5 smeringen achter de rug. Enige nadeel was dat na de 1e 50.000 km mijn interieur wat begon te ruiken (de pollenfilter) en die vervangen we nu steeds om de 20.000 km.I In 1992 heeft "autobild" Duitsland een test gedaan met 2 golfs tdi en eentje met interval 15000 km en ééntje 100.000 km longlife olie, de motor werd gedemonteerd en de foto's verschenen in dit blad. De conclusie : de motor waar de olie niet ververst werd was in betere staat(longlife olie).
 

Eltjo

Forumguru
ik reed bij m'n laatste Passat met gewone Lidl olie (€20/5liter) die door VW bedoeld was om de 15dkm te vervangen. Ik verving dat jaarlijks tussen de 20-27 dkm, net hoe het uitkwam, en programmeerde via VagCom dat er met longlife vervangen was. Ik merkte dan wel dat 'ie iets soepeler liep met koude start. Hoe is dat bij jou Dandy59?

De eerste keer dat ik olie verving van de eerste Passat en voor mij eerste diesel (daarvoor LPG=schonere olie), was na 17dkm ipv 15dkm. Ik schrok omdat het leek alsof er dikkere blubber..stukjes in de olie zaten. Ik had zelf zo'n 13 dkm daarvan gereden. Daarvoor een oudere man die >20 km naar z'n werk reed. Ondanks dat ik slechts 7 km naar m'n werk rij maar ook regelmatig langere stukken, heb ik die dikke blubber daarna nooit meer gezien bij een oliewissel...
Dus, ik denk dat een lange rit behoorlijk wat bagger kan los kan maken en dat het erg uitmaakt of dat wel of niet met regelmaat gebeurt.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
ik reed bij m'n laatste Passat met gewone Lidl olie (€20/5liter) die door VW bedoeld was om de 15dkm te vervangen. Ik verving dat jaarlijks tussen de 20-27 dkm, net hoe het uitkwam, en programmeerde via VagCom dat er met longlife vervangen was. Ik merkte dan wel dat 'ie iets soepeler liep met koude start. Hoe is dat bij jou Dandy59?

Besparen doet iedereen graag. Maar dit is (te) extreem? Als autoliefhebbers op een forum fronst dit minimaal de wenkbrauwen..
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
€ 20 per 5 liter 5W40 cannister voor de Passat. Voor de Superb (5W30 Longlife) is sinds kort (2x in aanbod geweest) ook te koop, maar dan voor € 7 per literfles. En geen porto- min. bestelkosten.
 
Bovenaan Onderaan