Onderstel RS onder 1.2 TSI ?

Hallo allemaal,

Ben een tijdje afwezig geweest, maar heb het forum steeds gelezen en in de gaten gehouden.
Wil me nu weer wat meer hiermee bezig houden.

Gelijk maar een vraagje over een paar veren.

Ik heb zelf een Octavia Combi 1.2 TSI ambition business van 2010.
Ik vind de wagen hoogte niet ok. Vooral in de voorwielkast kan hij zeker zakken.
Achter staat hij juist op prima hoogte.
Nu kan ik een set veren overnemen die onder een RS vandaan komen met een standaard
verlaagd onderstel 2.5 cm.
Passen deze veren op mijn auto? Weet iemand dat?

Groeten
Peter

Ok, maar dat zal net genoeg zijn denk ik.
Achter staat hij prima, de rand van de wielkast loopt mooi evenwijdig aan het wiel.
Alleen voor is ie net te hoog, en een 15 mm zal net genoeg zijn.
Ik wou dan alleen de voor veren wisselen en kijken hoe het staat. Setje kost weinig namelijk.

lawewing

Forumguru
Ik onderschrijf de mening van @ertromp en @MarcoO2. Als je alleen de voorveren vervangt, zal dat vermoedelijk een negatieve invloed kunnen hebben op het weggedrag en de wegligging van de auto. Dat lijkt mij niet wenselijk. Dat verklaart wellicht ook dat verlagingsveren enkel als complete set (voor zowel voor als achter) verkocht worden.

Vergeet ook niet de auto opnieuw uit te lijnen na het vervangen van de veren.

Ridley

Forumguru
Als je alleen de voorbereiding vervangt staat de auto niet meer 'recht'. Vergeet niet dat er aan de voorkant twee wielen zitten die moeten kunnen draaien, daarom lijkt het alsof de auto voor hoger staat als achter. Denk ook aan je verlichting die opnieuw afgesteld moet worden.

Kortom: alles of niets en uitlijnen na vervangen van de veren.

s-line

Forumguru
Gaat waarschijnlijk niet werken op jou auto! Jou auto is een 1.2 tsi en heeft een lagere aslast (en lichter)als een rs, dus zou het zomaar kunnen dat hij niets zakt en zelfs hoger komt te staan!

Joske

Forumguru
graag foto's na plaatsing! :D

neen.. dat is misschien wat cynisch ;)

ik denk dat er al redelijk goede raadgevingen gepasseerd zijn waar je imo toch best rekening mee houdt

Gaat waarschijnlijk niet werken op jou auto! Jou auto is een 1.2 tsi en heeft een lagere aslast (en lichter)als een rs, dus zou het zomaar kunnen dat hij niets zakt en zelfs hoger komt te staan!

Haha, we zullen zien.
Heb de veren inmiddels in de schuur liggen, ga proberen om ze aankomende week er onder te zetten.
Wil eerst links voor de veerpoot demonteren, (die kant moet ook een andere aandrijfas onder) moet het spul toch los. Daarna de veer demonteren van de poot en leg ik ze eerst even naast elkaar, kijken of er lengte verschil in de veren zitten.
Als de RS veren al niet korter zijn ga ik ze denk ik niet eens monteren, eerst maar eens kijken wat het wordt.
Zal dan gelijk even wat plaatjes schieten.

Niemand weet zeker wat het gaat worden, dus ik wil het zeer zeker proberen.
Het gaat er niet om dat de auto diep verlaagd wordt, wil alleen proberen of ik het hoogte niveau voor / achter beter uit gebalanceerd krijg. Als ik kan bereiken wat ik wil met een RS set ben ik tevreden en heb een dure verlagingsset uitgespaard, kon deze set voor heel weinig overnemen. En als het met de RS veren niks wordt gaat er waarschijnlijk alsnog wat anders onder, maar ik houd wel van experimenteren en een uitdaging.
Kan alles zelf doen, en heb ruimte en tijd dus dat scheelt ook weer.

Bovenaan Onderaan