Onderhoudsschema Skoda Octavia?

Kampie

Lid
Ik ben van plan om een skoda octavia combi 1.9 diesel bj 2000, km. stand 178000 te kopen. Aangezien ik geen idee heb wat ik bij een diesel kan verwachten, heb ik de volgende vragen:
1. Wanneer zijn de onderhouds intervallen van zo´n auto?
2. Bij welke kilometerstanden (om en nabij) kan ik grote reparaties verwachten (distributieriem, startmotor etc)?
3. Is het verstandig om bij deze kilometerstand de auto aan te schaffen? Wat is jullie advies?

Alvast bedankt.

Dutch4x4

Senior Member
Vraag 1: hangt ervan af of hij op een vast of variabel onderhoudsschema zit. Het laatste komt vaker voor (maximaal elke 50k voor diesels), maar het eerste zie je ook nog weleens (elke 15k). Dus gewoon aan de verkopende partij vragen wat het onderhoudsschema is. Eventueel is het ook nog in het onderhoudsboekje op te zoeken: de code QG0 slaat op een vaste interval, QG1 op een variabele.

purk

Senior Member
elke 15.000 een kleine beurt
elke 30.000 een grote beurt
elke 90.000 tandriem en spanrol vervangen.
bij twee vervanging , dus nu bij 180.000 zou ik ook de waterpomp vervangen.

Remblokken voor kun je om elke 45.000 kilometer verwachten en geld meestal eerste keer alleen remblokken en dan remblokken en schijven.

achter remmen gaan langer mee, mits je deze elke 30.000 laat reinigen en gangbaar maken.

kijk bij deze modellen, of je radiateur geen lek sporen heeft, wil nog wel eens in de hoekjes onderaan lekken.

voor de rest kun je deze diesels goed kopen bij deze kilometerstand, je kunt er met gemak nog vele kilometers bij rijden, kijk of laat de auto wel nakijken door iemand met ervaring

let bij een proefrit vooral op wegligging denk aan schokbrekers, en let op wiellagers en op blauwe rook tijdens accelereren.

succes.

Bovenaan Onderaan