Onderhoudscontract v.s. werkelijk onderhoud

Darks

Nieuw lid
Hoi,

Bij een prijsofferte van een nieuwe Kodiaq II Sportline 2.0 TSI 4x4 DSG, kreeg ik een huidige 'mooie aanbieding' op het WeCare onderhoudscontract (Belgische markt) onder mijn neus geschoven. (= alle onderhoud inclusief + garantie en bijstand).

Enfin, voor 91 EUR per maand kan ik 5 jaar zorgeloos rijden en op onderhoud gaan bij de dealer (21k per jaar). Dit zou dan een aanbieding zijn komende van 136 EUR die het normaal kost. En dat is dan vrij van eventuele prijsstijgingen.

Zelfs bij de promo prijs heb ik me wel eens verslikt. Ik ben me erg bewust dat deze auto niet de goedkoopste zal zijn in onderhoud. Maar dit lijkt me best duur. Zijn er hier ervaringen met dit soort contracten t.o.v. de gemiddelde kosten aan onderhoud op een jaar of 5?

Ik meer fan van onafhankelijke garages maar binnen de garantietermijn (nu 4 jaar aangeboden) is dat sowieso niet echt een optie.
 

gehaktbal

Forumguru
Ik zou het een beetje zien als een soort verzekering / lease, namelijk: Je betaalt per maand, waarbij je onder de streep duurder uit bent maar daarentegen ook geen onverwachte kosten hebt. Als alles volgens het boekje loopt, heeft de aanbieder zijn geld verdiend.

Daarentegen: Mocht er wat groters vervangen moeten worden wat niet onder garantie valt en niet buiten de voorwaarden van je overeenkomst valt, dan haal je waarschijnlijk snel je geld er uit en voorkom je grote uitgaven in 1x.

Persoonlijk zou ik zo'n contract nooit afsluiten. Daarnaast gaat het om een nieuwe auto, dus wat zou je dan aan onderhoud voor grote kosten moeten hebben....
 

MarcoO2

Forumguru
Wat... € 91,00 x12 x5 = € 5.460,00! Dat zou je op een nagelnieuwe auto, met garantie, normaal gesproken nooit aan kosten maken.

Los daarvan mag je ook binnen de garantietermijn gewoon naar een onafhankelijke garage. Laat je niet gek maken...
 

Bakkertje

Forumguru
Wat houdt alle onderhoud in? Gaat dat ook over slijtage delen als banden en remmen?
Verder is het wel handig om te weten wat de garantie precies inhoudt?
Gevonden: https://nl.skoda.be/_doc/ac82dcf9-e29c-4a9c-a326-6c29b85f264c

21000 km per in 5 jaar = 105000 km, onderhoud bij iedere 15.000 km is dus 7 beurten. Omgerekend betaal je dan 780 euro voor iedere beurt en heb je dan ook pechhulp onderweg. Het lijkt duur, maar eigenlijk valt het dan ook nog redelijk mee.
Het ligt er ook aan welk niveau het over gaat, silver, gold of platinum. In Platinum zitten ook banden..

Maar ik ben het ook wel met @MarcoO2 eens, voor een nieuwe auto ga je dergelijke kosten niet zomaar maken in de eerste 5 jaar. Of er moet iets mis zijn, maar dan geldt gewoon de fabrieksgarantie..
 

Frup

Forumguru
Mijn (vak-) garage bood ook zo’n abonnement aan. De prijs was afhankelijk van leeftijd, staat (van de auto), en kilometers.
Niet alles valt er onder, sommige dingen zijn optioneel. Ik zou er zelf niet voor kiezen. Ook al omdat ik geen lange termijn verbinding met één garage wil. Immers als je al een jaar betaalt en je hebt nauwelijks profijt van je abonnement gehad, zul je het niet stopzetten.
IMG_1543.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Je kunt zelf ook elke maand het bedrag in een potje stoppen en daaruit het onderhoud betalen.

Een dealer geeft je echt niks cadeau, dus ook dit is een sigaar uit eigen doos!
Dealers zijn hard op zoek naar “klantenbinding“, ook voor service en aftersales.
 

leon-cupra

Forumguru
95€ valt op zich nog wel best mee op voorwaarde dat het het gold pack is. Dat silver pack dekt veel te weinig. Maar zoals reeds gezegd , 7x onderhoud op 5 j is toch ook wel snel 3.200€-4.000€ (zie regelmatig op mijn werk facturen passeren van onderhoud van het wagenpark , onder de 600€ nog niet veel facturen gezien - ook VAG en merkdealer) Als je dan nog wat remmen en kleine prutsen rekent is die 95€ echt niet veel (maar vrees dat dat voor het silver pack zal zijn).

Mijn vader heeft dat vroeger op een paar wagens gehad, Wecare. Had ooit een audi A6 3.0tdi quattro. Wel eens iets gehad aan het quattro systeem .. tja, dan is dat bedrag er zo uit. Heb je een probleemloze wagen, betaal je uiteraard teveel. Mijn vader heeft het bij zijn laatste wagens niet meer gedaan. De bedragen werden echt heel hoog dat het niet meer de moeite werd (zeker met een nieuwe wagen en mijn vader veranderde ook wel snel van wagen).
 

Darks

Nieuw lid
Het is inderdaad het gold pack, dus in principe alles behalve banden.

Blijft toch een aanzienlijk bedrag. En ik dacht dat de onderhoudsintervallen ruimer liggen? (30.000k) of bedoelen jullie dan met een tussentijdse inspectie?

Ik zou sowieso uitgebreide garantie genieten met een actie nu (in totaal 4 jaar). En bijstand zit in m'n verzekeringscontract. Dan lijkt het me wel duidelijk dat het geen goed idee is.
 

leon-cupra

Forumguru
1734466323234.png

Met 21k per jaar sta je eigenlijk quasi elk jaar in de garage voor een onderhoud. Reken klein onderhoud gemakkelijk 4-500€, groot onderhoud 800-900€ ... tja, dan betaal je niet gek meer voor dat Wecare contract. Zeker als het een Gold-pack is. Je zal een beetje meer betalen, maar je moet dan ook niet wakker liggen van uitzonderlijke herstelkosten.
 
Bovenaan Onderaan