Onderhoudsvraag

jos1964

Nieuw lid
Beste allen,
Sinds een aantal dagen krijg ik de melding dat mijn octavia een servicebeurt nodig heeft.
Precies een jaar geleden, in kilometers is dit 10000 km, heb ik een longlife beurt laten doen bij de dealer. Vervangen zijn toen: oliefilter, olie, luchtfilter, remblokken voor en achter, bougies+stekkers, interieurfilter.
Niet dat ik te beroerd ben om geld uit te geven voor onderhoud, maar de melding op het display vind ik erg vreemd: 19000 km of 13 dagen, deze verhouding is wel erg scheef.

Aangezien ik 10000 km geleden een longlife beurt heb laten doen lijkt het mij onnodig om nu al naar de garage te gaan.
Weet iemand wat deze service beurt die volgens het display aangegeven wordt inhoud? Is het verstandig of noodzakelijk om toch een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren?

Groet,
Jos
3bff5f0ace1f096f576849e28a10bc0d.jpg

Derooke

Forumguru
Ik heb dit ook voorgehad. Dit is omdat u garage normaal bij een onderhoud dit ook zou moeten doen/meepakken . Volgens mij is dit niet meer dan proberen geld af te troggelen. Want bij mij is het enige wat ze deden. Nieuwe bougies en pollenfilter. En idd een maand later was het de service beurt. (Nogmaals betalen dus)
Zij hebben me toen gezegd dat de inspectie niet "zo" belangrijk is. De service dan wel weer dus deze kan ik de volgende keer samen doen .aangezien mijn tellers nu gelijk gezet zijn is dit nu u ook geen probleem meer. En ze zeiden ook dat een bougies niet zo snel faalt dat je ieder jaar binnen moet daarvoor.

Edit .ik moet wel zoieso iedere 18 maand binnen wegens km's per jaar

hemi24

Forumguru
Waarom moet jij elke 18 maand binnen voor olieservice, 24mnd of 30k zou ik zeggen...

Je auto moet nu voor een inspectie en niet voor de olie.
Naast interieurfilter kunnen zaken als remvloeistof aan vervanging toe zijn.

Laatst bewerkt:

Luckei

Lid
Niemand zegt dat je onderhoud móet doen, alleen de auto is zo ingesteld dat 'ie dummy-proof is wat betreft intervallen.
Je kan ook je garage bellen en overleggen: jaar geleden grote beurt gedaan, auto zegt dit, vinden jullie dat ik moet langskomen?

Fmoon

Forumguru
Gewoon zelf resetten, ook tijdens mijn garantie gaven ze aan dat inspectie niet noodzakelijk was.

Tees

Donateur
Volgens mij is standaardbeleid bij VAG elk jaar inspectie, elke 2 jaar service (bij Longlife dan), of 30k km welke eerder komt. Vandaar de zo ver uit elkaar lopende km's en dagen, t zijn gewoon losse tellers.
Is die inspectie na 1 jaar nodig? Bij een nieuwe(re) auto meestal niet, mits dat je niet je garantie kost. Maar als ik zie wat er een jaar geleden allemaal bij TS vervangen is, lijkt me dat er niet veel overblijft dat nu alweer vervangen moet worden. Hooguit remvloeistof, dat staat op de rol voor elke 3 jaar (behalve als je DOT5 hebt, maar geloof dat dat in de meeste auto's niet standaard zit).

EdK

Forumguru
Zou je dat kunnen uitleggen?
Heb je wel een VCDS kabel nodig en vermoed zo dat je die niet hebt
Dus even langs de dealer en ze het goed laten zetten
Zullen wel beginnen te sputteren , maar je poot stijf houden 30K is 30K
Ik heb die tussen melding ook niet met de Fab

Tees

Donateur
Wat simpelere uitleesapparaatjes kunnen dat overigens vaak ook wel, ik heb er iig eentje die dat kan (iig bij de oudere modellen, maar lijkt me bij een modern model niet heel anders).

Fmoon

Forumguru
Oh dat is heel makkelijk. Die kilometer teller rest knop ingedrukt houden, dan contact aan, dan komt de vraag “interval resetten?”. Je kan als er meer meldingen zijn scrollen aan de stuur. Je kan zowel het onderhoud als inspectie zelf resetten op deze manier.

hemi24

Forumguru
Oh dat is heel makkelijk. Die kilometer teller rest knop ingedrukt houden, dan contact aan, dan komt de vraag “interval resetten?”. Je kan als er meer meldingen zijn scrollen aan de stuur. Je kan zowel het onderhoud als inspectie zelf resetten op deze manier.

gefeliciteerd met het feit dat je je auto daarmee ook hebt teruggezet op (vaste) intervallen van 15k...

Fmoon

Forumguru
Ik doe toch elk jaar in dezelfde maand onderhoud. Ik haal per jaar maar rond de 8000km. Maar geloof dat je kan kiezen wat je reset hoor.

Bovenaan Onderaan