Toen ik onlangs mijn nieuwe O2 1.6 tdi (privé-voertuig) afhaalde, raadde de verkoper me aan na 15k of één jaar de olie te verversen. Kon ik begrijpen: eerste olie, inslijten motor, enzovoort. Weekje later haal ik een litertje reserve-olie op bij de dealer, kwestie van voorbereid te zijn op eventueel olieverbruik (dankjewel skodaforum!). Daar zegt de dealer me dat het onderhoud eigenlijk om de 30k is, want om de 15k, dan loopt die dure olie toch zo op. Die roetfilter verplicht hen blijkbaar specifieke olie te gebruiken. Maar ik mocht zelf beslissen wat ik zou doen.
Ik meende trouwens dat er een onderhoudsintervalindicator in stak, die zelf berekende of een nieuwe smeerbeurt nodig was. Ben ik toen trouwens vergeten te vragen.
Wat moet ik daar nu mee? Zelf rijd ik ongeveer 20k per jaar, en ik rijd (zo) lang (mogelijk) met mijn auto's. Om de 15k? Om de 30k?
Ik meende trouwens dat er een onderhoudsintervalindicator in stak, die zelf berekende of een nieuwe smeerbeurt nodig was. Ben ik toen trouwens vergeten te vragen.
Wat moet ik daar nu mee? Zelf rijd ik ongeveer 20k per jaar, en ik rijd (zo) lang (mogelijk) met mijn auto's. Om de 15k? Om de 30k?