Onderhoudsinterval 15k of 30k

haassie

Forumguru
mijn auto heeft nu sinds de laatste beurt 15k gereden. Sta dus voor het eerste onderhoud sinds mn aanschaf? Nu staat er volgens longlife een interval van 2 jaar of 30k. Nu heb ik ook gelezen dat mensen iedere 15k de olie verversen en wellicht filters (lucht/olie).

Gezien al het bekende oliegeneuzel (waar ik nog geen last van heb) wil ik de intervallen niet te groot maken.

Als ik de olie laat verversen wat is er dan te adviseren (1.8tsi) ...5w30? Heb al zo veel types voorbij zien komen.
 

Cherokee

Senior Member
Misschien heb je hier iets aan.
 

Bijlagen

  • Service tabellen diverse motortypen.pdf
    222,4 KB · Weergaven: 73

CDK

Forumguru
5w30 of 0w30 volgens de VAG specificaties en je kan dat uiteraard ook jaarlijks doen als je niet aan je kilometers komt.
Oliefilter altijd mee vervangen met de olie, luchtfilter kan je ook eens per 2 jaar doen met weinig kilometers.
 

andrehj

Forumguru
In een TSI met alleen directe inspuiting (hebben alle TSI's, behalve de MQB 1.8 en 2.0 varianten) zou ik zonder meer adviseren om maximaal 15.000 km met de olie te rijden en daarna te verversen met een goede 0W30, 5W30 of 5W40 (voorkeur) volgens de juiste normen.
Ondanks dat ik er een paar jaar geleden anders over dacht, is die 15.000 km met de roetende TSI's echt de max.

Voor een 1.8 of 2.0 TSI geldt dat nog veel harder, omdat die last hebben van vervuilende zuigerveren. Deze vervuiling is ofwel afkomstig uit de olie, of komt vanuit de verbrandingsruimte en kan door de al wat vuilere olie niet meer goed worden afgevoerd. In alle gevallen zal een schone olie dit vervuilingsproces vertragen.
 

Highway

Forumguru
Ik gebruik de 0W30 die de dealer ook gebruikt (shell). Ik ververs om de 15 000km, inc nieuwe (originele) oliefilter.

Zelf doe ik de beurt 1 malig, jaar daarop de dealer. Mijn 1.8tsi met 175 000km heeft (nog) geen olie problemen.
 

oco1979

Forumguru
Doe je veel km op zéér korte tijd kan je eventueel richting 30.000km gaan.
Anders om de 15.000km is een aanrader.
Want al die info van de olie is beter geworden en kan langer mee....... jajajaja....
Maar van de rest spreken ze niet.
Korte ritten, dpffilters reinigen, extra roetdeeltjes in de olie, fijne oliekanalen,enz.....
Zal op lange termijn lonen je korte intervalwissel.
 

Antera

Donateur
Ik zie het altijd maar zo . Beter om 15K een can olie en filter dan een motor kapot. Die kost een stuk meer dan een can olie. En kan zeker geen kwaad.
 

eriktv

Forumguru
Hier net zo: elk jaar een grote en een kleine beurt, dat is dan elke 15.000-20.000km. Voorheen combineerde ik dat direct met bandenwissel en APK, sinds vorig jaar wissel ik de banden (wielen) zelf. Geeft mij in ieder geval een geruster gevoel en op die €140 komt het uiteindelijk ook niet aan ;)
 

Highway

Forumguru
Oliewissel om en om doe ik zelf. Doe het zelf garage - even op de brug. Filter eraf, olievuldop los. Vervolgens omhoog, de olie opvangbak eronder en de carterplug los draaien.

Dan een rondje onder de auto om te kijken of daar alles nog in orden is.

Alle olie eruit - carterplug weer terug draaien (deze keer een tip van een ander topic hier volgen - Ford carterplug gebruiken omdat die van VAG moeilijk lekvrij te krijgen is zonder deze te strak vast te zetten).
Auto weer laten zakken, nieuwe (originele VAG) oliefilter erop en dan weer vullen met de juiste olie.

Kosten: kannetje olie, oliefilter en brughuur. 65 tot 75 euro.
 

oco1979

Forumguru
vandaag ne beurt gegeven,ken nu interval op 10.000KM gezet, was 15.000km.

Geen foutcodes aanwezig :jaja:
Bandencheck heb ik een vijsje gevonden,koortje er in en we kunnen weer rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
met 270km als dichtstbijzijnde punt in België
Ik zit thans niet heel veel dichter bij België dan jij - maar heb misschien een taalvoorsprong omdat ik vele jaren vrij intensief (én prettig) met collega's van de Belgische vestigingen heb samengewerkt.
 

Agent327

Forumguru
Ik rijd gemiddeld 20+K per jaar en doe voornamelijk lange ritten op de snelweg. Ik wissel gedurende dit jaat 1x olie + oliefilter. Heb onlangs voor €15,- een pomje bij de Lidl gekocht waarmee olieverversen een peuleschil is geworden.
Er zullen ongewtijfeld argumenten zijn (drab en en metaaldeeltjes in het carter die niet kunnen worden verwijderd). Maar ik denk dat die drab er bij het carter leeg laten lopen er ook gewoon in blijft en de metaaldeeltjes (als ze er zijn) worden toch immers aaan de magnetische carterplug vastgehouden?
Benieuwd naar andere invalshoeken hierop.
 

Jan Krukas

Senior Member
Even een advies van een ex Skoda rijder(Superb 1.8TSI Comby)
Verversen +filter elk jaar voor de vakantie +=15000 km mijn
Superb had 186000 km gereden zonder een druppel olie gebruik,
(5 w30 LL).
 
Bovenaan Onderaan