Onderhoudsinterval

Ronbe

Senior Member
Mijn Rapid 1.2 tsi is nu ruim 2,5 jaar oud, met variabel onderhoudschema. Klinkt leuk,minder vaak voor onderhoud naar de dealer, maar in de praktijk moet ik vaker naar de dealer.
December vorig jaar eerste long life beurt gehad. Display geeft nu aan Inspectie over 21 dagen, olie verversen over 275 dagen. Op het oliekaartje staat in april 2018 (auto is dan 3 jaar) remolie verversen. Dat betekent in een jaar tijd 3 x naar de dealer.
Ik denk erover om vanaf april volgend jaar over te stappen naar een vaste onderhoudsservice zodat ik nog maar 1 x per jaar naar de dealer hoef, en ook in de pas blijf lopen met bijv. de APK. Misschien iets duurder, maar voor mij handiger en overzichtelijker.
Levert dit nog nadelen op die ik over het hoofd zie?
Oh ja, ik rijdt ongeveer 12.500 km per jaar.
 

EdK

Forumguru
Remvloeistof is nooit in een servicebeurt ( klein / groot ) ingepland.
En ligt aan je dealer om je er op te attenderen.
Ben daar in verleden op geattendeerd door mijn dealer en heb de afspraak met hem gemaakt dit vanaf heden ( toen ) met een grote beurt mee te pakken.
Ik heb geen zin om na een tijdje terug te komen voor remolie als dat met een grote beurt meegepakt kan worden.
Want de kosten van remolie dat is het echt niet....De rompslomp die je hebt om weer een dag te plannen voor dit kost uiteindelijk veel meer...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik merkte op gegeven moment dat mijn dealer dit in de gaten houdt en meeneemt met een beurt als het tijd is. Prettig idee.
 

bvandep212

Nieuw lid
Het long-life onderhoud is veranderd, nu kom je met olie-service(olie wissel en vervangen oliefilter) en inspectie-service(onderhoudscontroles, checklist) los bij de dealer.

Olieservice is variabel elke max. 2 jaar/30.000
Inspectieservice is vast 1e keer na 2 jaar daarna elk jaar.

Remvloeistof verversen is de 1e keer na 3 jaar en dan elke 2 jaar.(volgens het onderhoudsschema)


Overschakelen naar vast onderhoud is altijd mogelijk.
 

Ronbe

Senior Member
De rompslomp die je hebt om weer een dag te plannen voor dit kost uiteindelijk veel meer...
Dat is precies wat ik bedoel. Mijn vraag is of er nadelen zijn die ik over het hoofd zie als ik overstap van variabel onderhoud naar vast onderhoud.( bijv. andere olie kwaliteit o.i.d.)
 
Bovenaan Onderaan