Onderhoudsboekje kwijt - Distributieriem

Quick009

Nieuw lid
Hallo allemaal!

Ik rij met een Skoda Fabia (van het jaar 2010), 1.4 TDI 51kw.

Bij de aankoop van deze tweedehandswagen heb ik te laat gemerkt dat er geen onderhoudsboekje bijzat.
Dit is een probleem want nu weet ik niet wanneer welk onderdeel vervangen moet worden...
Ik vraag me dan ook af wanneer de distributieriem moet vervangen worden. Heeft iemand daar een idee van? Zijn er nog onderdelen die ik binnenkort zou moeten vervangen?
Mijn wagen heeft nu 74.000km staan en ik heb zo net zelf de schijf- en trommelremmen vervangen, alsook de multiriem.

Mocht iemand een digitaal kopietje van een leeg onderhoudsboekje hebben... altijd welkom.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Olivier
 

Antera

Donateur
welkom, Bij twijfel riem altijd vervangen. Indien hij breekt ben je verder van huis. Ik vervang standaard de riem bij aanschaf andere auto.
 

hemi24

Forumguru
Welkom Olivier!

Auto is ouder dan 6 jaar, dus advies is om ongeacht de kilometerstand de distributieriem te (laten) vervangen...
 

Quick009

Nieuw lid
Ik heb gebeld met een Skodagarage uit de buurt.
Zij meldden mij dat de distributieriem pas vervangen dient te worden aan 150.000km, de leeftijd doet er niet toe.
Toch bedankt voor jullie advies!
Groetjes.
 

DJSmiley

Actief lid
Uit mn hoofd is het bij 90k controleren en daarna om de 15k weer controleren, vervangen indien nodig.
edit: Da's bij de benzine
Volgens de buren http://wiki.tdiclub.nl/images/9/96/Tandriem-intervallen-audi-vw.jpg zou het om de 120k zijn.

Daarnaast idd de leeftijd: Rubber wordt in de loop van de tijd slechter.

Waarom denk je dat er op rubbertjes ook een houdbaarheidsdatum staat..
En bij banden hetzelfde: Te oude banden gaan barsten/scheuren.

Die 150k zou kwa kilometers best kunnen, maar zonder de staat van het rubber te controleren is dat gok die ik niet zou willen nemen. De riem vervangen kost je zo'n 500 eur (neem dan ook meteen de multiriem mee), blok aan gort is een meervoud

Als ik een 2e hands auto met onduidelijke historie of twijfel zou aanschaffen, dan wissel ik 'm preventief. Risico is te groot om voor die 500 eur de gok te nemen.
Vanaf daar heb je dan iig je eigen historie en gevoel erbij :)
 

Antera

Donateur
de leeftijd doet er niet toe.

ik weet niet wat voor dealer het is maar rubber verduurt en moet wel degelijk als hij 5 jaar erop ligt elk jaar worden gecontroleerd omdat er dan snel scheurtjes kunnen komen door de ouderdom van het rubber. En geloof mij als hij klapt voor de 150dkm dan is er niemand thuis aangezien de riem er al meer dan 5 jaar erop ligt en dit jouw eigen verantwoording is.

PS beter riem vervangen dan een nieuwe motor nodig :-)
 
Bovenaan Onderaan