onderhoudsinterval 1.6 tdi

flip

Lid
Toen ik onlangs mijn nieuwe O2 1.6 tdi (privé-voertuig) afhaalde, raadde de verkoper me aan na 15k of één jaar de olie te verversen. Kon ik begrijpen: eerste olie, inslijten motor, enzovoort. Weekje later haal ik een litertje reserve-olie op bij de dealer, kwestie van voorbereid te zijn op eventueel olieverbruik (dankjewel skodaforum!). Daar zegt de dealer me dat het onderhoud eigenlijk om de 30k is, want om de 15k, dan loopt die dure olie toch zo op. Die roetfilter verplicht hen blijkbaar specifieke olie te gebruiken. Maar ik mocht zelf beslissen wat ik zou doen.
Ik meende trouwens dat er een onderhoudsintervalindicator in stak, die zelf berekende of een nieuwe smeerbeurt nodig was. Ben ik toen trouwens vergeten te vragen.
Wat moet ik daar nu mee? Zelf rijd ik ongeveer 20k per jaar, en ik rijd (zo) lang (mogelijk) met mijn auto's. Om de 15k? Om de 30k?
 

skodaoctavia2

Actief lid
die onderhouds indicator berekend helemaal niks, die stellen ze af garage in of in jou geval fabriek. korte interval of lange interval.
als het goed staat er in jou onderhoudsboekje precies het aantal beurten en wanneer (welke km stand)
 

flip

Lid
Die onderhoudsintervallen worden dus niet berekend...
Maar wat met die 15k of 30k? Is dit gewoon een truuk om regelmatig de klant terug te zien. Is het voldoende het oliepeil regelmatig te volgen en de langste interval te kiezen?
 

skodaoctavia2

Actief lid
dat hangt van de gebruiker af flip. rijdt je lange stukken of veel korte stukken. ik rijdt alleen lange stukken bij mij staat ie op lang 30 k
want met 15k moet ik bijna om de maand naar de garage :407:

gebruik je hem vaak of niet
met longlife 30k is voldoende dan is 15k echt zonde van je olie en je geldbuidel:1439:
 
Toen ik onlangs mijn nieuwe O2 1.6 tdi (privé-voertuig) afhaalde

Flip ik ga heel ff off-topic, maar dat komt omdat ik zie dat je zo'n nieuwe 1.6tdi motor hebt en daar zijn nog zo weinig ervaringen in een skoda over bekend (ik neem aan dat het niet de greenline is?).
Ik verwacht ook binnenkort een 1.6.tdi octavia maar heb in de 1.9tdi proefgereden. De dealer verzekerde me dat de prestaties gelijk zouden zijn.
Kan jij jou ervaringen met de 1.6 vertellen? heeft ie inderdaad een T in de tdi of valt het tegen? Is ie stil? Kom je ergens tekort?

Ik ben zeer benieuwd!
 

ikke

Lid
goeiemiddag,

Ik ga om de 30.000 km +- 5-6 maand op onderhoud.
Ik laat wel long life olie gebruiken en tot nu toe werkt dat super, behalve het olie verbruik.

mvg
 

Constant

Erelid
die onderhouds indicator berekend helemaal niks, die stellen ze af garage in of in jou geval fabriek. korte interval of lange interval.
als het goed staat er in jou onderhoudsboekje precies het aantal beurten en wanneer (welke km stand)
Die onderhoudsindicator meet het olieverbruik en op basis daarvan veronderstelt het de noodzaak voor een grote beurt. Bij zwaar gebruik verbruik je immers meer olie dan bij gewoon gebruik. Mijn auto moest na ruim 26000 km terugkomen voor de eerste grote beurt.
 

flip

Lid
Vooreerst er bij vermelden dat ik uit een 1.9 68pk met 351.000 km kom! Mijn 1.6 tdi heeft er nu ongeveer 1000 km op zitten. Ik ben onder de indruk van de stilte, dat is zeker. Starten, rijden en de motor afzetten gebeurt heel rustig. Mijn verbruik is voorlopig 5.86 l op 100km, wat meer dan redelijk is (inrijden nieuwe motor en vooral stop-startverkeer) gezien de veel betere prestaties (verbruik vorige auto: 6.3l/100 km en heel traag). Ik rijd niet sportief, want dan zou ik voor de 2.0 gekozen hebben. Daar waar vroeger toeren (en nog meer kabaal) gemaakt moesten worden om ietwat vooruit te gaan, is het nu vooral zaak om tussen die 1500 en 2500 toeren te blijven. Eens je dat vast hebt, zijn de stilte en tegelijk de trekkracht best indrukwekkend. Binnenkort komen enkele langere autosnelwegritten. Benieuwd hoe dit verloopt. 120km/u staan alvast voor ongeveer 2200 toeren/min, wat ook best weinig is en rust garandeert in de auto. Dit is, wat mij betreft, een echte vlotte reiswagen. Je herkent me aan mijn brede glimlach achter het stuur. Een vRS zou natuurlijk nog beter zijn, maar mijn keuze was zeker een goeie!
 

flip

Lid
De Belgische invoerder had blijkbaar nog niet de nieuwe instructieboekjes, want in het mijne wordt de 1.6 tdi doodgezwegen en is er alleen sprake van de 1.9 en 2.0 tdi. In het Serviceplan staan alle voertuiggegevens, en één vermelding blijkt van belang: QG1, wat staat voor Variabel service-interval (QG0 en QG2 zijn dan vaste). Dan wordt het service-interval afhankelijk van 'de intensiteit waarmee de auto wordt gebruikt.' De dealer kan QG1 omcoderen tot QG2, in het geval de specifieke motorolie niet leverbaar is. Voorlopig zal mijn dealer dus omgecodeerd hebben naar QG2. Dit zou omkeerbaar zijn. Ik blijf me afvragen wat ik nu best doe. Iemand suggesties?
 

hemi24

Forumguru
Naast het instruktieboekje had ik 2 dunne boekjes / toevoegingen bij de aflevering eind augustus. De ene is van begin mei: de wijzigingen van modeljaar 2010; De tweede is van begin juni: gegevens/specificaties 1.6 CR TDI en uitleg over o.a. de schakelindicator.

De onderhoudsinterval staat bij die van mij zoals de meesten op 30k. Volgens mij telt deze netjes af vanaf 30k en wordt je interval alleen korter afhankelijk van de thermische belasting van de motor (o.a. koude start). Bij m'n vorig 1.9TDI uit 2007 heb ik deze in elk geval nooit boven de 30k uit zien komen...
 

flip

Lid
Ik merk, hemi24, dat je flink wat km afhaspelt. Dan zal die 30k zeker wel verantwoord zijn. Mijn O2 heeft er nu net iets meer dan 1000km, dus veel meer koude km, dus waarschijnlijk veel vlugger binnen voor variabel onderhoud...
Even off topic: hoe bevalt de overgang van 1.9tdi naar 1.6tdi? (prestaties, verbruik, whatever?)
 

hemi24

Forumguru
Flip, 1.6 CR t.o.v. 1.9 PD?

op papier gelijkwaardig

in praktijk:

++ de stillere loop (althans binnen in de auto);
+ (nog) gunstiger verbruik;
+ langere overbreningen (en toch geen greenline versie);
- koppel bij wegrijden / slaat makkelijk af;
- reageerd trager op gasgeven / mist de "push in the back" t.o.v. PD;
- top op Autobahn valt tegen / duidelijk afgeregeld bij 195km/h (bergaf);

Begrijp me niet verkeerd, de 1.6 CR is een heerlijke auto om mee onderweg te zijn, maar het is geen overduidelijke sprong voorwaarts t.o.v. de 1.9 PD...

...de 1.9 PD was/is gewoon een hele goede motor, denk ik dan maar...

...die van mij luste de pk-klassegenoten van de HDI/TDCI/CDTI/etc in elk geval altijd rauw, iets waar ik met de 1.6 CR nog niet echt van overtuigd ben...

Wellicht iemand die dit anders ervaart?
 
- reageerd trager op gasgeven / mist de "push in the back" t.o.v. PD;

Hmmm. Daar wordt ik dan wat minder vrolijk van. Ik rij nu een mazda 3 1.6 citd en ik heb de 1.6tdi octavia besteld. Hiertoe heb ik 2 proefritten in de 1.9 dieselvariant gereden omdat de 1.6 er nog niet was en eerlijkgezegd vond ik dat de 1.9 al geen "push in the back" had in vergelijking met m'n huidige 1.6 citd. (de Mazda is zo'n 150 kg lichter)
Dat ga ik dan wel erg missen zeg...Is voor mij toch een stukje "sportief" rijgevoel. Topsnelheid vind ik niet zo belangrijk, als ie maar snel en fel reageert.
 

hemi24

Forumguru
Andrik, als ik het logische rijtje afga (Mazda <-> Ford <-> Peugeot) kan ik weinig anders concluderen dan dat je nu rondrijdt met een 1.6 HDI van 109pk met 240nm (260 met boost).

Dan moet het al aan de verhoudingen van de bak liggen, maar anders ga je er, motorisch in elk geval, niets op achteruit qua prestaties.
 
Bovenaan Onderaan