Onderhoudsbeurt

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericb

Actief lid
Onze Fabia is nu bijna 2 jaar oud. De kilometerstand is ongeveer 20000 km (2e auto).
Nu vraag ik mij af wat het beste is, op de site van Skoda staat in de adviesprijslijst van onderhoud wel een jaarcheck (269 euro)maar die maar iets goedloper dan de 30000 km (215 euro) beurt.
Weet iemand wat het verrschil is? Ik wil wel een beetje voorbereid bij de dealer komen en geld teveeel uitgeven is natuurlijk niet de bedoeling.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik zou ff in je instruciteboekje kijken daar staan de beurten in beschreven. Misschien kan je aan de hand daarvan beslissen. Mij lijkt een 30k beurt een beetje voorbarig, zeker gezien je kilometrage. Doe dan een jaarcheck en volgend jaar de 30k beurt.
 

ericb

Actief lid
Heb ik inmiddels gedaan, en inderdaad staan de werkzaamheden beschreven. Ik ga denk ik wel voor de jaarinspectie. Weet iemand of die adviesprijs van Skoda inclusief olie etc. is?
 

van_der_P

Senior Member
Heb ik inmiddels gedaan, en inderdaad staan de werkzaamheden beschreven. Ik ga denk ik wel voor de jaarinspectie. Weet iemand of die adviesprijs van Skoda inclusief olie etc. is?

Volgens mij zit olie erbij, net zoals oliefilter, carter-ring, en ruitsproeivloeistof.
Je krijgt een rekening waar als op benoemt is voor het bedrag van het pakket wat je gekozen hebt.
Het spreekt vanzelf als er reparatie noodzakelijk is dat niet in de pakketprijs zit.
 

Gieliovd

Forumguru
Uit mijn ervaring zit er bij een grote beurt BAR weinig materialen. Ik zou het helemaal moeten uitspitten maar ik had ook 235 euro als bedrag gezien. Toen werd het meer en meer en meer.
 

purk

Senior Member
het verschil tussen een grote en een jaarbeurt is: bij deze kilometerstand helemaal NIKS.

Een jaarbeurt is eigelijk een kleine beurt! waarbij ze wel alle punten nakijken die ze bij een grote beurt ook na kijken.

Alleen kan het dan zijn dat ze bij de inspectie dingen tegen komen die aan vervanging toe zijn en die dan mee pakken ( mits jij toestemming geeft )

Bij de eerste 4 jaar en 60.000 kilometer is een jaarbeurt al meer dan voldoende!!!! MAAR GOED,Je heb dan wel mob-garantie en dat is ook wat waard, Toch?
 

ericb

Actief lid
Oke bedankt voor de info, ik ga wel even met de dealer overleggen wat er in- en exclusief is.
 

Esje

Lid
Hallo allemaal,

ik heb mn skoda vorige maand voor onderhoud weg gehad. De kmstand was inmiddels alweer 200.000 km. Maar nu kwamen er andere dingen achterweg.

Er zou ruimte zitten op de rechter fuseekogel (of hoe je dat mag schrijven). De wiellager rechts is niet goed. De draagarmrubbers moeten beide vervangen worden. De oliekeerringen in de versnellingsbak lekken. Dit geintje gaat me waarschijnlijk 760 euro kosten. En dan is ook de radiateur nog eens aan het zweten dus die moet eigenlijk ook vervangen worden en dat gaat me nog eens 240 euro kosten. Al met al breng je je auto naar de garage met een grote beurt (60.000 km) en dan komt er ook nog eens 1000 euro aan ander onderhoud naar voren. Mijn vraag is dan ook... heeft iemand dit ook al eens gehad met zn skoda? Zo ja, wat waren daar de kosten voor? En is het niet apart dat 15.000 km geleden alleen de draagarmrubbers beetje droog waren en nu dit er allemaal achter vandaan komt?
 

van_der_P

Senior Member
Hallo allemaal,

ik heb mn skoda vorige maand voor onderhoud weg gehad. De kmstand was inmiddels alweer 200.000 km. Maar nu kwamen er andere dingen achterweg.

Er zou ruimte zitten op de rechter fuseekogel (of hoe je dat mag schrijven). De wiellager rechts is niet goed. De draagarmrubbers moeten beide vervangen worden. De oliekeerringen in de versnellingsbak lekken. Dit geintje gaat me waarschijnlijk 760 euro kosten. En dan is ook de radiateur nog eens aan het zweten dus die moet eigenlijk ook vervangen worden en dat gaat me nog eens 240 euro kosten. Al met al breng je je auto naar de garage met een grote beurt (60.000 km) en dan komt er ook nog eens 1000 euro aan ander onderhoud naar voren. Mijn vraag is dan ook... heeft iemand dit ook al eens gehad met zn skoda? Zo ja, wat waren daar de kosten voor? En is het niet apart dat 15.000 km geleden alleen de draagarmrubbers beetje droog waren en nu dit er allemaal achter vandaan komt?

Onderdelen verslijten niet in een keer, maar iedere keer een beetje. Tot op een gegeven moment de slijtage een bepaalde grens bereikt. Dan is het niet veilig omdaar dan mee door te rijden en maakt de garage daar een opmerking over.
Voor een auto van deze leeftijd, met zo'n hoge kilometerstand horen deze zaken onder gewoon onderhoud. Er is niks kapot alleen versleten. En dit zegt niets over de kwaliteit van Skoda, dat gebeurt bij elk ander merk auto ook.
Als je nu 1000 euro (is heel veel geld) uitgeeft, en je kunt er weer een tijd mee vooruit, dan valt dat toch weer mee. Want voor 1000 euro koop je geen andere auto.
 

cvegreen

Forumguru
is een mooie kilomter stand op je fabia . mij lijkt het toch iets waarvan je op zo'n afstand wel kan denken dat er eens het één en het ander aan vervanging toe zal zijn. Jij moet wel uitmaken natuurlijk voor u eigen of je die kosten wel nog wilt ophoesten voor je fabia . Indien niet moet je wel nog meer geld uit je beugel halen om een ander vervoersmiddel aan te schaffen. Als hij je anders nog heel goed bevalt zou ik het toch nog eens overwegen om die kosten te maken , indien je zegt . Ja maar dit en dat is ook aan het slijten bv banden, accu , vering en wat kan er nog eens gaan slijten , dan kan je eens overwegen om een wagen met minder kilometers aan te schaffen. Hoe het met je financiele kant zit , dat kunnen wij niet weten he . Dat kan enkel jij bepalen . We horen het wel wat je zult gaan doen .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan